יום רביעי, 24 ביוני 2015

התחלף הדיסקט

ספטמבר 2009 רק לפני שש שנים אבל בעידן היסטורי אחר לגמרי - שנה וחצי לפני 'האביב הערבי'  שספק אם משהו עוד זוכר איך ניראה המזה"ת אז ומה היה סדר היום שלו. נציג הקוורטט לסכסוך, היה רק אחד שניקרא 'הסכסוך', טוני בלייר טען ברצינות תהומית ב 06/2007 שפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני הוא מבוא הכרחי לפיתרון בעיות העולם הערבי ובהמשך ליותר יציבות בעולם. זה היה הלך הרוח הבין לאומי תלוי האנרגיה של העולם הערבי.


אז למה ספטמבר 2009 - כי אז פורסם דו"ח גולדסטון על מיבצע 'עופרת יצוקה' בקיץ 2008. כל התקשורת המערבית, כל התקשורת הערבית וחלק גדול מהתקשורת בשאר העולם עסקו באופן אובססיבי בדו"ח. ספק אם הייתה ולו מדינה אחד שהרקורד שלה יותר טוב מזה של ישראל (אני לא מדבר על לוכסמבורג או אנדורה)  אבל אצל הערבים הדו"ח היה כלי נגד ישראל ואצל המערביים היחס לדו"ח שיקף את התלות בנפט הערבי, את השאיפה למזה"ת יציב גם על חשבון ישראל ובכלל את הרצון ליציבות עולמית. היו ימים, בספטמבר2009, שאי אפשר היה להתחמק מהדו"ח לאן שלא זיפזפנו בערוצי הטלוויזיה בארץ ובעולם. הסיקור היה על פי רוב עויין וארסי והדו"ח ניחשב אז לאסון אסטרטגי במיצוב הבין לאומי של ישראל .
מאז התהפך העולם - דו"ח שאבס כבר נעלם מהכותרות העולמיות והערביות, סה"כ שלשה ימים לאחר פירסומו - אין תוכניות המשך ואין "פאנלים" של מומחים, בכל ערוצי החדשות הניחשבים בעולם שמנתחים את הדו"ח. כמעט כל האיזכורים לדו"ח, אפילו בעולם הערבי-מוסלמי מציינים ש"וועדת האו"ם מצאה ששני הצדדים ביצעו פשעי מלחמה" וזהו-  זה אמנם מקומם שעושים גזרה שווה בין החמאס לישראל אבל רוב בני האדם ממש לא נתנו דעתם לכך. ישראל יכולה למנף את פשעי המלחמה של החמאס כשאבו מאזן יעלה בדעתו לפנות להאג. הוא יצטרך להחליט האם להודות שהוא לא שולט על חלק מעמו ויש למעשה שתי מדינות פלשתין או שהוא כן אחראי ונושא גם באחריות לפשעי מלחמה - כך או כך צדיק הוא כבר לא. לדעתי מעז יצא מתוק והקורבן הגדול הוא אבו מאזן שמתיימר להיות ראש מדינה ריבונית פלשתינית אחת.


נכון יהיו עוד החלטות, למשל במועצת האו"ם לזכויות אדם, אבל קשה למצוא מי מתעניין בדו"ח כשהכותרות הראשיות בכל העולם עוסקות בהרס המוזיאון הארכיאולוגי בתדמור שבסוריה בידי דאע"ש, שיטות חדשות להוצאות להורג בידי דאע"ש, 4 מיליון פליטים סורים, 12 מיליון תימנים שזקוקים לסיוע הומניטרי, מלחמה באוקראינה, משבר ביוון -וכדומה. רצח השחורים בכנסיה בצפון קרולינה בידי גיזען לבן מעסיק את התקשורת המערבית פי כמה וכמה מדו"ח שאבס - למעשה נישארנו היחידים שעוד מתרגשים ממנו. הראיה הפשוטה ביותר היא שפירסום הדו"ח לא השפיע על תיזמון החלטתו של נשיא מצרים עבדל-פתאח סיסי לשלוח, לאחר נתק ארוך, שגריר לישראל וקטאר לא מסתירה שהיא מסייעת לעזה בעזרת ישראל. איזו מדינה ערבית הייתה מעיזה לשלוח שגריר לישראל בימי דו"ח גולדסטון.?


כל האמור לעיל נכון גם לגבי המשט השבדי עם חבר הכנסת גטאס של כמה תימהונים שלא קוראים עיתונים ולא יודעים שהדיסקטים התחלפו בכל העולם. אפילו בזכוכית מגדלת קשה למצוא התייחסות עולמית למשט, אפילו לא בתקשורת הערבית המבועתת מדאע"ש. אפשר לקבוע בוודאות - דו"ח גולדסטון שייך לעידן היסטורי אחר והעולם ממש כבר לא מה שהיה  .


שקיפות ? !


בתיזמון תודעתי עם הנחישות האירופית לסמן מוצרים מהתנחלויות  העלתה גם חברת הכנסת ממר"ץ זהבה גלאון הצעה דומה - לסמן מוצרים מעבר לקו הירוק - בהיתממות היא הציגה את הצעתה כ"שרות לציבור" כדי שהקונים ידעו ויקבלו החלטות לעצמם. בפועל, ישראל לא תוכל להתנגד להצעה האירופית עם יהיה בה חוק דומה ותתקשה עם בפרלמנט שלה יתקיים דיון בנושא אפילו תיפול הצעת החוק. עיניין החוק אינו בסימון מוצרים, כשרות לציבור, אלא בקביעת קו גבול מדיני ללא הסכם בין הצדדים - קו שלעולם לא היה גבול אלא 'קו הפסקת אש'. קצת מרחיק לכת לקבוע גבול בין לאומי, ללא מו"מ, דרך סימון מוצרים לגבול שמעולם לא היה קיים.


אבל היות וחברת הכנסת הציגה טיעון של שקיפות ושירות לציבור האם תועיל לתמוך בחוק  שמחייב כל עמותה, דגש על המילים 'כל עמותה', שפועלת בארץ אפילו בנושא הצלת כלבים, לפרסם את מקורות המימון שלה והאם תתמוך, רק כדי שגם נדע, בסימון עמותות שחלק גדול מהמימון שלהם בא מגורמים שמחוץ למדינה.

אני משער שעמותה להצלת כלבים לא תתנגד שנדע שחלק גדול מהמימון בא מאוהבי חיות בבריטניה אבל עמותה כמו ב'צלם' או 'שוברים שתיקה' עלולות לאבד את הציביון המוסרי שלהם אם יתברר שרוב המימון בא מהאיחוד האירופי למשל ושהן בעצם עמותות אירופאיות באצטלה ישראלית . אז כן אני בעד חוק העמותות - לא בעד שישלמו מיסים חריגים ולא בעד התנכלות לפעילותם, הלגיטימית לטעמי, דרך הכיס. אבל בעד סימון שנדע, רק שנדע, בשם מי הם באמת פועלים  - זהבה גלאון, אם את בעד שיקיפות אז קדימה !! יש לך עבודה !!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה