יום שבת, 3 באוקטובר 2015

הגיהנום



היות ואיש עדיין לא חזר מהגיהנום לספר לחברה חוויות קשה לדעת מה בדיוק קורה שם - אני מנחש שזה מזכיר את סוריה, בעצם בסוריה הרבה יותר גרוע.


ראשית קשה מאד עד בלתי אפשרי להקיף ולהכיל את הבעיה הסורית על שלל הכוחות הפועלים בה, ניגודי האינטרסים, השקרים והאגדות הווירטואליות, השפה הדיפלומית שהתפתחה סביב המשבר בסוריה, הצביעות שאין לה גבול, הסתירות הפנימיות. ספק אם נדע בימי חיינו את רוב האמת על המשבר בסוריה.


נתחיל בכוחות הפועלים בסוריה - הראשון שבהם הוא משטר אסאד שמצליח לאחוז ברצועת המיעוטים במערב סוריה ולכונן ברית מיעוטים נגד הרוב הסוני במרחב שבין דמשק לחוף הים התיכון בצפון מערב.  להלן עלאוויסטן - מדינת העלאווים.


הכוח השני הוא האויב הגדול שמאיים על  עלאוויסטן - קואליציית המליציות המאוגדות ב"צבא הכיבוש" בהנהגת הסניף המקומי של אל קאעידה המכונה "ג'בהת אל-נוסרה" הניתמך על ידי תורכיה . בקואליציה הזו חברים שרידי צבא סוריה החופשית, העריקים הסונים מצבא סוריה ונתמכי ארה"ב באמצעות הסי.אי.אי. אחרר-אל-שאם הניתמך על ידי קטאר וכולם ביחד על ידי סעודיה. עיקר המאמץ הצבאי שלהם לנתק את מרחב דמשק ממרחב העלרווים בצפון מערב בשיפולי הרי מול הלבנון בין זבדאני, חומס וחמה. ברית שבה משתפת ארה"ב פעולה עם אל קאעידה . ההישג הגדול שלהם עד כה הוא באיום לנתק בין חלקי עלאוויסטן - אגן דמשק והים התיכון.


הכוח השלישי שמניפת האיומים שלו היא בינ"ל ולשם מתנקזת השאיפה האיסלאמית לחליפות מוסלמית חובקת כל היא המדינה האסלאמית - להלן דאע"ש. היא ממוקמת ממחוז ענבאר במרכז עיראק עד צפון מזרח סוריה והמידבר הסורי. אין לדאע"ש קו מגע וחיכוך עם עלאוויסטן . דאע":ש נילחם במרץ בכורדים שמצפונו וממזרחו, בצבא העיראקי שמדרומו, במליציות שיעיות שניתמכות באיראן במרכז עיראק, במרחב החיכוך בין מחוז ענבאר לבגדד השיעית ברובה כשהקרבות הם במרחב רמאדי-תיכרית. עוד נילחמת דאע"ש בפלג האסלאמי המתחרה - "צבא הכיבוש" המסונף לאל קאעידה.


דאע"ש מקיים שיתוף פעולה רחב עם תורכיה שמוכרת את הנפט שלו בשוק העולמי ומאפשרת לכ 30,000 מתתנדבים לעבור בתחומה ולהצטרף לדאע"ש על בסיס מלחמה בכורדים שבטווח האסטרטגי מאיימים על שלמות תורכיה בחזון המדינה הכורדית שלהם.  עוד יש לדאע"ש שיתוף פעולה עם משטר אסאד באספקת דלק למשטר העלאווי ובמאבק צבאי מתמשך ב"צבא הכיבוש".


תורכיה מובילה ציר של מדינות סוניות לתמוך ב"צבא הכיבוש" האנטי עלאווי שממוקד בהפלת משטר אסאד אבל במקביל, בהצדקה האולטימטיבית שהיא נלחמת באיימת העולם - דאע"ש (למעשה שותפה לתורכיה) היא מפציצה בעוז את הכורדים, בעיקר את אזרחי ארצה במזרח תורכיה אך גם את כוח ההגנה הכורדי של הכורדים בסוריה ואת הפשמרגה- הכוח של הכורדים בעיראק שהוא הכוח היעיל ביותר הנילחם בדאע"ש.  ארה"ב בולעת את הצפרדע התורכית כי היא צריכה את בסיס אינצרליק בתורכיה למיבצע הווירטואלי שלהם בסוריה.


רוסיה, שבאה להצלת משטר אסאד ממקדת את עצמה גם היא לא בדאע"ש אלא ב"צבא הכיבוש", במיזערו ניתמך על ידי ארה"ב, המאיים על מישטר אסאד. הכוח האווירי הרוסי שהוא כדי מחצית נושאת מטוסים אמריקאית, התגלה ככוח עם יכולות נמוכות מאד. המודיעין, אם קיים, לוקה בחסר וההפצצות חסרות דיוק ומתאימות לטכנולוגיות של לפני מעל ל 20 שנה. בסוף הם עוד כוח ברוטלי חסר דיוק שניזקו לא שונה מפצצות החבית של בשאר אסאד. הדוב הרוסי  נשאר דוב שלא עלה כיתה. המשך ההפצצות הרוסיות במתכונת הימים האחרונים חזקה עליהם שייצרו גל נוסף של פליטים לאירופה  וספק אם ישנו אסטרטגית את המצב בסוריה..


איראן וחיזבאללה - לשניהם עיניין בציר השיעי עם המישטר העלאווי בסוריה והשיעי בעיראק. אירן ובת חסותה, החיזבאללה, הם הכוח העיקרי  שמצליח להכיל ולבלום את הגאות הרדיקלית של הסונים. בעיראק מצליחים מליציות שיעיות שמונהגות מאיראן לחסום את ההתקדמות של דאע"ש לבגדד ובסוריה לקיים, אמנם בקושי, את הרצף הטריטוריאלי של עלאוויסטן מדמשק לים התיכון.


ערב הסעודית והמיפרציות., האויבת הראשית של המישטרים השיעים במזה"ת מנהלת מלחמה משלה נגד השיעים בתימן ומממנת חלקים מ"צבא הניצחון" של אל קאעידה בסוריה. בעיקבות ההתערבות הרוסית המגושמת והברוטלית אפשר להעריך בסבירות גבוה שסעודיה תרחיב מאד את הסיוע ל"צבא הכיבוש" נגד בשאר אסאד ועל הפרק מתבקש וסביר שגם יקרה שסעודיה תסיע לדאע"ש במלחמתה נגד הציר השיעי החדש שקם במזה"ת.  


ארה"ב היא המבולבלת הגדולה - יש היגיון רב במדיניות אי ההתערבות של ארה"ב  בסוריה, ביחוד אחרי לקחי לוב. למה לארה"ב להסתבך במילחמה שבשום תסריט לא יכולה לייצר תוצאה טובה ובת קיימה. אבל בעוד היא מסרבת להתערב היא כן מתערבת. הקביעה שבשאר אסאד רוצח באכזריות את עמו ולכן הוא חייב ללכת (ארדואן שרוצח את את אזרחיו במיזרח תורכיה מותר). ארה"ב מאמנת כוח שילחם בדאע"ש אבל לא בבשאר, מפציצה את דאע"ש בעיראק וסוריה, לפי דיווחי הפנטגון משלשום, בקצב של 9 מטרות ביום ממוצע ( לעג לרש וצחוק מהעבודה! ), מציבה קווים אדומים לבשאר אסד  בלי להתחייב להם ומממנת את האופוזיציה הפוליטית) הסורית בגולה שלא מייצגת איש בסוריה אבל חיה טוב על כסף אמריקאי.  עוד תומכת ארה"ב בצבא סוריה החופשית בחומס וחמה שלמעשה כבר התמזגו עם אל -קאעידה בברית צבאית והיא מתיימרת להוביל קואליציה של 60 מדינות להילחם בדאע"ש כשלמעשה היא לבד . סוג של ללכת עם ולהרגיש בלי.  גם מתערבת, מנסה להנדס את המצב וגם לא רוצה להתערב באמת בגלל המחיר והתוצאה הבלתי אפשרית.


לסיכום : אי אפשר באמת להכיל את המורכבות שבה כולם נילחמים בכולם, לכל גורם כוח כמה אויבים וכמה בני ברית שהם אויבים של בני ברית אחרים.


דאע"ש הפך להצדקה הדמגוגית לכל פעולה כמעט במזה"ת. התורכים מפציצים כורדים, הרוסים אזרחים ואת "צבא הכיבוש" ומליציות שיעיות טובחות באכזריות אזרחים סונים במיסגרת הטיהור האתני הפנימי בעיראק - הכל בשם המלחמה בדאע"ש.


לדאע"ש עצמו אין כרגע אויב משמעותי. התורכים נילחמים בשבילו בכורדים, הרוסים ב"צבא הניצחון" שמאיים על בשאר, הקואליציה מפגינה נוכחות אווירית דלה עד לא קיימת, התורכים מוכרים למענם את הנפט, המתנדבים זורמים, בעלי הון מהמיפרץ ומסעודיה שולחים כסף ולדעתי חזקה על המדינה הסעודית שתראה בהם כלי נשק מרכזי למילחמה בשיעים, באיראן ובכל מה שבינהם. המלחמה בדאע"ש כרגע היא לא הרבה יותר מכותרות בתיקשורת.


ההתערבות הרוסית בסוריה מלהיטה כרגע את העימות הסוני שיעי. הברית בין איראן לסוריה ורוסיה לא יכולה לעבור בשתיקה בין הסונים במיזה"ת והיא עוד עלולה "לההכשיר"  את דאע"ש בעיני סעודיה והמיפרציות כדי להימנע ממלחמה ישירה נגד איראן.


לאירופה הרחוקה מצפים עוד גלי פליטים  ולמזה"ת חורבן רב ונוסף .


ברור שלישראל אסור להתערב מדינית וצבאית בשטח אלא רק להגן על אינטרסים ישירים שלה נקודתית. תמיכה מודיעינית או טכנולוגית למי שיבקש יש לתת רק תמורת מחיר מדיני מלא.

ספק אם באמת אפשר להבין מי נגד מי ואם העולם ידע אי פעם זירת אירועים כה מורכבת, כאוטית, רבת שחקנים, צבועה ודו פרצופית כמו המלחמה בסוריה. אין ממה ללמוד, אין בני ברית ואין אויבים ברורים - רק מצבים משתנים כל הזמן.  למי שיש פיתרון שיקום ?  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה