יום חמישי, 29 בינואר 2015

תרמית החיזבאללה

כעת,  כשחולף הזמן, אפשר לסכם את הסבב האחרון בגבול הצפון בצורה יותר מדוייקת. בטרם אמשיך אודה שהערכתי שהחיזבאללה, הלכוד באיומים קיומיים לא מצד ישראל אלא צד האסלאם הסוני הרדיקלי, ינצור את תגובתו למועד אחר. טעיתי בנקודה זו.


ראשית  הסבב, כפי שאני מבין, בעוד נאום יהיר של חסן נאצראללה שניתן יומיים לפני התקיפה בסוריה, ב 15/01/2015. בנאום העלה מזכ"ל החיזבאללה חמש נקודות: א.- "ישראל תהיה משוגעת אם תקבל החלטה לפתוח במלחמה נגד לבנון כי אין ביכולתה לעשות זאת"; ב. - יש לחיזבאללה טילי פתח 110 מאז 2006 - כלומר כל נקודה בישראל עד הכור בדימונה מכוסה בטילים מדויקים עם ראש קרבי גדול, כל הנמלים, כל שדות התעופה, כל הערים וכל המתקנים האסטרטגיים, בהשאלה מנאום קודם מה 20/11/2014 שבו איים במפורש בסגירת נמלי הים והאוויר של ישראל; ג. - שהחיזבאללה ערוך להתערבות "בגליל ומה שאחרי הגליל" - כלומר לא רק בקו הגבול אלא בעומק ישראל וגם כאן חיזק איומים קודמים לפלוש לגליל; ד. -שאין כוח חיזבאללה ברמת הגולן וכל הפעילות ברמת הגולן נגד המורדים הסונים היא של כוח הגנה מקומי. כלומר אין לחיזבאללה חזית נגד ישראל בגולן ו; ה. - טועים מי שחושבים שהחיזבאללה לכוד במלחמה בסוריה ולכן הוא מוגבל מול ישראל - יש לחיזבאללה די כוח להתעמת עם ישראל ככל שידרש .


חיסול חבורת הפיקוד השיעית (איראן+חיזבאללה) בתל אמל ליד קוניטרה ב 17/01/2015.  כולל מפקד החיזבאללה ברמת הגולן מוחמד עיסא, הגנרל האיראני מוחמד עלי דאדי ומפקד החטיבה המקומית ג'יהאד מורנייה הציגה קבל עם ועדה את חסן נאצראללה כשקרן. לא רק ערוצי החדשות בישראל אלא גם בעולם הערבי הריצו, לא כולם אבל חלק גדול מהם, את דבריו של חסן נאצראללה שאין לחיזבאללה נוכחות בגולן. כמו תגובתו הראשונית של שר הביטחון יעלון "שיסבירו מה הם עושים בגולן" כך גם חלק מערוצי החדשות הערביים. אני מקבל את גירסתו של גיא בכור שחבורת הפיקוד לא עסקה באירגון "מגה פיגוע" בישראל אלא בתכנון המערכה להגנת פרבריה הדרומיים של דמשק והקשר למרחב השיעי בביקעת הלבנון.  היות ורוב התקשורת הערבית, ניזונה ממקורות ביטחון בתוך החיזבאללה, דיווחה שהשיירה אוכנה באמצעות הטלפון הנייד של הגנרל האיראני, אפשר להניח שהגנרל היה יעד בחיסול שמטרתו הייתה לחשוף את שקרי החיזבאללה ואת הקשר המיבצעי הישיר של איראן לטרור המיבצעי של חיזבאללה בעת המו"מ הגרעיני עם ארה"ב. ג'יהאד מורנייה היה, כניראה, בונוס לא צפוי שסיבך את המצב. עוד איתגר החיסול את אמרתו של חסן נאצראללה ש "ישראל תהיה משוגעת אם תקבל החלטה לפתוח במלחמה נגד לבנון" - האתגר מי ואם יפתח במלחמה הפך לאתגר של החיזבאללה ולא של ישראל.


תגובת הנגד של החיזבאללה, שהפתיעה רבים, הייתה מעשה אומן טקטי אבל חשפה את האילוץ האסטרטגי הקשה של החיזבאללה. ביצוע מצויין של פיגוע מוגבל, נגד חיילים בלבד, בגיזרה שאין בה חשש לפגיעה באזרחים ישראלים ומלווה מייד במסרים מדיניים ותיקשורתיים שהוכיחו שמי שחושש ולא יכול לפתוח במילחמה זה החיזבאללה עצמו  ושמאחורי האמירה "נפעל בגליל ומעבר לגליל" אין כרגע כיסוי נוכח אילוצי החיזבאללה.


ראש רשת הטלוויזיה הלבנונית 'אל-מיאדין' המזוהה עם חיזבאללה - רסאן בן ג'ודו, מהחוג התקשורתי של חסן נאצראללה עצמו, מיהר להגיב מיד לאחר האירוע ולקיחת האחריות מצד החיזבאללה,  להתראיין ולהגיד שלא מדובר במעשה שיכול להוביל לפעולה "בגליל או מעבר לגליל", אפילו לא מדובר ב"עימות מקומי מוגבל" אלא רק בתגובה נקודתית למעשה נקודתי כך רסאן בן ג'אדו. החיזבאללה שמצא את רוב העדות בלבנון קמות נגדו מחשש שהוא גורר את לבנון למלחמה הרסנית נוספת נגד ישראל, מיהר להפעיל את כל הכלים הדיפלומטים שברשותו, כולל איראן, כדי להבהיר שאינו מעוניין בעימות עם ישראל - שהחשבון על החיסול ליד קוניטרה יושב - כלומר לא צפויים פיגועים נוספים מצד החיזבאללה בהקשר הזה - לפחות ברמה ההצהרתית שגם היא חשובה. אפשר לומר שה'בלוף' של חיזבאללה ניחשף - הוא אכן הצליח לפגוע במיומנות טקטית גבוהה בצה"ל אבל הוא חרד מאד, על פי הצהרותיו הוא, מהתרחבות העימות וממלחמה עם ישראל וזאת שבוע אחרי דברי הרהב ש "ישראל תהיה משוגעת אם תקבל החלטה לפתוח במלחמה".


יתר על כן אפילו אירן, שמספר ימים לפני אירוע הר דוב ולאחר החיסול בתל אמל עוד דיברה על תגובה "שתזעזע את ישראל" הודיעה שהיא תגיב רק אם ישראל תמשיך בהסלמת המצב נגד החיזבאללה. מי שהתקפל, חשש מהסלמה ושאיומיו התגלו, במיצוב האסטרטגי הנוכחי, כחסרי תוקף ומשקל היה החיזבאללה.  לחיזבאללה הובהר שישראל לא תשלים אם פיתוח תשתית אסטרטגית של החיזבאללה ואיראן בגולן אם היא תהיה מסוגלת, ברבות הימים, גם לפעול נגד ישראל. החיזבאללה נימצא במילכוד אסטרטגי מול קיצוני האסלאם הסוניו כרגע אין לחיזבאללה מוצא מהמילכוד באופק הניראה לעין - לדעתי לפחות חמש שנים וכניראה מעל לעשור. מה ישאר אז מהעולם הערבי פיתרונים לאללה בין אם הוא סוני או שיעי.

אפשר לסכם את הסיבוב כך - התרמית של חיזבאללה שהוא אינו חושש מישראל נחשפה - החיזבאללה חושש מאד, על פי הצהרותיו הוא, מעימות נרחב עם ישראל. הוא עדיין שומר לעצמו מרחב תגובה טקטי, מקומי ומצומצם  - תחת מגבלות רבות - לפעול נגד ישראל היה ותפגע בו ישירות בכוונת מכוון - לא אם תפגע בשיירות נשק מסוריה ללבנון עדיין על אדמה סורית.  עולה מדברי החיזבאללה במפורש שהוא לא מעוניין להרחיב את המאבק. ישראל הופתעה מתגובה החיזבאללה במישור הטקטי אבל החיזבאללה נאלץ לחשוף את מצוקתו האסטרטגית ולהסכים לכללי משחק שבהם ברור לו שהאפשרות לפתוח במלחמה נגד ישראל, שכה התייהר בה עד כה,  היא תרמית שאינה בארגז הכלים שלו אך היא עדיין בארגז הכלים שלנו.  תושבי הצפון יכולים לישון יותר בשקט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה