יום שלישי, 11 בנובמבר 2014

בשיבחי אובאמה

בשנתיים הבאות צפוי הנשיא אובאמה להיות "ברווז צולע", מוגבל על ידי קונגרס לעומתי ורדוף פוליטית בכל סוגיות מדיניות הפנים. זה הזמן שנשיאי עבר שהיו "ברווזים צולעים" השקיעו במדיניות החוץ כדי לנסות להשאיר איזו "מורשת" על שמם.

אין ספק שממשל אובאמה התקשה להבין את העולם, ביחוד את המזה"ת, חורבות מדיניות החוץ של ארה"ב עשנות בכל מקום שבו ניסתה את כוחה. הנשיא אובאמה איתגר כמה מערכות "סטטוס קוו" בעולם, למשל 'החסות' הרוסית על אוקראינה, המשטרים הרודניים בעולם הערבי והקיפאון המתמשך ב"סכסוך" עם הפלשתינים וכשל כשהוא מעלה את מפלס הדמים והאלימות בכל אחת מאותן זירות.

יחד עם זאת, במודע ובכוונת מכוון או שאולי בלי להרחיק ראות לאופקים אסטרטגיים, הנשיא ברק אובאמה שינה את פני העולם לבלי הכר ושיריין את מעמדה של ארה"ב כמעצמת העל היחידה בעולם לעוד שנים קדימה במהלך שקשה להמעיט בחשיבותו לגבי המזה"ת ובכלל- הכוונה למהפכת האנרגיה שבה הצליחה ארה"ב להפיק בעזרת טכנולוגיה מתקדמת וזולה אנרגיה, גם גז וגם נפט, מפצלי שמן, בכמות שמשנה סדרי בראשית בעולם שלאחר מלחמת העולם השניה. עולם שהיה תלוי וניסוב בעיקר סביב הנפט הערבי, הפטרו-דולרים ובצידו חשיבותו של "הסכסוך" הישראלי פלשתיני.

כבר היום מפיקה ארה"ב כמעט את כל צרכיה באנרגיה. יש לכך השפעה עצומה על תלות ארה"ב בערבים ועל נכונותה בכלל להתערב באוור. ארה"ב הייתה הצרכן הגדול בעולם - היא לא רק הפסיקה להיות צרכנית ובכך יצרה עודפי הצע עצומים של אנרגיה בעולם. בקרוב היא תהיה יצואנית גדולה עם תפוקה העולה על זו של רוסיה וסעודיה ביחד. פיתוח הטכנולוגיה ניתקל בהתנגדות עצומה של "הירוקים" בארה"ב שהיו והם עדיין חלק מבסיס התמיכה המוצק של אובאמה. למרות התנגדותם הוא המשיך בתוכנית והאיץ אותה למורת רוחם. בדיעבד התברר שהנזקים לסביבה קטנים אבל זה רק בדיעבד. כבר החלו בארה"ב בדיון רציני על פרויקט "קיסטון", צינור נפט ענק מקנדה, המגלה כל יום מרבצי נפט, גז ופצלי שמן נוספים, לעמק המיסיסיפי. הפרויקט יציף את העולם באנרגיה זולה. יתר על כן - פצלי שמן הם מרבץ נפוץ בעולם, גם בישראל, שטרם נוצל. הטכנולוגיות החדשות בהכרח  יאיצו את השימוש במירבץ כתחליף לשדות הנפט של העולם הערבי.

התוצאה הראשונה היא ששורה ענקית של מדינות, בעיקר במזה"ת, יאבדו במהירות מחשיבותן ויקלעו למשברים כלכליים קשים כאשר ההכנסות שלהם ממכירת נפט נימצאות בצניחה חופשית. באשר למזה"ת עצמו המשבר הכלכלי הוא רק חלק ממשבר הריסוק החברתי שהאזור עובר והרס מדינות הלאום המסורתיות - תוצאת לוואי בלתי צפויה של חזון אובאמה להתפייס עם "האחים המוסלמים" ולהפוך את המזה"ת ליותר דמוקרטי.  מחירי הנפט העולמי כבר ברמתם היום לא יאפשרו, למשל, לאיראן לשקם את עצמה במהירות אפילו יוסרו הסנקציות והמחירים רק ימשיכו לרדת.  לצערי המזה"ת עומד בפני תקופה ארוכה של עוני, אלימות, דעיכה כלכלית ומשבר חברתי שיגרור אחריו חלקים גדולים מאירופה..

ארה"ב, בהנהגת הנשיא אובאמה, לא רק שינתה את משק האנרגיה העולמי לטובתה - היא גם "משאבת מוחות" אדירה השואבת עליה את מוחות העולם בשיעור יחסי שלא היה לו עד כה תקדים בהיסטוריה - כל מוח שנישאב לארה"ב חסר במקומות אחרים ובעוד ההון האנושי של ארה"ב מתעצם ההון האנושי של שאר העולם בקושי דורך במקום, אפילו באירופה. ארה"ב היא המבוע העיקרי להמצאות וחידושים טכנולוגיים בעולם והפער הטכנולוגי בינה לשאר העולם הולך וגדל. שלושת התהליכים האלה - עצמאות אנרגטית, הון אנושי מתעצם ויצירתיות טכנולוגית משולבים ומזינים אחד את השני ואין ספק שהם הועצמו והואצו בימי הנשיא ברק אובאמה.

יש בברק אובאמה משהו טרגי - הוא רצה להפוך את החברה בארה"ב ליותר שיוויונית וחומלת על חלשיה, הוא רצה לקדם הסדרים בינ"ל, פיוסים היסטוריים ודמוקרטיה במקום עריצות - כשל בכולן ועדיין שינה את העולם לבלי הכר לדורות הבאים. ארה"ב, זו שכבר חזו את דעיכתה תחת ממשל אובאמה, חוזרת להיות מעצמת העל היחידה והבילעדית, העולם הערבי דועך, מתפרק ושוקע במשבר כלכלי שמעקר את השפעתו על העולם - לא עוד עולם שתלוי באנרגיה ערבית אלא ערבים שתלויים בעוצמה של ארה"ב.  אני מניח שבעוד 10 שנים, כשיסתכלו אחורה לתקופתו של אובאמה, אי אפשר יהיה להתעלם מכך שהוא הציב מחדש את ארה"ב במעצמת העל היחידה והבלתי מעורערת בעולם - לגבינו היהודים שכל אחד יסיק את המסקנות שלו ובלבד שנהיה בצד של ארה"ב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה