יום שני, 22 בספטמבר 2014

למה לא בוקו חראם?

חבל להכביד מילים - כשדאע"ש הלך וצבר עוצמה, אלפי מתנדבים זרמו מתורכיה וכסף של טייקונים סעודים מימן את הארגון בראשיתו, בחרה ארה"ב לשבת על הגדר. כשקטאר מימנה ועדיין ממנת את ג'בהת אל נוסרה, השלוחה הסורית של אל קאעידה, בחרה ארה"ב לעצום עין. רק לפני חודשיים עוד העדיפה ארה"ב לתמוך בציר תורכיה-קטאר נגד היוזמה המצרית במבצע 'צוק איתן'  להכיל ולהגביל את החמאס, מפורז או לפחות מנוטרל, לרצועת עזה, ותמכה בפתיחת שערים מוחלטת לחמאס, ממשפחת ארגוני הג'יהאד, לזרימת נשק מאיראן ומתנדבים מתוניס תחת הכותרת נמל ושדה תעופה חופשיים. ממצרים שנילחמת בשלוחה של הג'יהאד - אנסאר בית אל- מקדיס, שגם הוא עורף בשימחה ראשים בכל הזדמנות, מנעה ארה"ב נשק מתוחכם יעיל מאד למלחמה בטרור מסוקי אפאצ'י וטילי'הלפייר'.


רק לפני חודש וחצי עוד  עיכבה ארה"ב משלוח טילי 'הלפייר' לישראל והשביתה לה את נמל התעופה היחיד שלה, כביכול מנימוקים טכניים שאינם קשורים לעקשנותה של ישראל להלחם בחמאס, ובמקביל סיפקה לתורכיה טילי AMRAM לשיגור ממטוסים למטרות רחוקות, כשתורכיה לא רק הזרימה לוחמים לסוריה ועיראק אלא הייתה היצואן העיקרי וכמעט הבלעדי של נפט משדות הנפט שבשליטת דאע"ש לשוק השחור בעולם. ארה"ב, שמדיניות הרישמית הייתה אי התערבות, סייעה בפועל לטרור לשגשג והטילה משקלות כבדים על אלו שלחמו בו. הכל השתנה כשדאע"ש, כניראה בכוונת מכוון לגרור את ארה"ב מחדש למזה"ת, החל לערוף מערביים. כשהוא ערף אחרים זה היה נסבל - כשעורפים אמריקאים זה סיבה למלחמה.  למעשה ההבדל היחיד, מבחינת אכזריות בין ג'בהת אל-נוסרה, הממומנת על ידי קטאר, לדאע"ש שנעזרה באילי הון סעודיים ובסיוע לוגיסטי תורכי הוא שג'בהת אל-נוסרה נזהר לא לפגוע בגזע העליון - המערביים - והסתפק בשחיטת המקומיים.  לכן, כדי להרחיק את העולם מג'בהת אל-נוסרה דאגה קטאר שהארגון ישחרר את חיילי האו"מ מפיג'י שניתפסו ברמת הגולן. החיילים לא מערביים אבל ארגון האו"מ עדיין מהווה מרכז כוח מערבי כי הוא בנוי על העולם כפי שהיה מיד לאחר מלחמת העולם השניה.


אבל דאע"ש לא לבד - בניגרה ובכלל בתת הסהרה פועל בוקו -חרם . ארגון מזוויע שחלק מהכנסתו הוא חטיפת נערות ומכירתן כשפחות מין בשווקי קמרון השכנה. ארגון שמתמחה ברצח תלמידים שמעיזים ללמוד מדעים או היסטוריה ולא מסתפקים רק בלימודי הקוראן. לא ידוע שבוקו-חרם מתמחה בעריפת ראשים מצולמת בטלוויזה - יש לו תחביב אחר - שריפתם למוות לכודים בתוך צמיגים בוערים - האומללים הם לא 'הגזע העליון' - קרי מערביים. נניח שהם היו הורגים בצורה כזו עיתונאי אמריקאי או בריטי, תארו לכם מלחמה חדשה פורצת.  


יתכן מאד שמלחמתה החדשה של ארה"ב בדאע"ש תצליח בערך כמו המאבק באל-קאעידה שכמעט וחיסל את הארגון - לא את השינאה והיצרים ולא את האידיאולוגיה. במקום אל-קאעידה המקורי קיבלנו המון צאצאים חוקיים ולא חוקיים של הארגון מבוקו-חרם ואל-שבאב מאל קאעידה במגרב לאל קאעידה בתימן ויחידת הפיגועים האווירית שלו "חוראסאן", מהטאליבן הפקיסטני עד המוג'אהידין ההודיים.   לכן, אם בעוד כמה שנים דאע"ש יחוסל ומנהיגיו ימותו יהיה משהו אחר למלא את הוואקום ושורה חדשה של ארגונים רצחניים יכנסו לתמונה. הפיתרון לאסלאם הג'יהאדיסטי הוא באסלאם עצמו ולא במערב וכרגע זה נראה רחוק מאד.


לכן המאבק בג'יהאד המיליטנטי לא יכול להיות לפי גחמה איזה ארגון ערף עיתונאים מערביים ואיזה הסתפק באונס נערות אפריקאיות, איזה רוצה "רק" לשחרר את פלשתין מהים עד הנהר ואיזה רוצה "רק" לשחרר את מצרים מהגנרל סיסי. אם המערב רוצה להלחם ברצינות בטרור הוא חייב לראות בכך מערכה עולמית של שחור ולבן, רב ממדית ובעיקר לא צבאית למרות שפעולות איכות נקודתיות בהחלט רצויות. המערב צריך לאמת גישה שכל סוג של תמיכה בטרור תחת כל כותרת שהיא היא מעשה שיגרור מייד תגובה קשה. תורכיה לא תוכל להיות חברה בנאט"ו ולספסר בנפט של דאע"ש בו זמנית. קטאר לא תוכל להיות בת ברית לארה"ב ולזכות בתמיכתה ובו זמנית לממן את שלוחת אל קאעידה בסוריה ואנשי עסקים סעודים ששלחו תרומה לטרור המוסלמי לא יכלו לנהל עסקים עם המערב ובכל מקום שהמערב משפיע. המערב צריך לחתום אמנה שתוביל לשינויי חקיקה כך שכל  אזרחי המערב שמצטרפים לארגון טרור בין אם בסומליה, אפגניסטן או סוריה פשוט לא יוכלו לחזור לעולם המערבי - זכות העירעור תשמר להם מרחוק - למשל מתורכיה או פקיסטן. כל מדינה שנגועה בטרור מוסלמי ורוצה בכך תקבל סיוע כלכלי וביטחוני ממדינות המערב אך לא מעורבות בלוחמה ישירה אלא במיקרים מיוחדים.


אפשר לתקוף את תוכנית אובאמה מבחינת יעילותה הצבאית אבל בעיקרה המלחמה היא מסע עונשין, לטעמי גחמתי למדי, נגד ארגון טרור אחד שהעז להתגרות ב'גזע העליון' ולערוף מערביים כשכל שאר הארגונים נהנים מאדישות מערבית או אפילו מתמיכה עקיפה וסלחנית של המערב - החמאס בעזה, ג'בהת אל-נוסרה בסוריה א אנסאר בית אל-מקדיס בסיני ויש נוספים.

בסוף מלחמת אובאמה החדשה היא מלחמה גחמתית בשלוחה ג'יהאדיסטית אחת מני רבות שעלתה לכותרות באופן תורני ושעיקר פשעה שהיא ערפה כמה מערביים - המקומיים הרי ממש לא נחשבים. הנשיא לא רצה בה, הוא עדיין לא רוצה בה והוא ניגרר אליה מהסיבות הכי לא נכונות בעולם - לא כי הוא החליט להוביל מאמץ עולמי נגד הטרור העולמי למען יציבות עולמית אלא כי הוא החליט להוביל מאמץ עולמי להעניש נקודתית את מי שפגעו בארה"ב עצמה והשאר ממש לא נחשב.  ומה יחשבו הערבים על ארה"ב שמיועד להם תפקיד של בשר תותחים רק כי שחטו שלשה מערביים  - לא כששחטו יזידים, כורדים או כל אחד אחר.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה