יום רביעי, 21 בינואר 2015

כולנו בערפל

רב הניסתר על הניגלה בתקיפת צה"ל במזרעת אמל, דרומית לקוניטרה השבוע, בה נהרגו 12 בני אדם: הגנרל האיראני (תא"ל) מוחמד עלי אללה דאדי וחבורת הפיקוד שלו, מוחמד עיסא, מפקד כוח החיזבאללה במרחב הגולן הסורי ומיודענו ג'יהאד מורנייה, בן 25, בנו של עימאד מורנייה, יקירו של חסן נאצראללה, מפקד 'חטיבה' בחיזבאללה ופקודו של מוחמד עיסא. התיאור הרישמי הישראלי טען שהירי בוצע על חבורה של חמושים שהתארגנה לשגר רקטות משטח סוריה לעבר רמת הגולן הישראלי.  הגנרל דאדי תואר בתקשורת הערבית כמפקד יחידת התצפיתנים של משמרות המהפיכה.

האינטרס הישראלי ברמת הגולן מורכב ולא ברור. ישראל חוששת שבקו העימות יתבססו כוחות ג'יהאדיסטים מג'בהת אל נוסרה או המדינה האסלאמית. עדיף לה מורדים "מתונים" אלא שלאחרונה החלו המורדים ה"מתונים" עצמם להחליף צדדים. רובם חברו לגופים ג'יהאדיסטים קיצוניים ומיעוטם הגיעו להבנות על הפסקת אש ואי לוחמה עם משטר אסאד כשהמגמה היא התפייסות ושילוב כוחות נגד הרדיקליות האסלאמית הסונית. יש לישראל עיניין שבשאר אסאד ימשיך לשלוט על רמת הגולן אלא שהשליטה הזו מתבצעת באמצעות יריבים מושבעים כמו איראן וחיזבאללה שכרגע משועבדים למלחמת האזרחים הסורית אבל כבר חושבים על הקמת תשתית ארוכת טווח, לעתיד - נגד ישראל. המדיניות הישראלית היא לכן אי היתערבות במלחמה, בלחימה ובמה שקורה בסוריה והתמקדות רק באיום ישיר על ישראל. בניגוד לדעה הכללית מערכת בחירות בדרך כלל מגבילה מאד את מדינת ישראל בשיקולי הפעלת הכוח. הרי תמיד יטענו שהפעולה היא חלק ממערכת הבחירות (למשל הפצצת הכור הגרעיני בעיראק ב 07/06/1981). שנית כל פעולה עלולה להסתבך ולגרום נזק למי שהחליט עליה.

לכן אפשר כבר לקבוע שפעולת החיסול באמצעות מסוק של אותה חבורת פיקוד מעורבת נחשבה בישראל כסיכול איום ישיר על ישראל. שאין מנוס מלבצע אותה אחרת יפגעו אזרחים בישראל.

מכאן רב הניסתר על הניגלה - האם ישראל באמת חשבה שהיא יורה על "חמושים שהתארגנו לשגר טילים על הגולן" ושלא במתכוון חיסלה, בטעות, את הפיקוד הטקטי המשולב של איראן וחיזבאללה ברמת הגולן. לחילופין שהמבצע התכוון בדיוק לתוצאה וסוכלה מזימה מורכבת ושטנית לפגוע בישראל.  יש לנו לכן כבר תעלומה ראשונה האם המבצע הצליח או הסתבך ?

עוד לא ברור לנו, קוראי העיתונים הניזונים מהתקשורת, האם ג'יהאד מורנייה הצעיר, בן 25, היה באמת רב-מחבל בהתהוות, מי שאם לא נהרוג אותו היום עוד יהרוג בנו בצורות מתוחכמות בעתיד הניראה לעין. כל הידוע לנו עליו הוא מגילת היוחסין, שמו רב המשמעות וקירבתו לחסן נאצראללה מזכ"ל החיזבאללה. הכל לא אומר על יכולותיו האמיתיות דבר וחצי דבר. לכן איננו יודעים מי היה היעד האמיתי ומי קורבן לנסיבות. האם היעד היה הגנרל האיראני וג'יהאד מורניה היה במיקרה בפמלייתו או שהיעד היה ג'יהאד מורנייה והגנרל ניקלע לשם בצורה שהפתיעה את המודיעין הישראלי.  תיתכן גם אפשרות שלישית שישראל הצליחה במודיעין מתוחכם לייצר הזדמנות חד פעמית להרוג גם וגם - גם מפקדים בחיזבאללה וגם קצינים איראנים.

בדרך כלל כשדעתה של ארה"ב לא הייתה נוחה מפעילות צה"ל, נניח בסוריה, שישראל לא לקחה עליה אחריות  היו מקורות אנונימיים בפנטגון או במשרד החוץ האמריקאי ממהרים להדליף לתקשורת שישראל ביצעה את מה שלא לקחה עליו אחריות. בדרך כלל הם היו מוסיפם את דעתם הביקורתית להדלפה. הנה הפעם, למרות המשמעות האסטרטגית של התוצאה, עדיין אין כל תגובה מארה"ב לאירוע. אני גם משער שאם הגנרל האיראני היה מטרת המבצע ישראל לא הייתה פועלת ללא אישור מארה"ב מראש. לכן מותר להניח שהגנרל היה מטרת המבצע, שג'יהאד מורנייה בונוס רצוי ואולי לא מתוכנן, שהייתה למבצע הסכמה מראש מצד ארה"ב וכי היתה במבצע דחיפות וחשיבות מספקת לבצע אותו במועד בחירות ברגע שניקרתה ההזדמנות. אני גם מנחש שהגנרל דאדי לא היה רק "מפקד יחידת התצפיות" מפני שמפקד כזה לא שווה מבצע שכזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה