יום חמישי, 14 בספטמבר 2017

הטרנספורמציה

טרנספורמציה היא למעשה שינוי ובניה מחדש. קשה להתעלם שהבית הלבן והיושב בתוכו, הנשיא דונאלד טראמפ עובר כרגע ממש תהליך כזה . הנשיא שאחד מדגליו היה מלחמה ב'תקינות הפוליטית' ( ה PC), בתקשורת 'החדשות המזייפות', לטעמו, וששם לו למטרה "לייבש את הביצה" את עולם התככים והאינטריגות הפוליטיות שk פוליטיקאים מכהנים ולשעברים שהשפעתם, לא פעם, עוקפת את תהליכי קבלת ההחלטות של הממסד .
מסתבר שבמאבק האיתנים חסר הפשרות שהנשיא פתח בו כל הסימנים מראים שהוא מתחיל "להתיישר" - אחרי שהבית הלבן התנהל בידי מעריציו ותומכיו באי סדר גמור כשיד ימין לא יודעת מיד שמאל - מתחיל סדר לשלוט בבית הלבן - רבים מנאמניו ובני משפחתו הוחלפו ואיבדו מכוחם ובמקומם צמח סגל ביצועי פרגמטי  המורכב מגנרלי המארינס ג'ון קלי. היועץ לביטחון לאומי גנרל מקמאסטר, מזכיר ההגנה הגנרל מאטיס ושר החוץ, איש תאגידי הנפט, רקס טילרסון. הגנרל קלי, ראש הסגל, קבע שהגישה החופשית שהייתה לכמה מבני משפחתו ללשכת הנשיא תיפסק והם כולם יעברו דרכו . עצם ההסכמה לפיטורי מקורביו והגבלת בני משפחתו משקפת הבנה בצורך בשינוי בסיסי בהתנהלות - בצורך בטרנספורמציה.
הסגל שמקיף כעת את טראמפ הוא סגל ביצועי, חסר אדיאולוגיה שיכל לשרת באותה יעילות במשטר אובאמה. בהקשר שלנו אין להם שום סנטימנט לישראל לא חיובי ולא שלילי והם עדיין רואים את האינטרס האמריקאי במזה"ת, המתפרק, המעורער והלא יציב, בשותפות בעיקר עם הערבים. הגנרל מקמאסטר - היועץ לביטחון עדיין רואה בסוג של שותפות והבנה עם הערבים והאסלאם את הנוסחה ליציבות אזורית ועולמית שתשפר את ביטחון ארה"ב.  אין ספק שהנשיא טראמפ תומך בישראל אבל האווירה סביבו פושרת ומסתייגת מההתלהבות שלו.
אכן בשבועיים האחרונים נעשו מילותיו של טראמפ זהירות ושקולות יותר, הוא כבר משתמש בביטויים עמומים ולא מתגרים, השערוריות מתמעטות ויש סימנים ראשונים של סדר מנהלי ועבודת מטה.
לאחרונה שבר הנשיא טראמפ סוג של 'טאבו' במפלגתו, הרפובליקנית, שהתנגדה להעלאת תקרת הגירעון המותרת ודרשה שהמימון הפדרלי לסיוע בסערות שפקדו ופוקדים את ארה"ב יעשה על חשבון פעילויות אחרות של הממשל. מאחורי גב המפלגה הרפובליקנית ומנהיגיה, תוך הבעת אי אמון במשתמע בהם,  סגר הנשיא טראמפר עסקה עם יריביו המושבעים - הדמוקרטים - להקצות 15$ מיליארד לסיוע למדינות האסון. בכך הוצגו הרפובליקנים כמנותקים וחסרי רגישות לאסונה של אמריקה והדמוקרטים צברו נקודות כמי שהתעלו על יריבות מפלגתית לטובת העם באזורי האסון - עוד המחישו הדמוקרטים שבלעדיהם, למרות שלרפובליקנים יש רוב בשתי הבתים, הנשיא יתקשה להעביר רפורמות במיסוי, לבנות את החומה עם מקסיקו ושאר פרוייקטים שהוא התחייב עליהם .  
עוד נודע היום שהנשיא טראמפ סגר "דיל" נוסף עם הדמוקרטים - הן יתמכו בהגברת השיטור בגבול מקסיקו והעמקת המכשולים והוא יקדם תכנית להגנת ילדי המהגרים ושילובם בארה"ב. מסתבר פתאום שטראמפ מנהל את המדינה באמצעות המיעוט הדמוקרטי, מדלג על הצמרת הרפובליקנית ויודע לשחות מצוין גם בביצה !
אכן מתחילים להופיע בתקשורת האמריקאית כמה מאמרים המשבחים את טראמפ על "מנהיגותו" נוכח האסונות בארה"ב להבדיל מ"קתארינה" של הנשיא בוש הבן ו"סינדי" של אובאמה . אפילו יו"ר הרוב הדמוקרטי בקונגרס שעבר, ננסי פלוסי, 'סדין אדום' לרפובליקנים בארה"ב, ציינה לפני כשבועיים בנאום שהנשיא טראמפ, אם אך  ילמד מהר, יכול להיות נשיא טוב  והכתה בהלם את שומעיה.  
אלא שלטראמפ יש בעיה אסטרטגית שצריכה תיקון מהיר דווקא בגלל ההתמרכזות שלו, המעבר מאדיאולוגיה מתריסה נגד הדמוקרטים לשותפות פרגמטית והתוויית מדיניות מסודרת, למשל מול איראן, בהחלט עלולה להשאיר אותו ללא תומכים - הדמוקרטים בכל מיקרה לא יצביעו בעדו והרפובליקנים המאוכזבים  לא ישכבו יותר על הגדר ומעניין במה ילהיב את תומכיו בבחירות האמצע בעוד שנה כשתכנית הבריאות של אובמה , "אובאמה-קר" שורדת, הרפורמה במיסוי תלויה בדמוקרטים ושיעור המעורבות של ארה"ב במלחמות שטראמפ הגדיר בשעתו "ביזבוז משווע", בעיראק ואפגניסטן, מעמיקה ומתעצמת  וכרגע דווקא הרוסים גוזרים את הקופונים ?

2 תגובות:

  1. http://www.breitbart.com/big-government/2017/09/14/trump-voters-throw-maga-hats-twitter-bonfire/

    השבמחק
  2. אין חדש תחת השמש. חוזרים לדו"ח בייקר המילטון
    http://reut-institute.org/data/uploads/PDFVer/iraq_study_group_report.pdf

    השבמחק