יום שני, 16 במרץ 2015

יצא המרצע

כבר כתבתי כאן בבלוג שארה"ב מכוונת, במסגרת הסדר הגרעין עם איראן, לייצב את האזור שלנו, המזה"ת, תחת הגמוניה איראנית. המדיניות הזו מקורה כניראה בתיסכול העמוק מכך שאין בעולם הערבי סוני יכולת לייצר יציבות, להתמודד עם מגמות הפיצול ועם עליית האסלאם הרדיקלי והג'יהאדיסטי.  אגב מי שסירס את העולם הערבי סוני זו ארה"ב ששאפה לפיוס עם האסלאם וקטמה למדינות הלאום הערביות את ההנהגה הפוליטית שלהם בהנחה שהאלטרנטיבה הטיבעית היא "דמוקרטיה" עם גוון מוסלמי.

ביום שבת האחרון, ערב חידוש שיחות הגרעין עם איראן,  התבטא ראש הסי.איי.אי ג'ון ברנן, מקורב לנשיא יש לומר, שלארה"ב "עיניין" בהשארותו של אסאד , בן חסות ולקוח של איראן, בשלטון. בכך סתר כביכול את הכרזתו של נשיא ארה"ב  שבועיים קודם, לקראת ביקורו של שליט קטאר השיחח תמים בן חאמד, שארה"ב "עדיין" דבקה בסילוקו של בשאר אסאד מהשילטון בסוריה.  למעשה איש לא האמין לנשיא אובאמה אז שמדיניותו העידה על ההיפך וכעת הוא מאבד עוד קצת משאריות אמינותו בעולם הערבי סוני.

עוד זה יוצא וזה בא, בהגיעו לג'נבה אתמול לעוד סבב בשיחות הגרעין אמר מזכיר המדינה ג'ון קרי בראיון לאחת מרשתות הטלוויזיה בארה"ב ש" אין יכולת להכריע במלחמה בסוריה ובסופו של יום נאלץ להתדיין עם נשיא סוריה בשאר אסאד על עתיד ארצו". - מדובר בג'ון קרי שבשלהי מרץ 2011, שבועיים לאחר, דגש לאחר, פרוץ המרד העממי בסוריה הגדיר את בשאר אסאד "כוח מייצב באזור" והמליץ להחזיר את רמת הגולן לסוריה, שנתיים לאחר מיכן, בתחילת תפקידו כשר החוץ  ולאחר התקפת הגז של משטר אסאד על מורדים סורים בפרבריה המיזרחיים של דמשק, בספטמבר 2013, הגדיר ג'ון קרי את הנשיא הסורי כפושע מלחמה שיש לסלקו מוטב מוקדם ממאוחר. הנשיא לא קיבל את עמדתו שהייתה אז הקיצונית בממשל.

כעת יצא המרצע מהשק - שיחות הגרעין אינן "רק" שיחות גרעין אלא שיחות על הסדר אזורי חדש בהגמוניה איראנית שבה ייוצב האזור בעזרת ושיתוף איראן ולקוחותיה. מי שמחפש סכנה לישראל הכיוון הזה מסוכן לישראל יותר מהגרעין האיראני (אלופי צה"ל בעבר פשוט לא מסוגלים לחשוב על זה - הם עדיין בשנות התשעים ולדידם ביבי אשם).  המדיניות כבר מבוצעת בשטח כשהכשרתו המחודשת של בשאר אסאד כנשיא סוריה היא רק שלב. בתימן השתלטו לקוחות של איראן על רוב המדינה כולל מיצרי באב אל-מנדב בהעלמת עיין ושתיקה רועמת של ארה"ב. בעיראק וסוריה נלחם ליגיון זרים שיעי גדול הכולל מתנדבים שיעים מכל העולם ובפיקוד איראני ישיר להגנת המשטרים העיראקי והסורי נגד ליגיון זרים לא פחות גדול של סונים. עיראק כבר עוכלה למעשה על ידי  משמרות המהפיכה האיראנים העושים בעיראק בתוך שלהם, מפעילים את צבא העיראקי החמוש בנשק אמריקאי, ושפע של מליציות שיעיות החמושות בנשק איראני נגד המדינה האסלאמית ולמעשה הקהיליה הסונית.

המליציות השיעיות בתיקרית טובחות הורגות וכבר הציתו באש כדי מחצית מהעיר תיכרית ועדיין ארה"ב, הפטרונה החדשה של השיעים במזה"ת, טוענת ש"אין הוכחות לשימוש לרעה בכוח בתיקרית".

במדיניות האמריקאית יש סיכונים עצומים לישראל לא בגלל הגרעין, למשל סביר מאד שהאביב בין איראן לארה"ב כולל גם פטרונות איראנית על הסכסוך עם הפלשתינים,  אבל יש בה גם הזדמנות לבריתות מדיניות טיבעיות עם העולם הערבי סוני. המדיניות האמריקאית החדשה (לדעתי האסונית)  לא יכולה אלא להזריק לאזור שכבר מדלדל את עצמו במלחמות ובירידת ערך הנפט, אנרגיות הולכות ומתעצמות של מלחמה דתית סונית-שיעית חובקת כל.  אם חשבנו שהאנרגיות האלימות של המזה"ת מתחילות למצות את עצמן הרי כעת מסתבר שהפוטנציאל להחרפת והרחבת המלחמה האזורית רק הולך וממעצם.  לא לאורך זמן יוכלו תורכיה, סעודיה מצרים ושאר המדינות הסוניות לשבת על הגדר ולחזות בהגמוניה המדינית האיראנית המתעצמת ובמלחמה המתרחבת נגד הסונים בשטחי עיראק וסוריה. גם הן יקימו מליציות, ישלחו כסף רב  ויחתרו מתחת לשולחן נגד ארה"ב (תורכיה עושה זאת בצורה בוטה למדי כבר היום והחברים הטובים לשעבר ארדואן ואובאמה כבר מסרבים לפגוש אחד את השני ).

במערכת הבחירות העלימו מאיתנו את המזה"ת החדש - לא זה של שימעון םרס אלא זה של הגמוניה איראנית בחסות ארה"ב - איש לא דיבר ולכן איש לא נידרש לתשובות. למי יש את המתכון הנכון למזה"ת המשתנה לבלי הכר ולארה"ב שמדרדרת את האזור מאסון לאסון גדול ממנו - תחליטו אתם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה