יום שלישי, 15 בדצמבר 2015

ישראל והסולטן

במיזה"ת המסורתי ברית בין ישראל לתורכיה היא הדבר הטיבעי ביותר. עוד מימי בן גוריון ניסתה ישראל למצוא שותפים לא ערבים באזור - איראן, תורכיה, הנוצרים בלבנון והכורדים. הצורך הבסיסי נישאר אך הנסיבות השתנו.


ראשית ארדואן עצמו התגלה כמי שהנאתו היא לזרוק גפרורים בחדרים ספוגי אדים דליקים. הוא מסכסך, הפכפך, אימפולסיבי ומניפולטיבי וכל הסדר איתו זמני עד לגחמה הבאה.  שנית - ארדואן הוא תומך נילהב באידיאולוגיה של האחים המוסלמים וספוג באנטישמיות קשה. כל הסדר שלו איתנו בא ממחוזות ההודנה והתהאדיה - התירוץ האידיאולוגי שהאסלאם נותן להפסקות נשק, רגיעות ושותפות טקטית לעת צרה.  בצר לו הוא פונה אלינו,  לא יכול להיות ספק שכשירווח לו הוא יחזור לפעול נגדנו כי ישראל, באידיאולוגיה של האחים המוסלמים היא הנציגה המובהקת של המערב השנוא - שתולה באזור להנצחת האינטרסים של המערב .  כרגע ניראה שתורכיה במידרון וההקלה לא מעבר לפינה לכן תורכיה לא תתהפך כל כך מהר ומצד שני היא כבר לא כל כך חשובה - יותר נטל מנכס.


שלישית - כרגע ובשנים הקרובות שותפות הדוקה מדי עם תורכיה תעלה לנו בהסתבכות עם רוסיה. כרגע התיאום עם רוסיה טוב וההבנות, ככל שניתן לדעת, עובדות. בחלל שייצר אובאמה במזה"ת ועד שלא תתבהר התמונה בארה"ב לאחר הבחירות הבאות בנובמבר 2016, רוסיה היא המוציאה והמביאה באזור. תיאום איתה שמחזיק את החיזבאללה בגיזרה אחרת, שמונע מהארגון נשק שובר שיוויון ושמתחזק את אסאד, אולי שלא במתכוון, כאזור חייץ בינינו לכנופיות הג'יהאד, חשוב פי כמה מתורכיה שתתהפך עלינו מחדש כשירווח לה. אני משער שאם נשכיל להעמיק את יחסי האמון והתיאום המיבצעי  עם רוסיה נקטוף פרות רבים בחזית הבין לאומית. רגע המיבחן ליחסים עם רוסיה יהיה הממשל הבא בוושינגטון וכוונותיו לגבי האזור - אסור שזה יהיה ארדואן.


רביעית - הברית הכי טיבעית שיש לנו באזור, לצד ירדן המתנדנדת, היא עם הכורדים. כרגע זה מבחינת שלח לחמך על פני המים אבל התפרקות סוריה ועיראק מצד אחד והפיכת הכורדים לכוח הלוחם העיקרי נגד דאע"ש מצד שני יוצרת להם הזדמנות היסטורית - האם נעמוד לצד התורכים בדיכוי השאיפות הלאומיות של הכורדים או לצד הכורדים כמי שעמדו לצידם במיבחן ההיסטוריה. ההחלטה קשה אבל לי היא ברורה וחדה - אני לצד הכורדים.


לכן אני מציע לא להתלהב מחימום היחסים עם תורכיה. להתנות את חידושם בתנאים מאד ברורים שמחייבים קודם כל את התורכים. עלינו להקפיד שפיוס עם תורכיה לא יפגע בפיתוח התיאום הביטחוני עם רוסיה ושבמקביל נוכל לבנות גשרים לכורדים, לפחות אלה שעמדנו לצידם בעבר.  

רק לפני חמש שנים ארדואן ניחשב למעצב החדש של המדיניות במזה"ת, היום לילד הבעייתי ומי רוצה להיות חבר של הילד הבעייתי ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה