יום שבת, 14 באפריל 2018

תקלה בסוריה

התקיפה הבוקר, יום שבת 14/04/2018 בסביבות 04:00 על מתקני פיתוח ואחסון של נשק כימי בסוריה שבוצעה ע"י מעצמות המערב בריטניה צרפת ובראשן ארה"ב, כתגובה על שימוש בנשק כימי בע'וטה המזרחית של דמשק בידי משטר אסאד בדיוק שבוע קודם, היא בכל קנה מידה תקלה אסטרטגית חמורה שמחירה עדיין לא ידוע לעולם ולמערב. 

ההתקפה בוצעה בעיקר על ידי 110 טילי שיוט שתקפו יעדים של פיתוח, יצור ואחסון נשק כימי בסוריה ממתקן המחקר המפורסם בג'רמיא, צפונית לדמשק, שדה התעופה אל-מאזה מערבית לדמשק ועוד כמה מתקנים, רובם כבר הותקפו בעבר על ידי חיל האוויר הישראלי. התקיפה לא כללה, למשל,  מסלולי המראה בבסיסי חיל האוויר הסורי,  מערכות מכ"ם ופיקוח אווירי שיכלו לנטרל לתקופת מה את חיל האוויר הסורי, בלי לפגוע ברוסים ובנוכחותם בסוריה, הייתה למעשה המינימום המתבקש כתחליף מאולץ לאפס מעשה והשלמה עם תופעת השימוש בנשק כימי. התקיפה לא תאמה את הרטוריקה המתלהמת של נשיא ארה"ב, שלעג לקודמו הנשיא אובאמה על חוסר המעש שלו בנושא, ושיצרה רף ציפיות - שהרי כגודל הציפיות גודל האכזבות. למעשה לא שינתה התקיפה בסוריה דבר!

למרות שאנחנו נוטים להתמקד בסוריה המתקפה הייתה אמורה להיות גם הפגנת שרירים לקראת שיחות הגרעין עם צפון קוריאה בעוד חודש בשבדיה. המסר שארה"ב הייתה אמורה להעביר - "כשאנחנו אומרים משהו אנחנו רציניים" !,  המסר שהתקיפה העבירה לשיחות הגרעין הוא הפוך - המערב ובעיקר ארה"ב" הססניים, יש פער גדול ומוכח בין הרטוריקה והאיומים לביצוע. כעת כשרוסיה נגדו מגיע נשיא ארה"ב טראמפ לשיחות בשטוקהולם עם קים ג'ונג און עם דימוי של "בלון אוויר חם", שאיומיו מהפה לחוץ. לצידו של קים-ג'ונג און יתייצב וודאי הנשיא פוטין שאינו חושש מהגרעין הצפן קוריאני וכן רוצה לגמול לארה"ב על התקיפה בסוריה וללמדה לקח ש"בלי רוסיה ארה"ב תקועה במקום" ! וודאי שהעמדה הרוסית ועמדת המיקוח של צ' קוריאה מחזקת מאד את איראן המכינה עצמה לעימות מתקרב עם ארה"ב . 

באשר למזה"ת ניכר תיאום גבוה בין איראן לרוסיה בתגובות. לדעתם שמורה להם זכות התגובה. המתקפה האמריקאית לא רק שלא פגעה בנכסיהם הצבאיים והאסטרטגים היא גם לא שידרה נחישות אלא אילוץ .  הצהרתו של טראמפ מלפני שבועיים על כוונתו לפנות "בהקדם" את ארה"ב ממזרח סוריה מתכתבת עם הצהרתו של עלי אכבר וויליאטי, היועץ הביטחוני הבכיר של חמנאי בטהרן, ש"מטרתנו לסלק את ארה"ב ממזרח סוריה". סילוק האמריקאים ממזרח סוריה יאפשר את "הגשר היבשתי" האיראני עד הים התיכון וסיוט אסטרטגי למערב, למדינות ערב הסוניות וכמובן לישראל -בהינתן  התגובה המהוססת של המערב בסוריה, ממוקדת רק בנשק הכימי בלבד ולא בשינמוך היכולות האיראניות, למשל, היא מסר מדאיג מאד לערבים הסונים וישראל - ברור להם יותר מתמיד שארה"ב היא קנה רצוץ הפכפך ואין להן אלא את עצמם - מכאן אולי גם התובנה שהן, ישראל וסעודיה, זקוקות אחת לשנייה.

לסיכום ה"מתקפה המערבית" הציגה מערב מהוסס, לא כרסמה ביכולות של "ברית הרשע" הרוסית-שיעית ובמעמדו של אסאד וכן כירסמה בדימוי ההחלטי המרתיע של הנשיא טראמפ עצמו. מדינות האזור מאוימות יותר מבעבר על ידי איראן, מגובה ברוסיה ויחד עם התעוזה של תורכיה, שתגבר נוכח מפגן החולשה המערבי, המזה"ת הפך למקום מוסכן יותר, מאיים יותר והפכפך יותר - ההתקפה הייתה כישלון אסטרטגי למערב ובעיקר למזה"ת ותושביו !!

תגובה 1:

  1. תכן שהכוונה של טראמפ היתה לבצע צעד צבאי שיאחד את האמריקאים והאירופאים. נסיון כלים לעתיד. הוא מצטייר כמי שמנסה בקטן ורק בשלב שני עובר לגדול. לדוגמה ההכרזה שלו על מעבר השגרירות לירושלים עם חתימה על דחית המעבר ולאחר שהוא בחן את התגובות הוא החליט על מעבר.
    גם הפעם הוא צריך היה לבדוק איך תגיב דעת הקהל העולמית על תקיפה משולבת על מנת שבשלב שני יוכל לפתוח במערכה.
    אבל גם יתכן שאני סתם נותן לו מחמאה מוגזמת.
    בכל אופן התגובה העדינה אולי תעודד את האירנים לצעדים קיצונים יותר, שהרי רק מכה רצינית תעמיד אותם במקומם, ואז הוא יהיה בעמדה טובה ביותר לקראת ביטול ההסכם של אובמה או לפחות לתיקון רציני שלו.

    השבמחק