יום חמישי, 14 בינואר 2016

תקרית פרסי

לפני יומיים, בדיוק כשהנשיא אובאמה בנאומו השנתי על "מצב האומה" התפאר בקונגרס שארה"ב היא המדינה החזקה והבטוחה בעולם (מה שאגב, כשמדובר על המדינה כמדינה, אכן נכון) השתלטו האיראנים, בתיזמון מושלם, על שתי ספינות פטרול אמריקאיות קטנות בסביבת אי שכוח אל ממש באמצע המפרץ הערבי/פרסי, האי פרסי. סלע לא מאויש שיש מחלוקת על הריבונות בו ושליטה עליו מחזקת וומבססת שליטה מרחבית על כל המיפרץ הערבי.פרסי.

לאחר התנצלות אמריקאית וחינחונים הדדיים סיכמו הצדדים, כניראה, על נוסחה של "טעות בתום לב" שהיא, בהינתן הציוד המשוכלל על ספינות הסיור של ארה"ב, מיומנות הצוות, תיזמון האירוע לנאומו של אובאמה, לסיום הסנקציות על איראן והמשמעות האסטרטגית של הכרה במישתמע בבעלות איראן על הסלע בלב ים, עלבון לאינטליגנציה.

כל הכתוב בהמשך הוא השערה שאינה מבוססת על ידיעה ספציפית אבל כן מבוססת על היכולות הטכנולוגיות של איראן והעבר המיבצעי שלה.  הסיפור מתחיל כניראה באירוע ההשתלטות של איראן על המל"ט החמקן האמריקאי "המיפלצת מקאנדאהר" - RQ-170 ב 12/2011 , אז הכלי הגלוי הסודי ביותר של ארה"ב. האיראנים בשיתוף הרוסים, הצליחו לנתק את הקשר "החסוי" שלה לעורף, לספק לה נתוני ג'י.פי.אס מזוייפים על מיקומו ובכך עקפו שני מנגנונים שהיו ב"מיפלצת" - מנגנון השיבה האוטומטית הביתה ו/או לחילופין, מנגנון ההשמדה העצמית. ה"מיפלצת" הונחתה באיראן בצורה כושלת וסבלה מנזק חומרי וכניראה גם אלקטרוני אם כי מידת הנזק למל"ט החמקן והיקף הטכנולוגיה שדלפה לאיראן נישאר סוד כמוס של האיראנים. חזקה על האיראנים שבשיתוף עם הרוסים הפיקו את המירב מאותו מל"ט .

הטכנולוגיה הבסיסית של האיראנים הייתה לעקוב אחרי המל"ט האמריקאי בטיסותיו לא באמצעות המכ"ם, שהרי מדובר במל"ט חמקן, אלא באמצעות "ההילה" התקשורתית שאפפה את המל"ט.

מכאן לארה"ב ואיראן. לי אין ספק, למרות שאיני מסוגל להוכיח דבר, שהמארב האיראני היה מתוכנן, שלמרות ששני הצדדים הפיקו לקחים מפרשת "המפלצת מקאנדאהר" ב 2011, האיראנים היו מתוחכמים, מהירים ויעילים יותר. שהסירות האמריקאיות שבנויות ומצוידות לזהות סירות אויב ממרחק הופתעו מנוכחות מיידית של סירות איראניות בטווח כמה עשרות מטרים מבלי שהאירנים זוהו מראש כבר עשרות ק"מ לפני נקודת התקרית. לכן גם ברור לי שהאיראנים שיבשו את מערכות הניווט האמריקאיות, לפחות חלקית, וודאי "עיוורו" את המכ"מים האמריקאים של סירות הפטרול עצמן ושל אונית האם או בסיס המוצא כמה עשרות ק"מ משם.

לכן האירוע אינו "טעות" אלא מפלה "טכנולוגית" קשה לארה"ב ואם ניסתכל על המדינות הערביות הסוניות שסביב המיפרץ - יש להם סיבה עמוקה לדאגה - אפילו לחרדה.  לגבי ארה"ב - ארה"ב כמדינה חזקה ובטוחה אבל האינטרסים שלה בעולם - המדיניים והכלכליים - מאוימים כפי שלא היו מעולם. בוקר טוב אמריקה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה