יום שבת, 20 בפברואר 2016

הברירה המדומה


המאמר הוא תגובה על הערכתו של הפרשן הצבאי של 'ידיעות אחרונות' רון בן ישי היום תחת הכותרת "ישראל החליטה אסד ואיראן מסוכנים יותר מדאעש". לטענת הפרשן מומחים ואנשי מודיעין טוענים שדאע"ש יובס לבסוף ולא בעוד הרבה זמן ויהפך "מבעיה עולמית למיטרד עולמי". אנחנו נישאר מול הגוש השיעי-רוסי עם יכולות סף גרעיניות באיראן. המאמר מתייחס למזה"ת כאילו יש בו רק שני כוחות ראשיים מתמודדים - דאע"ש והשיעים והשאר שוליים.  


ראשית למה המזה"ת מתפרק באלימות כה קשה ? בהכללה מפני שהאמת הודחקה !!. הבעיות האמיתיות של המזה"ת היו רבות ואמנה אותן : א. זהויות מלאכותיות שעוצבו על ידי מעצמות המערב ללא שיתוף התושבים באזור (סייקס פיקו ב 1916 וסן רמו ב 1922): ב. - משטרים אפלים ודיקטטורים ששלטו בזכות הכוח ושהגבילו כל חשיבה יצירתית ומקורית: ג. מתחים אתניים ודתיים היסטוריים שניכבשו ונידחסו למרתף בלחץ העריצות והכוח: ד. "קללת השפע" - הנפט שגרמה לעולם להתרפס מול המשאבים ושיחררה את בעליהם מאחריות לאומית ובין לאומית רחבה ו ה. מערכת חינוך חסרה שחינכה, באופן כללי, לדחיית האחריות וטיפחה את תחושות הקורבנות והאשמת האחר - "הקולוניאליזם", ו"הכיבוש" - ובמקביל חסרה חינוך טכנולוגי ומדעי מספיק.


בהבנת "המציאות" בשנים האחרונות. עד "האביב הערבי", שפרץ לפני חמש שנים, בפברואר 2011, "הבעיה" של המזה"ת בה' הידיעה היתה כביכול "הסכסוך" שפתרונו הוא מבוא ליצוב האזור. דעה בה אחזו רבים וטובים ובראשם טוני בלייר נציג הקוורטט לסכסוך.  כשפרץ "האביב הערבי" ניראה שכשהדמוקרטיה תשתלט יבוא מזור לאזור - צריך לעודד את "הדמוקרטיה הערבית" טען והוביל ממשל אובאמה, אלא ש"דמוקרטיה ערבית" היא המצאה ווירטואלית בדיוק כמו ש"הסכסוך" הוא מקור הבעיה. לאחר שהאסלאם החל לנתב את הגל המהפכני הבעיה של האזור הפכה להיות "האסלאם הרדיקלי" וכעת אנחנו כביכול מתלבטים בין אסלאם רדיקלי סוני לגוש שיעי- רוסי.  כל אחת מתפיסות המציאות אינה נוגעת בשורשי הבעיה כפי שמניתי לעיל.  אפשר בהחלט לקבוע שהתפרצות האסלאם הרדיקלי, בעיקר דאע"ש, היא לא מקור הבעיה של האלימות במזה"ת אלא סך הכל תוצר לוואי - אם תירצו סימפטום. כן דאע"ש כניראה יובס ויהפך למיטרד, מאות אלפים עוד יהרגו במגרב ובעיקר בתת הסהרה בגלל דאע"ש ואירופה תהיה מבועתת ומפוחדת אבל דאע"ש הוא רק סימפטום של המזה"ת


כרגע ועד כה אף מעצמה לא נילחמה בדאע"ש ברצינות. דאע"ש סחר בנפט עם סוריה ותורכיה, כ 30,000 מתנדבים זרמו וזורמים לדאע"ש דרך תורכיה, התורכים מפציצים את הכורדים תחת הכותרת דאע"ש, הסעודים שולחים נשק ושוקלים להילחם תחת הכותרת דאע"ש ולמעשה רוצים לבלום את השיעים  והכוח היחיד שנוגס בהם ברצינות זה הכוח הכורדי, בין אם הפשמרגה העיראקי או ה YPG הסורי . עדיין שיעור ההרוגים במטחנת הבשר הסורי גדלה ורק מיעוט זניח מההרוגים הם מדאע"ש . למעשה דאע"ש מוכל  ובמיגננה אסטרטגית והמזה"ת נישחט גם בלי דאע"ש.


הבעיה החדשה/ישנה של המזה"ת זה המאבק הסוני-שיעי החובק כל. הוא ימשך וגם אם דאע"ש יובס מחר בבוקר וכל פעיליו יהרגו. המלחמה הסונית-שיעית תמשיך והיא תמשיך לרתק ולאיים על הבלוק השיעי-רוסי לפחות !!! עוד עשור. למעשה היא רק החלה ואין שום סיכוי שהסונים, 80% מהאסלאם ומתושבי המזה"ת, יקבלו על עצמם עליונות שיעית. .


הבעיה השניה של המזה"ת היא הלאומיות הכורדית - כרגע הכורדים עושים חייל במלחמתם בדאע"ש ואין אפשרות שהם לא ינסו לתרגם את יכולתם והישגיהם הצבאיים ליומרות מדיניות. המלחמה הכורדית-תורכית כבר החלה, היא רק בתחילתה, לצד המלחמה הסונית שיעית, והיא כבר שואבת עליה את רוסיה. המלחמה הזו נוגעת לשורשי "זכות ההגדרה העצמית" שתמיד דרשו לפלשתינים ותמיד שללו מהכורדים.  


הבעיה השלישית שהמזה"ת מתמודד איתה זה "השממה הכלכלית". - המלחמה מחריבה הכל, המוחות בורחים כל עוד נפשם בם, מחירי הנפט בריצפה עד כדי שדירוג האשראי של סעודיה הורד השבוע הפעם השניה ברציפות מזה חצי שנה. אנחנו נחיה בלב אזור עני, חלקים גדולים ממנו לא משילים ושכולם בו, סונים ושיעים כאחד, יחיו בו במוד של הישרדות - אפילו הכספים מאיראן, $150 מיליארד, לא יספיקו ולאיראן עצמה על שפע מיעוטיה הסונים ובמשבר כלכלי קשה.


הבעיה הרביעית שתכרסם במזה"ת לדורות קדימה היא "מנטליות השינאה". אכן ההסתה הפלשתינית  מייצרת דור שונא מובל על ידי שינאתו שלא יצליח להתקדם אלא דרך שינאתו לאף יעד חיובי. לא היי טק, לא תקשורת, לא מדעים וטכנולוגיה רק שינאה מבעבעת. אבל הפלשתינים הם חלק מיזערי מהשינאה וההסתה באזור: בעיקר סונים נגד שיעים בהטפות שינאה במיסגדים, בחינוך ובתקשורת, תורכים נגד כורדים וההיפך, שינאה לרוסים תומכי השיעים, למערב הבוגדני ולארה"ב בראשן - לשינאה, להסתה ול"שממה הכלכלית" אין כרגע פתרון ואין לו סוף באופק.

המזה"ת כבר לא מתנהל בין דאע"ש לגוש השיעי-רוסי. דאע"ש, גם אם יובס, לא ממש ישנה את תמונת המאבק הסוני-שיעי באזור או את מלחמת העצמאות הכורדית שסופם לא ברור והם עוד יבלעו את משאביה של איראן ובהחלט יתכן שגם את משאביה של רוסיה עצמה (יש כבר סימנים). תורכיה בהחלט מתקרבת לאזור המסוכן שממנו המערבולת הלאומית עם הכורדים יכולה לסחוף אותה לפירוק מדמם. הייתי ממליץ לישראל לא להתערב , לחזק את קשדריה עם אירופה ולהושיט עזרה למי שיציב עדיין, מצרים וירדן. הברירה בין דאע"ש לאסאד, כגירסת רון בן ישי,  היא ברירה מדומה שאסור לישראל להיגרר עליה.     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה