יום שני, 20 במרץ 2017

הדילמה הרוסית - צל אפגניסטן

מטרת הרוסים בסוריה הייתה ועדיין לייצב אזור שליטה של אסאד, מבוסס על העלאווים, במערב סוריה מדערא בדרום לחאלב בצפון ששולט על כ 30% מהמדינה אבל על 70% מהאוכלוסייה, משמר את המותג הבינ"ל "סוריה" על זכויותיה המדיניות  ומאפשר לרוסים נוכחות מבוססת קבועה בים התיכון בבסיסי ים ואוויר.

אמנם רוב פלגי האופוזיציה הסכימו להצטרף לשיחות שלום באסטנה בירת קזחסטן. הבעיה רוב קבוצות האופוזיציה בשיחות חסרות כוח צבאי והשפעה מעשית בשטח ואלו שיש להם עוצמה צבאית - "המדינה האסלאמית", אל קאעידה וקבוצות מוסלמיות נוספות נחשבים ארגוני טרור מנודים שמקומם לא באולמות הדיונים - מעבר לכך גילו הרוסים מה שיודע כל אחד במזה"ת - אפשר לבנות קריירה על שיחות שלום - להשיג שלום זה משימה לימות משיח . בכל מיקרה ברור שהסונים לא ישלימו עם דומיננטיות ועליונות שיעית והשיחות הם ווירטואליות ולא מייצגות מציאות שניתן לעשות אתה עסקים .

עד סיום הקרב בחלב וניצחון הציר השיעי, בגיבוי רוסי אווירי כבד ב 12/2016  וכיבושה  היה ברור לציר השיעי בראשות איראן שבלי רוסיה אין נצחון בסוריה - מאז בקרב ברור לרוסים שללא הציר השיעי אין לבשאר אסאד את הכוח לתחזק את עצמו ואת שליטתו בשטח ושללא הציר השיעי השקעותיהם בסוריה ירדו לטמיון - לכן ההבנות עם ישראל מתחילות להיסדק כי רוסיה מוצאת עצמה תלויה באיראן יותר משאיראן תלויה בה בכל הנוגע לסוריה .  באה המציאות וטפחה אפילו לפוטין בפנים . רוסיה מראה סימנים ברורים שאם עד כה האלימה עין מתקיפות ישראל בסוריה הרי כעת היא מאלימה עין מבנית התשתית האנטי ישראלית בסוריה. צל אפגניסטן רודף את רוסיה עד סוריה .

ההתקפה האחרונה של המורדים הסונים בדמשק אומרת שני דברים - הראשון הרע - התלות של הרוסים ובשאר אסאד באיראן ובמליציות השיעיות שמספקות את בשר התותחים בשטח היא מוחלטת - השני הטוב - הסונים והשיעים עוד לא גמרו להרוג אחד את השני - המלחמה בסוריה רחוקה מלהסתיים והקדימות השיעית היו קודם לנצח ולייצב את סוריה ואז להתפנות לישראל מחשש שילחמו בשתי חזיתות  בו זמנית.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה