יום רביעי, 16 במרץ 2016

המפץ הכורדי הגדול

המפלגה הכורדית הסורית, המכונה YPG , הודיעה שהיא "מכריזה" על שיטה "פדרלית" בצפון סוריה. תחילתו של המפץ הגדול להגדרה וארגון מחדש של המזה"ת והתנערות סופית ממורשת "סייקס פיקו" שבדיוק היום מלאו ל 100 שנה (איך שהזמן עובר ?! ).
.
ה YPG הם הכוח הלוחם המצליח והיעיל ביותר נגד דאע"ש בצד הכוח של הכורדים מעיראק - ה"פשמרגה". הם שולטים היום בכ 10% משטח סוריה, כ 18,500 קמ"ר, ברצועה כמעט לכל אורך הגבול התורכי, ויש להם קשרים מצויינים עם הכורדים בתורכיה ה PKK. כרגע הם מחרידים את שנתו של ארדואן, מייצרים איום אמיתי על שלמותה הטריטוריאלית של תורכיה ולכן גם נהנים מתמיכה כמעט בלתי מסוייגת מהרוסים בשbי תחומים. ראשית החשבון עם תורכיה על הפלת המטוס הרוסי ליד אידליב, במארב מתוכנן, 22/11/2015, טרם יושב ופוטין הבטיח שתורכיה תצטער "פעמים רבות" על הפלת המטוס: שנית - הם כוח מלוכד, תחת הנהגה פוליטית שולטת, במרחב טריטוריאלי מוגדר ומהווים לכן "שפן ניסוי" מושלם לרעיון הפיכת סוריה לקונפדרציה רופפת של מיעוטים, כל עדה בשיטחה, כמוצא יחיד למשבר הסורי. המחלוקת הזו בין בשאר אסאד, שמתעקש על שליטה מוחלטת ריכוזית על כל סוריה, לבין רוסיה שמבינה שהפיתרון כבר לא ישים ויש לקדם פתרון יצירתי בראיה קדימה - מהווה תמריץ לנסיגה הרוסית מסוריה.  


באופן פרדוקסלי דווקא ה YPG , הכוח המוצלח ביותר נגד דאע"ש, לא מיוצג בג'נבה תוך התעלמות מהכורדים כלאום, ככוח לוחם וכקבוצה שגם היא רשאית ל"זכות ההגדרה העצמית". זו דרכם של הכורדים בסוריה להשתתף במו"מ המדיני גם בלי להיות מוזמנים. בעוד בג'נבה דנים על חידוש לאומיותה של סוריה רק "בלי בשאר" באים הכורדים ומגדירים את סוריה לא כלאום אלא כאוסף לאומים ואת המדינה לא כמייצגת הלאומיות הערבית אלא כמיסגרת מינהלתית לכמה לאומים .


יתר על כן בעיראק האוטונומיה הכורדית הלא מוכרזת, המתפקדת כמדינה, מהווה סיפור הצלחה ואפשר להגיד שהאזור הכורדי העיראקי הוא אחד האזורים היציבים במזה"ת כולו ובסהר הפורה (השאם ) בפרט.  המהלך הכורדי הסורי, אין ספק בגיבוי רוסי חזק והשלמה אמריקאית' הוא משנה מישחק אמיתי במזה"ת .


לגבינו ישראל צריכה לתמוך במהלך ולמנף אותו במשקל נגד ל"זכות ההגדרה העצמית של הפלשתינים" שכה רבות עסקו בה תוך התעלמות מזכותו של העם הכורדי לאותו הדבר - "הגדרה עצמית". אם לפלשתינים, עם מומצא, יש "זכות להגררה עצמית" וודאי שלכורדים, עם מובחן מעל לאלף שנה, יש את הזכות הזאת.  התמיכה באוטונומיה הכורדית יכולה לטייב עוד יותר את יחסינו עם רוסיה.


הכורדים היו בעבר ויש להם את כל הסיבות להיות בעתיד בני ברית טיבעיים למדינת ישראל. יש לישראל גם עיניין אסטרטגי שהמזה"ת יגדיר את עצמו מחדש על בסיס מקורותיו השורשיים ולא על בסיס מציאות מלאכותית כסיגנון "סייקס פיקו" שהחמצן היחיד שלה לאורך המאה האחרונה היה "שינאת ישראל" ודיכוי  . .

ברור שהמחיר הוא משבר ארוך עם תורכיה אבל לדעתי, בכיוון שתורכיה תחת ארדואן הולכת, מדובר בכל מיקרה במצב גחמתי והפכפך לפי הגחמה התורנית של ארדואן.  ההכרזה הכורדית היא מראה הכיוון החדש של המיזה"ת שיש בו מגדירים רבים ולא רק ובעיקר שינאת ישראל, שמתייחסת לאזור כפי שהוא - פסיפס של לאומים, עדות ודתות וזה, בטווח הארך, מצויין לישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה