יום שבת, 26 בספטמבר 2015

הרוסים באים לסוריה הקטנה

למעשה סוריה כפי שאנחנו מכירים כתשעה עשורים כבר לא קיימת ולא תהיה קיימת בעתיד הניראה לעין. הארץ הרוסה לחלוטין, כשליש מ 28 מיליון מתושביה ב 2011 ברחו מהמדינה או נהרגו ואחרים הגרו, בהגירה פנימית, למחוזות בטוחים יחסית. הכורדים לאזורי שליטה כורדים ועלאווים למחוזות עדתם בטיהור אתני חסר פשרות. סוריה מחולקת בין הסונים השולטים, תוך מאבקים פנימיים, על כל המחוזות הסונים של סוריה כשהכוח המוביל בהם הוא המדינה האסלאמית, כל הלא סונים - עלאווים, נוצרים, דרוזים ואיסמעילים מתרכזים במערב סוריה בין דמשק, לחלקים מחאלב ועד הרי האנצריה, המכונים גם הרי העלאויים על חוף הים התיכון בצפון מערב סוריה. שתי הזהויות שצמחו מסוריה, הב'יהאדיסטית במזרח וזו העלאווית של בשאר אסאד במערב עויינות זו את זו, לכודות במאבק לחיים ולמוות ששקע למלחמת התשה אכזרית חסרת מוצא ללא יכולת לגבור אחת על השניה למרות שהמגמה הייתה נגד בשאר אסאד וקואליציית המיעוטים הסורית שלצידו.


לרוסיה כמו לארה"ב יש זכרון מר מהמלחמה באפגניסטן, בתוך אוכלוסיה עויינת, במאבק שאין לו סוף, רק קורבנות ואין בו אפשרות לניצחון רק לקיבעון. בלטקיה המצב שונה - העלאווים ומיעוטי סוריה רואים ברוסים את קרש ההצלה של השניה האחרונה. רוסיה שתציל אותם מגלות ופליטות במיקרה הטוב ומשחיטה במיקרה הרע. לכן כל עוד תגביל את עצמה רוסיה להציל את משטר אסאד ולהגן על מה שנותר בידו, רצועת המיעוטים של סוריה מדמשק לים התיכון, יש לרוסיה אהדה באוכלוסיה בה הם פועלים. אפילו חסן נאצראללה שיגר אתמול תודות לרוסיה שמשנה את כללי המשחק. אבל הפעולה הרוסית למעשה מחזקת את חלוקתה של סוריה לסוריה העלאווית, בת החסות הרוסית, ולמדינה הסונית המסוכסכת בתוך עצמה. אם ינסו הרוסים לצאת מ"סוריה הקטנה", העלאווית בעיקרה, ולכבוש לאסאד שטחים סונים ואולי את כל סוריה כי אז הם יקלעו "לתסריט אפגניסטן" הצרוב בהם לא לטובה. כל הסמנים מראים שרוסיה מבינה את המציאות ואת העובדה שסוריה מחולקת לעת עתה. לאחר ביסוס המובלעת העלאווית וסוריה הקטנה יתכן שרוסיה, עם קואליציה בין לאומית מרובת אינטרסים מנוגדים, יתחילו בתהליך הארוך של שחיקת דאע"ש שאין לו זמן מוגדר וקשה לשרטט לו קו סיום.


לרוסיה יש מספר מטרות בהתערבותם הצבאית בלטקיה לצידו של בשאר אסאד.


  1. להציל את משטר אסאד כמדינת חסות סורית קטנה ולייצר נוסחה קבועה לשיתוף פעולה אזורי בין איראן, רוסיה וסוריה הקטנה.
  2. להמחיש ולהדגיש שבניגווד לארה"ב והמערב רוסיה לא נוטשת את בנות בריתה - למטרה הזו יש השלכות ארוכות טווח על היחסים בין כל העולם הערבי למערב ולמעשה מקשה מאד על ארה"ב לבסס את עצמה מחדש כבת ברית נאמנה למי ממדינות האזור.
  3. לבנות נוכחות צבאית רוסית קבועה במזרח התיכון ובאגן המיזרחי של הים התיכון למיצובה המדיני מול המערב וכבסיס תמיכה קבועה לידידותיה באזור ועל ידי כך למלא בצורה מיטבית את החלל שארה"ב משאירה אחריה באזור.
  4. לייצר "מרחב מיקוח" מול המערב ואירופה סביב המשבר באוקראינה והסנקציות של המערב על רוסיה. מעתה כל תיאום מול רוסיה, מדיני או צבאי בנושאי סוריה, המלחמה בדאע"ש וסוגיית הפליטים הבורחים בהמוניהם לאירופה יעלה למערב בוויתורים באוקראינה ובסילוק משטר הסנקציות על רוסיה.


לסיכום


א. למשטר המיעוטים של בשאר אסאד ב "סוריה הקטנה" המהלך הרוסי הוא קרש הצלה ובמידה מה המדינות הערביות שעדיין שורדות במזה"ת מרוויחות גם הן מהמהלך הרוסי כי מדינת דאע"ש מנצחת עלולה להיות אסון בסדר גודל של מלחמת העולם השניה.
ב. חלוקת סוריה למדינת מיעוטים עלאווית ולמדינה ג'יהאדיסטית איסלאמית מפולגת מבפנים היא עובדה קיימת לעשורים הקרובים. שתי הזהויות יתנהלו בעויינות זו כלפי זו בחיכוך מתמשך והרס הדדי ושיקום סוריה (ועיראק) לא ניראה באופק.
ג. רוסיה הפכה באחת למעצמה המקומית המובילה שכולם יתיישרו על פי האינטרסים שלה - האחיזה הרוסית במזה"ת עשויה לשדרג את חשיבותן של תורכיה ההפכפכה וישראל היציבה למערב ולקרב בין תורכיה לישראל (אני מקווה שישראל תדחה את תורכיה).
ד. התנופה האסטרטגית של דאע"ש וג'בהת אל נוסרה ניבלמה והם עברו באחת למיגננה אסטרטגית, שלילית מאד מבחינתן, שעלולה לגרום להן לחפש זירות חדשות, נניח באירופה.
ה. איראן, כשעיסקת הגרעין מאחוריה, הפכה למעצמת החסות הרוסית המובילה באזור לאימתן של המדינות הסוניות ולחששה של ישראל אך היא גם מוגבלת בגבולות הגיזרה של האינטרסים הרוסיים ולכודה במאבק הסוני שיעי שסופו מי ישורנו.
ו. אוקראינה היא המפסידה הגדולה שכן למערב ולאירופה אזלו הקלפים ולפוטין יש "יד" חדשה . אוקראינה יכולה להתחיל להיפרד ממחוזות המיזרח שלה שממילא כבר מנוהלים ממוסקבה. מי שסמך על אירופה שלא יבוא בטענות.
ז. רוסיה צריכה לצפות לעלייה בפעילות הג'יהאדיסטית ברוסיה ובעיקר בקווקאז. הסימנים מראים שהיא לקחה זאת בחשבון אבל רק ימים יגידו.
ז. כעת כשארה"ב כבר לא תלויה בנפט הערבי והשפעתן הכלכלית והפוליטית של מדינות ערב שוקעת במהירות ארה"ב תיאלץ להגדיר מחדש מה האינטרסים שלה במזה"ת - האמת אין לה הרבה מה לחפש באזור.

ישראל יכולה להרוויח עם מעצמה כמו רוסיה תייצב מדינת מיעוטים שתחצוץ בינה לדאע"ש ותכפיף את החיזבאללה למארג האינטרסים הרוסי. ממילא החיזבאאלה כבר רחוק מאד ממה שהיה. מארגון מאיים ותוקפני הוא הפך לארגון שורד וחרד. אנחת הרווחה של חסן נאצראללה ושפע התודות לרוסיה ש"תשנה את המצב" הם העדות המוחצת לבהלה הקיומית שהארגון היה נתון בו. כך או כך המתאבדים הסונים להוטים הרבה יותר להתפוצץ בדאחייה בבירות מאשר בתל אביב, לפחות במצב הנוכחי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה