יום שלישי, 19 באפריל 2016

מה השתנה השבוע הזה ?

ביום ראשון האחרון התקיימה ישיבה "היסטורית" של ממשלת ישראל ברמת הגולן במהלכה הצהיר ראש הממשלה כלפי כל העולם שהגולן ישראר לתמיד בשטח ישראל ויהיו אשר יהיו ההתפתחויות בסוריה הגבול ברמת הגולן לא יוזז. הישיבה התקיימה ימים ספורים לפני פגישתו המיועדת של ראש הממשלה נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

ההערכה שלי היא :
א, לא סביר שביבי התכוון להפתיע את ולדימיר פוטין, שהיום הוא הרבה יותר רלבנטי למזה"ת מנשיא ארה"ב ברק אובאמה, ולהסתכן בתגובה לא צפויה של רוסיה. על רקע זה חשוב מאד שרוסיה לא הגיבה להצהרה. יש בהצהרה רמז על הסכמה בין ישראל לרוסיה על העתיד של סוריה ומעמדה של רוסיה במרחב בכל הנוגע לישראל (אולי במחיר התקרבות ישראלית לתורכיה והסדרת נושא הגז לתורכיה ).  

ב. רמת הגולן  היא אדמה כביכול "ערבית" - העמדה המסורתית עד לפני ה"אביב הערבי" היתה שאין לוותר, עקרונית, לישראל על אף שעל של אדמה "ערבית". . הנה אף מדינה, חוץ מסוריה, לא הגיבה להצהרה . איני יודע אם ההצהרה תואמה מראש עם מצרים, ירדן, סעודיה והמיפרציות, מה שאני מכנה "ברית היציבות", או שהיא משקפת את אובדן הלגיטימיות של משטר אסאד העלאווי בעיני רוב המדינות הערביות הסוניות. בכל אופן עד רגע זה לא נרעשה וניזעקה אף מדינה ערבית להתלונן על הנצחת "הכיבוש" הישראלי בגולן. כך או כך התגובה הערבית להצהרה שיקפה שינוי עמוק במערך הכוחות במזה"ת, עלייתה המדינית של ישראל ומרכזיותה באזור ואת המיקוד החדש של המדינות הערביות הסוניות באיראן במקום בישראל שיכולה אולי לסיע להם גם נגד איראן.

ג. חוץ מגרמניה לא ידוע לי אל תגובה משמעותית מצד איזו מעצמה אירופאית להצהרה. נשיא צרפת שוהה כרגע במזה"ת במסע עסקים. אם הוא היה חושב שגינוי ההחלטה הישראלית היה מסיע לו בעסקיו היה וודאי ממהר לעשות זאת. המסקנה אין שום ציפיה כזו ממנו במקומות בהם הוא מבקר : לבנון, מצרים, סעודיה והמיפרציות - יתכן אפילו ההיפך שהן שמחות לחולשתו של בשאר אסאד ושבנושא הזה יש להם תמימות דעים עם צרפת ..

ד. ישראל חוששת, בצדק, מתגובת ממשל אובאמה במועד בין השמשות - מ 4 לנובמבר 2016, כשכבר תהיה ידועה זהותו של הנשיא הבא, ועד 21 לינואר 2017, מועד הכתרתו. אז ממשל אובמה שכבר אינו כבול לשיקולי בחירות ושכבר אין לו צורך בהמשכיות אסטרטגית יכול בקלות "לחסל" חשבונות עם ישראל בצורה שיכולה לסכן את עתידה על ידי כמה הימנעויות בהצבעות באו"מ. איני יודע אבל לא סביר שביבי לא לקח זאת בחשבון. לכן אני משער שיש לו כבר הסכמות עם רוסיה מצד אחד ו"ברית היציבות" מצד שני להכיל את אבו מאזו ויוזמותיו באו"מ - כניראה בסוף יהיה איזה גינוי במועצת הביטחון ל"התנחלויות". להרגיע את אבו מאזן.

ה. אם "האומה הערבית" וויתרה בקלות כזו על רמת הגולן נוכח תהפוכות המזה"ת יש לאבו מאזן סיבה לדאגה עמוקה שבהחלט אפשרי שגם הנושא הפלשתיני כבר לא מדאיג, מלכד או מסעיר את העולם הערבי (מה שנכון ), בהחלט יתכן שעוד שנתיים העולם הערבי יבלע הצהרה כזו או דומה בנוגע לירושלים (בתנאי שאל-אקצה תשמר לירדנים), לביקעה ואולי בכלל לגדה.

בקיצור ראש הממשלה ניצל שעת כושר נדירה שמשקפת את השינוי במזה"ת ואת העובדה שסוריה כבר לא תהיה אותה סוריה. וניראה לי שהמודאג העיקרי צריך להיות אבו מאזן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה