יום שבת, 12 במרץ 2016

אובאמה, ביבי וה"מאכזבים"

בראיון מקיף לסיכום תקופת כהונתו עם ג'פרי גולדברג בשבועון אטלנטיק, שהתפרסם ב 08/03/2016,  אמר נשיא ארה"ב שבפגישתו עם בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל הוא הרגיש שראש הממשלה מתנשא עליו וקטע את ראש הממשלה בטיעון המוזר שהוא אפרו-אמריקאי, בן לאם חד-הורית, שהגיע להיות נשיא ארה"ב ויודע על מה הוא מדבר. הדברים נאמרו בהקשר לפגישה החמישית בין השניים ב 20/05/2011 . אכן הנימוק של אובאמה נכון עובדתית אבל לא ממש רלבנטי - גם בן לאם חד הורית, אפרו-אמריקאי שהגיע לנשיאות ארה"ב  יכול לטעות והרבה. הנימוק מעיד על דוברו ולא על ביבי . ההתייחסות לראש ממשלתנו היא קצרה, מספר מישפטים בראיון ארוך מאד שבה מתח הנשיא אובאמה ביקורת כמעט על כל המי ומי הנחשבים בהנהגת העולם איתם בא במגע - המנהיגים הערביים אכזבו, אירופה לא עמדה בציפיות ועוד... למעשה, אם נסתכל למשל על ה BBC הבריטי, נחשוב שהראיון עסק בביקורת על ראש ממשלת בריטניה ולא על נתניהו.


היום, בשלהי כהונתו, הצליח הנשיא אובאמה לדרדר את יחסיו כמעט עם כל המנהיגים בעולם. שיפור משמעותי נירשם רק מול נשיא קובה ראול קסטרו וכמו כן נירשמה יציבות מול סין, פקיסטן ואיראן. לוואקום הפוליטי שהנשיא אובאמה יצר במזה"ת ובמזרח אירופה יש תוצאות הרות אסון לא לארה"ב אלא לתושבי אירופה והאיזור המסוכסך שלנו.


הפגישה הראשונה בין הנשיא אובאמה לראש הממשלה נתניהו התקיימה שנתיים קודם ב 18/05/2009 בוושינגטון. אז השניים טרם הכירו אחד את השני ולא היו ביניהם מישקעים - מה שהפריד ביניהם זה הרקע ה"ליברלי" של אובאמה, דעותיו מלפני נשיאותו ויומרותיו, בעיקר להביא שלום לנו ולפלשתינים. ביבי התקבל בבית הלבן בכניסה האחורית ללא כל טקס תוך איסור מוחלט על צילום האירוע. ראש הממשלה וצוותו לא הוזמנו לחדר הסגלגל לשבת, למעשה בכלל לא ניתנה להם היזדמנות לשבת. במיסדרון פגש אותם הנשיא אובאמה עם שלל דרישות אולטימטיביות, כולל ה"הקפאה" המפורסמת, ותוך שבירת כל כללי הפרוטוקול דרש הנשיא מראש הממשלה תשובה עד "שהוא יחזור מהשכבת הבנות". אין אח ורע לצורה כזו של קבלת ראש ממשלה של מדינה בכלל ושל מדינה ידידה ובעלת ברית בפרט. ההערכה היא שהוא ניסה להעניק לביבי "טיפול בהלם" כבר בתחילת כהונתו ולהכניס אותו לתלם "השלום" מיד. להבדיל אלף אלפי הבדלות פגישת אובאמה-ביבי מ 18/05/2009  דמתה יותר מכול לפגישת היטלר-בנש מצכיה, לאחר הסכם מינכן ב 30/09/1938, כשאילץ את אדוארד בנש, נשיא צכיה, להמתין לו כמה שעות במיסדרון בטרם מסר לו את האולטימטום לפינוי הסודטים. יש לנשיא אובאמה את הכוח להשפיל ולהאשים מנהיגים אחרים אבל אין לו את הסמכות המוסרית להתלונן שביבי התנשא כלפיו - חטאו של ביבי היה בעיקר שהוא לא התיישר לפי הקו של אובאמה עד הסוף - אוסיף - למזלנו. אגב באותה תקופה הורה אובאמה להחזיר לבריטניה מתנה ,פיסלון ראש של צ'רציל , שניתן בשנת 2000, ולאורחו, ראש ממשלת בריטניה דאז גורדון בראון, נתן במתנה אוסף של 25 סרטי די.ווי.די, מה שגרם למשבר ביחסים עם בריטניה - זו הייתה דרכו של אובאמה להתריס על עוולות "הקולוניאליזם".


הפגישה שהוזכרה בראיון עם ג'פרי גולדברג התקיימה ב 20/05/2011. ארבעה חודשים לפרוץ מה שעוד כונה אז "האביב הערבי" . בארה"ב של אובאמה היתה התלהבות ואופוריה עצומה שהנה, בסיועו הפעיל של הנשיא אובאמה, עומד המזה"ת לשנות פניו מאוסף של דיקטטורות חשוכות למדינות "דמוקרטיות". במזה"ת ראו בדאגה עמוקה את האנרכיה המשתלטת ברחובות, את עלייתו הבלתי מבוקרת ומרוסנת של האיסלאם הפוליטי, בעיקר "האחים המוסלמים" במצרים, את חיסולה הכמעט בו זמני של ההנהגה הפוליטית היציבה של האזור ויצירת וואקום פוליטי ענק שאחריתו מי ישורנו,  ואת הצורה שארה"ב משליכה, ממש כלאחר יד, בני ברית וותיקים ושותפים לאורך שנים כמו חוסני מובארק במצרים או עלי עבדאללה צאלח בתימן. המיקרה הלובי היה חמור עוד יותר כי לוב הסכימה, רק שנה קודם, להתפרק מיכולות ההשמדה ההמונית שלה, לשקם את יחסיה עם המערב ולהוות מחסום להגירת פליטים המונית מאפריקה לאירופה. וודאי שדבריו של ביבי על הסיכונים שבמצב, שבדיעבד היו מדוייקים ונכונים, נפלו על אוזניים ערלות - בעיקר כשמדובר באפרו-אמריקאי, בן לאם חד הורית שעשה דרכו להיות החזק בעולם .


אפילו אובאמה עצמו אישר למעשה, בראיון עם ג'פרי גולדברג, את כישלונו וגבהות ליבו כאשר התייחס לכישלון בלוב בין השאר "בגלל שנתתי אמון בהשקעה האירופית בהמשך בהינתן הקירבה שלהם" (ללוב -ד.ר - התרגום שלי ). כבר שכחנו שאובאמה התגאה שהוא מוביל את מבצע לוב "מאחור" והובלת מיבצע כוללת גם אחריות לתוצאות. לגבי מנהיגי מדינות ערב הם היו "האכזבה העמוקה ביותר שלו". למעשה הודה אובאמה שהוא פשוט לא הבין נכון את הזירה, את החברה ואת מארג הכוחות האזורי ושציפיותיו לא תאמו את המציאות האזורית  - לו היה מוכן רק להקשיב קצת לביבי או לחילופין, להקשיב יותר למלך עבדאללה מירדן , אותו הסכים לפגוש ב 24/02/2016 לפגישה קצרה וחמוצה רק לאחר סירוב ראשוני ומשבר דיפלומטי בעיקבותיו.


לסיכום - אובאמה היה, אכן, האיש החזק בעולם אבל הראיון מעיד כאלף עדים שהבעיה העמוקה הייתה אובאמה ולא ביבי ואבוי לנו לו דרכו של אובמה צלחה גם במיקרה שלנו. לגבי ביבי עצמו - הוא בחברה טובה עם רוב מנהיגי העולם לא כולל ראול קסטרו מקובה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה