יום שבת, 10 בפברואר 2018

רוסיה בבוץ הסורי - הדילמה !

יש דמיון רב בין תקיפת כוחות ארה"ב את קואליציית בשאר ליד דיר-א-זור לפני יומיים, שחר 08/02/2018,  שבה נהרגו מעל ל 100 מכוחות בשאר ונפצעו מאות, לתקיפת חיל האוויר הישראלי היום, שבת 10/02/2018 בבוקר במרחב תדמור-דמשק - ניסיון של האיראנים ובשאר (קואליציית בשאר), תוך ניצול החסות והנוכחית הרוסית,, ליטול את היוזמה ולשנות את האיזון בסוריה במגמה לחזק את השותפות האיראנית-סורית ולהפוך את סוריה למוצב איראני קידמי,  בצד המוצב הרוסי הקידמי שכבר קיים. מוצב שמכוון נגד ישראל בגבול הצפון אבל גם נגד ארה"ב המציבה את עצמה בעמדה מתנגדת ומאיימת לאיראן ובשאר באזור ומונעת את היווצרות "הגשר היבשתי" מאיראן לים התיכון - החלום האסטרטגי של הקשת השיעית במזה"ת. 

 בשני המקרים האבדות והפגיעה בכושר הלחימה המערכתי של 'קואליציית בשאר' היו משמעותיות  ובשתי המקרים הם הציבו סימן שאלה בפני הרוסים עד כמה הם מוכנים להסתבך בסוריה ולהגרר אחרי בנות בריתה במקום להכתיב להם.  למעשה שיקפו אירועי דיר-א-זור ותדמור מאבק מתגבר בתוך 'קואליציית בשאר" מי מכתיב את הכיוון בסוריה - בעל הבית הרוסי או השותף האיראני ומי ניגרר אחרי מי ?

את החדירה של מזל"ט איראני לעמק בית שאן יזמו האיראנים - התגובה הישראלית, שתוצאותיה המלאות עדיין לא ידועות, התנהלה תחת כיסוי המכ"מ הרוסי בבסיסים, כמו T4, שבו שוהים גם כוחות רוסיים. הדילמה האמתית היא כעת אצל הרוסים שכבר מסובכים ביחסי סאדו/מזו עם התורכים במרחב אידליב-עפרין בצפון סוריה.  זו רוסיה שנאלצת כעת לקבוע מי בעל הבית בסוריה, לא לאפשר לשחקני המשנה בסוריה להוציא לפועל יוזמות משלהם ולהכתיב את כללי המשחק -  רוסיה כבר לומדת בימים אלה בדרך קשה שאין במזה"ת פתרונות קליפ, לרוב אין פתרונות בכלל  - יש רק בוץ טובעני. 

למרות הפגיעה המוצלחת במטוס אף-16 ישראלי לא הצליחו סוריה והאיראנים למנוע או לשבש את המשך גל התקיפות הישראלי ואת הפגיעה בתשתית הנ"מ והמערך האלקטרוני האיראני/סורי בכל דרום המדינה והתברר שסוריה וכוחות איראן השוהים בה חשופים למדי לתקיפות ישראליות . 

מאורעות היומיים האחרונים מעצימים מאד את הדילמה הרוסית עד כמה המצב בסוריה בכלל ניתן לשליטה והאם הם השולטים או שחקני משנה של האיראנים ? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה