יום רביעי, 23 באוגוסט 2017

התעלומה של המזה"ת

כביכול ממשל טראמפ היה אמור להיות האנטי-תזה לממשל אובאמה. הסגנון והשאיפות וודאי אחרות לגמרי אבל ההתנהלות, במיוחד לגבי המזה"ת, היא כמעט המשך ישיר. ניכר בממשל טראמפ שאינו מוצא את ידיו ורגליו בסבך המזרח תיכוני, אינו מצליח לייצב שום מדיניות משמעותית לגבי האזור ולמעשה, בכל המדדים, מעצים את החלל הפוליטי שהחל בימי אובאמה ושהנשיא טראמפ עצמו במסע הבחירות שלו כינה "אסון" .  
הדבר היחידי שארה"ב עוסקת בו כרגע ברצינות זה המלחמה בדאע"ש אלא שממשל טראמפ לא עוסק בכלל בחלל שקריסת דאע"ש יוצרת, המתמלא בשיעים ומבטיח מזרח תיכון מסוכסך ואלים לעוד שנים.  
הניסיון לבנות "קואליציה ערבית", כפי שהוכרז על ידי הנשיא טראמפ בביקורו בריאד ב 20/05/2017, שהוגדרה בסופרלטיבים "נאט"ו ערבי", כדי להכיל את איראן וכמובן דאע"ש קרס בתחילתו כשפרץ העימות הסעודי-קטארי.   
הנשיא טראמפ בז לאובאמה על עיסוק היתר שלו ב"זכויות אדם" והציב נוסחה נגדית "יציבות תחילה" והנה קפץ לו ה"אובאמה" ואתמול נודע שממשל טראמפ מעכב סיוע של 279$ מיליון למצרים בשל "זכויות אדם", כנראה טביעת אצבע של מזכיר המדינה האנונימי של ארה"ב רקס טילרסון שמתנהל כ"מתלמד של הילארי (קלינטון)" - עכשיו כשתורכיה גולשת להקצנה אסלאמית, סעודיה מאוכזבת מתמיכת ארה"ב בעימות עם קטאר ארה"ב מרחיקה ממנה גם את מצרים הנתונה במאבק דמים מולד דאע"ש בסיני.
בסוריה מסר למעשה הנשיא טראמפ, כקודמו אובאמה, את ניהול המשבר לרוסיה ובמשתמע לאיראן ולחיזבאללה  וכעת שולטת האימפריה האיראנית ברציפות מטהראן עד הים התיכון לתדהמתם של הסונים שננטשו בידי אובאמה וכעת מופקרים לגורלם שנית בעידן טראמפ.
מאז הניסיון להכיל את איראן במאי האחרון התעצמה איראן בכל התחומים, העמיקה את אחיזתה בקיים ושילחה זרועות לכיוונים חדשים. ההשפעה שיש היום לממשל טראמפ במזה"ת, שהתגלה כמשענת קנה רצוץ, קטנה משמעותית מזו של ממשל אובאמה באחרית ימיו, ולחלל פורצות תורכיה, איראן ורוסיה.
לכן גם חוזרת התופעה של אחרית ימי אובאמה - העליה לרגל לבוס החדש של המזה"ת, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בעוד המרוץ  של מנהיגים ערבים להיפגש עם טראמפ בוושינגטון הוא נחלת העבר שהוא אמנם קרוב אבל באותה מידה לא רלבנטי לאירועי המזה"ת .
ישראל, כמו כל מדינות המזה"ת הערבי, שכה יחלו לשינוי שהנשיא טראמפ יביא, מצאו עצמן נטושות שנית. ברור שהמזה"ת כבר לא באמת מעסיק את ארה"ב ואין סיבה שיעסיק אותה בעתיד הקרוב  ארבע חודשים לאחר שהנשיא טראמפ הכריז בריאד על הקמת "נאט"ו ערבי" ארה"ב הפכה לתעלומה של במזה"ת ולאן יתגלגלו הדברים אין לדעת .

תגובה 1:

  1. רע ומר.
    ייתכן וארדואן הסוני עוד ימצא את עצמו בחזית מול איראן -
    אבל אני מאמין שאם כל האימפולסיביות של ארדואן, הוא קורא את המפה היטב ומבין שמול
    איראן וסוריה אין לו אינטרס אמיתי להיכנס למאבק, ובשיתוף פעולה איתם הוא יכול להסדיר את האינטרס
    שיש לו בדבר השטחים הכורדיים.

    בחודשים האחרונים אני מוצא את עצמי יותר ויותר מודאג מההתפתחויות - דבר שלא הטריד אותי בכלל לפני שנה. האיראנים בהחלט יודעים איך לדאוג לאינטרסים שלהם במציאות הקיימת....

    השבמחק