יום שבת, 14 באוקטובר 2017

התפנית מול איראן - שהם ידאגו !

הסכם הגרעין בין ששת המעצמות לאיראן - JCPOA - נחתם לעשר שנים ב 07/2015 . בעיקרו הסכם הגרעין הקפיא את תוכנית הגרעין האיראנית ל 10 שנים, הייתי מוסיף בלבד, אבל לא עסק בכל מה שמסביב כמו טכנולוגיית הטילים, פיתוח יכולות הסייבר, הפצת השיעה ותמיכה בחתרנות שיעית באשר היא, בעיקר במזה"ת. כתמורה הופשרו לאיראן סכומי עתק, עד כדי 150$ מיליארד במצטבר, שהוקפאו בעולם והיא הפכה למדינה לגיטימית לסחר בין לאומי. התקווה האמריקאית הייתה, והיא קיבלה ביטוי גם בדברי אובאמה וגם בדברי ג'ון קרי, מזכיר המדינה דאז  ומעצב ההסכם, שהזרימה הכלכלית תשנה את פני החברה האיראנית ואת הלוחמנות שלה כלפי שכנותיה.


מתוך עשר השנים, בראיה פוליטית זמן קצר מעבר לפינה, כבר עברו מעל לשנתיים ואיראן תהיה חופשיה, על פי ההסכם, לייצר גם פצצות אטום בעוד פחות מ 8 שנים - עוד לפני שהצוללות הישראליות שהוזמנו מגרמניה בכלל יכנסו לשרות מבצעי. זו בעיה שלנו שבראיה מפוקחת העולם לא מוטרד ממנה מדי הרבה. אבל, יתכן שגם בגלל "האביב הערבי" הלוחמנות האיראנית לא דעכה אלא התעצמה, איראן שותפה לשלש אסונות אזרחיים נוראיים באזור, בעיראק, סוריה ותימן, שגבו את חייהם של מאות אלפים, יצרו גל פליטים של מיליונים והשאירו דור הלום זוועות ומיליוני פצועים. העוינות השיעית-סונית התעצמה ללחימה עזה דרך שליחים באזור. התהליך הוזן ומוזן מפרות עסקת הגרעין עד שאפשר בהחלט לטעון שאסונו וחורבנו גדול מכל אפשרות מעשית לשימוש בגרעין צבאי באזור  


במזה"ת קם ציר אדיר כוח ולא ערבי -  הציר איראן/רוסיה/תורכיה, לא נטול מתחים בתוך עצמו אבל בינתיים מתפקד היטב, שלמעשה חורץ ממש בימים אלה את גורל האזור לעשרות שנים קדימה ודוחק את הערבים הסונים מקביעת גורלם ועתידם בעצמם - מתכון בטוח לאסונות עתידיים. כל זה מוזן במידה רבה מכסף איראני משוחרר ובעיקר מפרופיל התנהגות מבולבל והזוי של ארה"ב שהתקשתה להגדיר עדיפויות ולגבש מדיניות נוכח התהפוכות מלבד הקיבעון של מלחמה בדאע"ש. לצורך אותה מלחמה בג'יהאד שיתפה למעשה ארה"ב פעולה עם הכוחות השיעים והרוסיים בהחרבה שיטתית של ערים סוניות כמו מוסול בעיראק וא-ראקא בסוריה .  אירופה מצידה שקועה בבעיית הפליטים, התפרקות הגוש והרצון שלא לנקוט עמדה מחייבת בעת הזאת !


התוצאה היא שמדינות ערב הסוניות מרגישות שארה"ב אינה מבינה את המצב באזור לאשורו, היא מתחמקת מנקיטת עמדה ברורה וכי עליהן לדאוג לעצמן כשהדרך המומלצת היא למצוא גשרים לבוסים החדשים של האזור - הציר הרוסי/איראני/תורכי.  לכן הדילמה של ארה"ב הייתה האם להמשיך להזין את החתרנות האיראנית נגד בנות בריתה, לאפשר להם להיות חלק מהציר שמעצב את המזה"ת ולגרום לנטישה המונית של מדינות האזור את החסות האמריקאית לטובת הרוסים שמינפו את מלחמתם בסוריה להיות הפוסקים הקובעים במזה"ת . הנטישה האמריקאית הייתה משפיעה מידית על קוריאה הצפונית, השותפה הטכנולוגית של איראן בנושא הגרעין, והייתה מאיצה מרוץ גרעיני ערבי ואת התפשטות הנשק הגרעיני בעולם למדינות סוררות או חסרות יציבות בשני העשורים הקרובים.


הצהרתו של הנשיא טראמפ אתמול, שישי 13/10/2017 שארה"ב נחושה לבלום את איראן בכל התחומים גם במחיר שבירת הסכם הגרעין נועדה לכן לכנס מחדש את המדינות הערביות הסוניות תחת החסות של ארה"ב, לבלום את התהליך הבלתי נימנע של הפצת נשק גרעיני בעולם בתוך שנים לא רבות ולהחזיר לארה"ב את מעמדה כקובעת המכריעה בענייני המזה"ת ולא רוסיה !.

ההכרזה של נשיא ארה"ב היא רבת סיכונים ובהחלט יכולה להאיץ תהליכים שליליים באזור - זה מותנה בעיקר בנחישות האמריקאית לפעול על אף העולם ולאורך זמן ועל זה יקום ויפול דבר !

לגבי ישראל - ישראל צריכה להתארגן למצב של איראן גרעינית ולדעתי היא עושה זאת בצורה טובה למדי - מצד שני בסל האינטרסים העולמיים ישראל זניחה למדי - הייתי מאז לטעון שהעולם מודאג הרבה יותר מחשש שישראל תנקוט פעולה עצמאית נגד איראן מאשר מהחשש שאיראן תתקוף את ישראל. אין לישראל השפעה משמעותית על התהליך הגדול, רחוק מאד מזה שיש לסעודיה ולסוניות באזור, וארה"ב פועלת מתוך ראיית העולם והאינטרסים שלה גם בחתימת ההסכם וגם בהטלת ספק במימושו. מצד שני זה רק יזיק לישראל כשתקפוץ בראש אל מול העימות עם איראן ותשים את עצמה כשותפה בתהליך שהיא זניחה בו לחלוטין . הייתי ממליץ מאד לישראל להוריד פרופיל ולהשאיר את הדאגות לסעודיה והמיפרציות ולכל מי שחושש מהמגלומניה האיראנית כולל אירופה ! הם יפעלו גם בילעדנו אבל כשהדברים ישתבשו, הם תמיד משתבשים באיזה אופן, יקומו להפכנו לשעיר לעזאזל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה