יום רביעי, 3 בספטמבר 2014

סכנה ברורה ומיידית

המאמר הוא תגובה למאמרו של ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין בידיעות היום תחת הכותרת "אפשר לכבות את הסירנות" או "מי מפחד מדאע"ש" שבה טען, בהתבסס על היכולות הצבאיות של דאע"ש, המרחק הגאוגרפי והאויבים הרבים שצבר לעצמו ושעתה מתחילים לשתף פעולה במלחמה נגד דאע"ש, למרות היריבויות,  שהארגון לא מהווה סכנה קיומית לישראל - אולי סכנה שולית.


את גל ההפיכות במדינות הערביות, ההתפוררות הלאומית לרכיבים עדתיים, שיבטיים, דתיים ומעמדיים צריך לאבחן כ"הגדרה מחדש של העולם הערבי". אכן מדינות עם זהות לאומית חזקה, עם מסורת שילטונית ברורה ועם חברה הומוגנית כמו מצרים וסעודיה, שורדות את התהליך אולי כי הן אינן זקוקות באמת להגדרה מחדש. רוב המדינות ה"מומצאות" במרחב - עיראק, סוריה, לבנון, לוב ונוספות מצויות בהתפוררות חברתית ומדינית וכמובן מתרוששות כלכלית. ירדן שורדת בעיקר בזכות הברית האסטרטגית והשת"פ המיבצעי והמודיעיני עם ישראל ובזכות היחוס של בית המלוכה ההאשמי כצאצא ישיר לנביא מוחמד.


עד כה התנהלה ה"הגדרה מחדש" בתוך המיתחמים המדינתיים - עיראקים הרגו אחד את השני וניסו להגדיר את עיראק מחדש - כך בסוריה, כך בלוב כך בלבנון זה עשרות שנים וכך בתימן ובחריין. דאע"ש מנסה להגדיר את האזור כולו - סיסמתו לקוחה מלפני מאה שנים - "מוות להסכמי סייקס פיקו" - הסכמים שניחתמו ב 1916 בין צרפת לבריטניה ועיצבו את הנוף הפוליטי והישויות המדיניות במזה"ת עד היום. דאע"ש כבר מחק את הגבול הסורי-עיראקי ובמידה רבה את הגבול הסורי-לבנוני. דאע"ש החיה מחדש את רעיון "האומה האיסלאמית" ואת החליפות - הראשות המדינית והדתית של המרכז האסלאמי העולמי. החליפויות השונות בעבר מאבו באכר החליף הראשון (632-4) ועד החליף התורכי האחרון לעולם לא שלטו בכל המוסלמים בעולם או רק במוסלמים הסונים אבל הם כן שלטו על מרכזי הכוח הפוליטי והדתי של האסלאם.


הרעיון הזה הוא שמלהיט אלפי צעירים מוסלמים מהמערב וממדינות ערב להצטרף לדאע"ש  - חידוש החליפות על חורבות המדינות הערביות המלאכותיות המושחתות שהוקמו על ידי כוחות זרים, נוצריים - קרי מעצמות המערב. כמו אל קאעידה, שבאף רגע נתון לא מנה יותר מ 6,000 לוחמים, הרעיום יתרבה, יצוצו וכבר צצים אירגוני משנה שמאמצים ועוד יאמצו את הרעיון - אנצאר אל-שורה בבנגאזי ,לוב, בוקו חרם בניגריה וארגונים אחרים עומדים בתור. אם אל-קאעידה היה ממוקד במלחמה נגד תרבות המערב - דאע"ש ממוקד בעיצוב החברה המוסלמית כולה כאנטי-תזה חברתית, דתית ומדינית למערב. אל קאעידה המקורי כמעט וחוסל, מנהיגו - אוסאמה בן לאדן - חוגג עם הבתולות בגן עדן אבל בעולם קמו עשרות אירגוני המשך שממשיכים לזרוע מוות והרס בעיקר בחברות המוסלמיות. דאע"ש כבר מייצר גלי הדף והוא מקור להזדהות ומשאת נפש למיליוני צעירים מוסלמים בעולם.


דרכם של העימותים הצבאיים שהם מייצרים התאמות בשיטת הפעולה למציאות - החמאס, לדוגמא, בנה מינהרות כתשובה לעליונות האווירית של צה"ל. נוכח קואליציית הכוחות הניבנת סביב דאע"ש  הסיכוי שלו לכונן 'חליפות' על שטח ריבוני בשליטתו שישמש גם בית חרושת לטרור עולמי, כמו אפגניסטן של שנות התישעים במאה שעברה, הוא קלוש ביותר. אבל הסיכוי של דאע"ש לבנות רשת טרור עולמית הדוקה שמנצלת חולשות ומשברים בכל מקום בעולם כדי לייצר טרור ולהוציא פיגועי ענק הוא מצויין. הסיכוי של דאע"ש לבנות מחתרות חשאיות בחברות הערביות והמוסלמיות של המזה"ת גם הוא גבוהה והסיכוי עוד משתפר נוכח המשבר החברתי והכלכלי העמוק שרוב האזור שרוי בו. לדוגמא - לדאע"ש אין סיכוי בעימות מול צבא ירדן הנאמן, המאורגן והמאומן אבל יש לו סיכוי מצויין להבעיר את הרחוב הירדני מביפנים ולמוטט את השלטון ההאשמי.  כל החברות המוסלמיות במזה"ת מוצפות במימדים מפחידים בחבורות סלאפיות סודיות, בקבוצות ג'יהאדיסטיות מחתרתיות ובתופעה של מרירות חברתית שרק צריכות כיוון, הנהגה וניצוץ כדי שהמזה"ת יראה כמו הירושימה אחרי הפצצה.

אל קאעידה שינה את העולם במישורים רבים אבל בעיקר בשוליים - למשל אבטחת מטוסים, ביקורת גבולות וחוקי מלחמה בטרור - אם אל קעידה שינה את העולם בשוליו, הגל השני - דאע"ש-  בהחלט יכול לזעזע אותו עד היסוד. כבר היום גלי הפליטים מהמזה"ת הנחרב משנים את אירופה ועלולים לאיים, כבר מאיימים, על הערכים הדמוקרטים ביבשת. זו רק ההתחלה. ההמשך כיד הדימיון הטובה. כן! - דאע"ש מהווה סכנה ברורה ומיידית לאירופה, לערכים הדמוקרטיים, לשלטון החוק החילוני, למיבנה הכלכלה, לכל דבר בעולם - אפילו לאמריקה הרחוקה. אין לדעת אם זה טוב או רע ליהודים כשלעולם יש צרות אחרות חוץ מהפלשתינים אבל הפוטנציאל לאיום קיומי בהחלט קיים.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה