יום ראשון, 3 באפריל 2016

המלך מת !! יחי המלך !!

בצעד דרמטי, שלא תפס כותרות ושמשמעותו האסטרטגית עדיין לא מובנת במלואה הכריז הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמן, בנו של המלך הקשיש סלמן, המוציא ומביא במימלכה הסעודית וכניראה המרחיק ראות שבינהם, על הקמת קרן ענק ממשלתית של 2,000$ מיליארד (2$ טריליון ) שתפקידה, כך על פי הניסוח הרישמי, להכין את המשק הסעודי לימים שלאחר משק הנפט. בחלק מהניסוחים הלא רישמיים מדובר על "גמילת" סעודיה מנפט ופיתוח הבסיס התעשייתי, הטכנולוגי והיצרני שלה.  למעשה זו הכרזה רישמית שמלך הנפט מת !! יחי המלך החדש , מלך התעשיות מבוססות הטכנולוגיה !!.

לסעדיה עדיין רזרבות ענק אבל הגירעון התקציבי השוטף שלה היה ב 2015 כ 25% - המצב לא ישתפר בשום עתיד רלבנטי כי הוצאות הביטחון של סעודיה מרקיעות שחקים, ומחיר הנפט, אפילו בתסריט אופטימי ביותר, לא יעבור את מחיר 55$ לחבית בערך נוכחי, חצי ממחירו ב 2012, כי במחיר 55$ תעשיית הפצלים בארה"ב הופכת לריווחית והיא תציף את העולם.  בקצב הנוכחי יאזלו הרזרבות הסעודיות בתוך כ 20 שנה  והיום זה ממש הרגע האחרון לנסות "להציל" את הכלכלה הסעודית .

לסעודיה, למרותת ההבנה והרצון לשדרג את כלכלתה, מחכה עתיד מאד בעייתי. החברות המתקדמות טכנולוגית שפורצות לקידמת הבמה ומפגינות יצירתיות וכושר תחרות מתאפיינות בתשתית אוניברסיטאית חזקה, בחברה פלורליסטית שמאפשרת זרימה של דעות ורעיונות, במישטר ביזורי ועליונות שילטון החוק (יש כמה דוגמאות סותרות בסין ווייטנאם ),  בהערכת ערך העבודה (בעיה בסעודיה) ומשמעות הזמן ובמסורת טכנולוגית ומדעית. כל זה לא קיים בסעודיה. סעודיה לא מייצרת שכבה חברתית של היי-טקיסטים, מדענים ובעלי כישרונות טכנולוגיים ואפילו אין בה מעמד ביניים כמקובל בחברות המערב.  סעודיה עדיין מחניקה בכוח את הגניוס הנשי שבה שהוא חלק אינטגרלי מהקידמה הכלכלית הטכנולוגית. המצב כה עגום בסעודיה שאפילו היום, עכשיו והרגע מתוחזק רוב ארסנל הנשק המתקדם שלה בידי חברות מערביות, בעיקר אמריקאיות. הממסד הכלכלי הסעודי כולו !! קשור בבית המלוכה, רק בבית המלוכה והאינטרסים שלו.

החברה הסעודית היא הומוגנית, שמרנית, דתית, מיגדרית (גברים בלבד) ושיבטית.  למעשה המקורות היחידים לשינויים בחברה הסעודית הם בית המלוכה עצמו מצד אחד והאסלאם הרדיקלי לצורותיו מינגד- התמהיל הגרוע ביותר האפשרי לפיתוח כלכלי מודרני. לכן כדי שסעודיה תצליח "להיגמל מנפט" היא צריכה להפסיק להיות סעודיה שהכרנו ולהפך למשהו אחר לגמרי .

האיום האסטרטגי הגדול האמיתי על ישראל מרגע תקומתה ולפני כן היה התלות של המשק העולמי ובעיקר המערבי בנפט הערבי והתפקיד של הסכסוך עם הפלשתינים ביצירת סוג של לגיטימציה למישטרים שבסך הכל מבוססים על ראשי שבטים ששפר גורלם ונימצא נפט באדמתם. כל חצי האי ערב, חוץ מתימן, נישלט כולו בידי ראשי שבטים חמולתיים. למרות ש 11 מתוך 19 מפגעי התאומים בניו יורק בספטמבר 2001 היו סעודים, למרות היחס המחפיר לנשים, למרות העריפות הפומביות בכיכר המיסגד ביום שיש בבוקר, כדי 75 בשנה, למרות הנוהג הרווח לענישה גופנית כמו מלקות בפומבי, למרות שוקי העבדים שרווחו בסעודיה עד לפני 20 שנה, היום זה עוזרות בית פיליפיניות ואינדונזיות שרובם משמשות גם כאובייקטים מיניים וכשהן מתנגדות יש להם סיכוי לאבד את ראשן בעריפה מול המיסגד המקומי, ביום שישי בבוקר, או להענש במאות מלקות, גם בכיכר המיסגד, במנות של 50 מדי שבוע . למרות כל זאת השים עצמו העולם והמערב כלא שומע ולא יודע ומצד שני העסיק את עצמו בצורה אובססיבית ב"הפרת" זכויות אדם בישראל - לא שלא היו כאלה הראויים לטיפול אבל איפה הפרופורציות ?  

הבסיס הזה כבר לא קיים, נכתב על כך רבות, והבסיס שסעודיה מנסה לבנות לא יכול לשגשג באווירה של עימות, חרמות כלכליות,גבולות סגורים ואיבה דתית. אם התמיכה בעיניין הפלשתיני שימשה את הלגיטימיות של המשטר הסעודי ובכלל של המשטרים הערביים בעידן התלות המוחלטת בנפט הערבי הרי ההישאבות לסכסוך לא יכולה אלא לשבש את המהפך שהחברה הסעודית זקוקה לו כדי "להיגמל ממשק הנפט" - למעשה קשרים פתוחים עם ישראל יהיו חשובים הרבה יותר לקידום הכלכלה הסעודית העצלה והמנוונת.  בשורה ענקית לישראל, רגע של חשבון נפש לפלשתינים (לא עושה רושם שהם מבינים, בינתיים) .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה