יום ראשון, 21 בספטמבר 2014

איפה הכסף? פרק ב'

יאיר לפיד החל את מסע הכניסה שלו לפוליטיקה בסיסמה הקליטה "איפה הכסף?" - בצד השאלה הייתה גם תשובה "אצל החרדים". את תחילת תפקידו החל בהטלת מיסים בגלל "הבור" שהשאיר לו קודמו יובל שטייניץ. אז דובר על גירעון של, כביכול, מעל ל 3% שגרם ל"בור". בדיעבד, כשהתפרסמו הנתונים הסופיים, התברר שהבור הפך לגומה והגירעון לא הגיע כדי 2.6%.  הצמיחה הייתה 3.5%, רחוק מסין והודו אבל הרבה לפני כל מדינות המערב המתועשות - במערב אירופה הצמיחה הכוללת הייתה כדי פחות מ 1%.

הנה עברה שנה וחצי. כבר אי אפשר ליטעון שהכסף "אצל החרדים". בניגוד ליובל שטייניץ שנאלץ פעם אחר פעם להקציב מיליארדים לא מתוכננים לתקציב הביטחון יאיר לפיד עמד בפרץ ועד לאחרונה, פרוץ מבצע'צוק איתן',  הצליח לשמור על הוצאות מערכת הביטחון במיסגרת שסוכמה מראש.  אז מותר לשאול היום את יאיר לפיד שלא נאלץ להקציב סכומי עתק לחרדים, שעד היום לא נאלץ להיכנע לדרישות משרד הביטחון, איפה הכסף ? אם הגרעון שהשאיר לך יובל שטייניץ הוא "בור" איך תגדיר את מה שאתה תשאיר לבאים אחריך - גרעון מתוכנן של 3.5% ב 2015 שהניסיון מלמד יהיה לבסוף מעל ל 4% - אסון בכל היבט כלכלי מנקודת מוצא טובה בהרבה מזו של יובל שטייניץ שלא היה לו כוח פוליטי משלו לאיים בו על ראש הממשלה. כיצד הצליח שר האוצר הקודם לשמור, למרות הקיצבאות לחרדים, על צמיחה של מעל ל 3.5% באחרית הקדנציה שלו והיום הצמיחה היא רק 1.5% - פחות משיעור צמיחת האוכלוסיה (כלומר באופן אישי כל אחד חיי קצת פחות טוב ומוציא פחות כסף).

התשובה איפה הכסף נעוצה בניהול שערעורייתי וגחמתי של תקציב המדינה שכבר ביזבז את השגי העבר, הקפיץ את מחיר הדירות לרמה שגם ביטול המע"מ לא יחזיר אחורה לרמתה הקודמת בשנים הקרובות וגם הטיל נטל שהוא הרבה יותר מסתם "בור" על הדורות הבאים. גירעון של 3.5% אפילו יעמדו ביעד הוא "תהום" לדורות הבאים. הגדלת הגירעון היא הפיתרון הפופוליסטי הכי נפוץ בממשלות רעועות והתוצאות נראות היום כמעט בכל מקם באירופה. עוד הסתבר שלא החרדים אשמים במצב הכלכלי אלא הניהול הכולל של המשק וכי ליציבות פוליטית יש חשיבות כלכלית גדולה יותר משיעור התמיכות בחרדים.

פשרת לפיד-ביבי על תקציב 2015 משקפת את החולשה הפוליטית של המערכת ואת דרגת ה"פופוליזם" שהמערכת הפוליטית נגועה בה. הגדלת ההוצאות בלי הגדלת ההכנסות אלא הגדלת הגירעון היא מבוא לאינפלציה ולעצירת המשק - לא להבראתו.  הממשלה כניראה תשרוד. יאיר לפיד ישאר שר האוצר וביבי ראש הממשלה אבל את הפריצה קדימה של המשק הישראלי באמצעות תמלוגי הגז שיעבדנו לפשרה כלכלית מזיקה  שהוביל אדם שניכנס לפוליטיקה תחת הסיסמה "איפה הכסף." ומסתבר שהוא עצמו בזבז אותו עד תום ובהצלחה יתירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה