יום שלישי, 26 ביולי 2016

לקחים מהעבר - מלחמות של העתיד !!

במיסגרת ההתקוטטות היומית של נפתלי בנט עם נתניהו הגיב היום נפתלי בנט ש"מי שלא לומד משגיאות - יחזור עליהם" הוא התייחס לפולמוס סביב סוגיית מנהרות התקיפה בעזה, מבצע 'צוק איתן' והאם ידעו או לא ידעו על המינהרות. בטרם אכנס לדיון על לימוד לקחים אכנס לדיון "האם ידעו" .


צה"ל הקים יחידות מיוחדות בחיל ההנדסה, פיתח אמצעים מיוחדים ללחימה במינהרות ותורת לחימה מיוחדת - מלבד חטיפת גילעד שלי בקיץ 2006, דרך מינהרה יעודית, נחשפו בשיטחנו, בעיקר בעיקבות גשמים, שתי מינהרות תקיפה וכל אחד יכול לסרוק את התיקשורת הגלויה של לפני 'צוק איתן' ולראות את היקף ההתייחסות לבעיה. חד משמעית - ידעו גם ידעו - זה לא אומרת שהבינו עד הסוף את ההיקף ותורת הלחימה של החמאס דרך מינהרות אך אלמנט החטיפה דרך מינהרות היה ידוע וכל חיילי צה"ל ברצועת עזה והעוטף תודרכו והוזהרו מפניה !!


דווקא בגלל מורכבות הלחימה במינהרות היסס צה"ל לפתוח במהלך קרקעי וקיווה שההרס האווירי ייתר את המהלך הקרקעי - זו הייתה החלטת קבינט עקרונית שלא קשורה להיקף ואיכות המידע על המינהרות . ההחלטה דווקא התעלמה מלקחי העבר הטקטיים שמלחמה שעיקרה אווירית מאריכה מאד את משך הלחימה על חשבון העורף האזרחי אבל חוסכת בחיי חיילים בקרב. בדיעבד ובמבט לאחור, למרות שבזמן אמת ראיתי במלחמה האווירית על חשבון העורף האזרחי איוולת ומחיתי נגדה - גם 'מלחמת לבנון 2' וגם מיבצע 'צוק איתן' היו, בסופו של יום, כניראה בגלל ההרס העצום, הצלחות אסטרטגיות מרשימות ששינו את מאזן ההרתעה באופן משמעותי והביאו לרגיעה יחסית ובמיקרה של החמאס בעזה לניצני הידברות - מיקרה קלאסי שאם נעשה במחשבה תחילה אז וודאי שלא הייתה 'פשלה' ואם נעשה מתוך טעות הרי מעז יצא מתוק. אולי, סתם למחשבה, הלקח האמיתי לפעם הבאה זה לא להיכנס למינהרות אלא להרוס את מה שמעליהן !!??.


לגבי לימוד לקחים - מן המפורסמות שגנרלים לומדים מהמלחמה הקודמת ומופתעים מזו שמתרגשת עליהם - ניקרא לזה אפקט "קו מג'ינו" שהצורפתים בנו כלקח ממלחה"ע הראשונה בתקציבי עתק על חשבון צבא ממוכן ונייד והגרמנים עקפו, במלחה"ע השניה כלאחר יד. בטרם אמשיך סיפור מתמשך מלבנון - פעם כוח שהלך בוואדי איבד קשר עם העורף, הלקח מכשיר קשר מתוגבר, פעם חייל מת כשהחילוץ לא הספיק להגיע, הלקח לכל כוח צריך רופא עם ארכת החיאה, כל כוח צריך קת"א (טיווח ארטילרי), לאחר שחיילים לקו בקיבתם נאסר לשתות מים בלבנון מהטבע וכל המים נסחבו על גב החיילים מהארץ, היה גם כוח שעלה על מיטענים וצירפו קצין הנדסה ועוד ועוד... בסוך הכוח המסורבל, הכבד, שרובו בכלל לא מיועד להתקלות עצמה אבל הוא ניסחב לאזור הסכנה בגלל "לקחים שניכתבו בדם", כפי שאמרו לחיילים, ניתקל בשלשה או בזוג מחבלים עם שלש מחסניות, 2 רימונים, נעלי התעמלות ומטול RPG - הם יורים מהמארב, הורגים את מי שהורגים ונעלמים ורבו קורבנות הסירבול משמעותית מכל מה שאולי נמנע מהפקת הלקחים -  בתחקרירים שלאחר מעשה קודם כל בדקו האם החיילים "נהגו על פי הפקודות" !!  


האם אני קורא להתעלמות מלקחים - וודאי שלא !! אלא קורא להתמקדות במלחמה הבאה ומה מהעבר רלבנטי לעתיד (מעט) . אגב גם בהחלטות הקבינט. הלקח המרכזי הוא בהירות המטרה והתאמתה למיגבלות המדיניות, כפי שהקבינט תופס אותם, ולמיגבלות החברתיות בישראל (ישיבה בבונקרים, תיפעול העורף והמשק וכו'). לקח חשוב נוסף זה הבנת החורים במודיעין, דווקא החורים - מה לא יודעים - ובעיקר פיתוח דרך פעולה צבאית שבונה מודיעין תוך כדי מבצע מעצם התנהגות האויב ושיש בה הגמישות המיבצעית והפיקודית לשנות את הפעילות תוך המבצע עצמו בלי מדי הרבה אישורים מלמעלה. אני מייחס ערך חשוב ללימוד היסטוריה צבאית, ראיתי בין הקצינים הבכירים של צה"ל, כשעוד היו בדרגי הביניים, כמה וכמה שכשהם התלבטו עם בעיה הם פנו למיקרים ובעיות דומות בעבר, במיקרים מסויימים אלפי שנים, כדי להבין איך חשוב אז וכן - ראיתי אותם מיישמים בשטח - !! ( אלנבי, למשל, ב 1917, עקף את הכוחות התורכיים בדרכו מירושלים לשכם ודמשק לאחר ששוטט עם ספר תנך באזור מעלה מכמש ) - לכן למדנות וסקרנות הם לקח קבוע.

זאת לדעת המלחמה הבאה תתנהל בתנאים מדיניים שונים, עם מטרות אחרות, בשטח שונה, מול אויב שגם הוא משתנה ומשתדרג ובעיקר נכון להיום, עם מעטפת טכנולוגית שונה. בהחה שמחר פורצת מלחמה - מי יכול לחזות אותה, את מסגרתה המדינית, את האיום, את המטרה, ובעיקר את הכימיה הפנימית של הקבינט  - כן !! הלקח העיקרי ממלחמות העבר זה לא ללמוד מהם לקחים מוגזמים אלא להשקיעה בהבנת מלחמת העתיד, בהשכלה, באמצעים גמישים, ובמוכנות לכישלונות  - זה קשה ובכל אופן צבאות כמו צבא ארה"ב ובריטניה מצליחים בכך במידה סבירה - לגבי וועדות חקירה על העבר - תרבות וועדות החקירה היא שלילית כי היא מטילה ריחים כבדים על מפקד שצריך להחליט בתנאי אי ודאות ועלול יותר לדאוג לעצמו וגם, בניגוד למקובל, היא לא משפרת את הבנת העתיד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה