יום שלישי, 4 במרץ 2014

משק כנפי הפרפר

משק כנפי הפרפר הוא תפיסה, שמקורה נידמה לי בסין, שהעולם גם מורכב עד אין קץ אבל גם מקיים איזון עצמי בתוך המורכבות. העולם כל כך מורכב, תלוי בשפע של גורמים ומדדים וגם כל כך מאוזן ש"משק כנפי הפרפר", למשל באינדונזיה, יכול לגרום למפולת שלגים, נניח באלפים.  מן הרחבה של התאוריה על המסמר שנישלף מפרסתו של הסוס שמחולל שרשרת אירועים שבסופה נופלת כל העיר-  "הכל בגלל מסמר קטן".

כשמעצמות עולמיות מנהלות מדיניות חוץ כל שהיא הן צריכות להביא בחשבון שמתיחות באזור מסוים של העולם משליך מיד על ההתגוששות הבין מעצמתית בשאר אזורי העולם. משק כנפי הפרפר באוקראינה יכול לחולל מפולת בשיחות הגרעין עם איראן, בייצוב המצב בסוריה והוצאת הנשק הכימי מהמדינה והכלת המתיחות המתפתחת בין המעצמות הגרעיניות של דרום מזרח אסיה.

המשבר באוקראינה החל לפני שלושה חודשים כאשר הפרלמנט האוקראיני, בהשפעת רוסיה, ביטל בצורה מפתיעה עסקה עם אירופה לסיוע כלכלי נרחב. ממה שהיה ידוע ברגע פרוץ המשבר שאוקראינה היא מדינה כושלת שאוכלוסייתה התמעטה בכ 20% בשני העשורים האחרונים. יש לה מיעוט רוסי גדול שקשור לרוסיה ושלרוסיה יש אינטרסים ביטחוניים מהמעלה הראשונה בעיקר בקרים, דרום אוקראינה והים השחור,  שהמדינה מושחתת עד היסוד, יש לה נטייה להפיל שלטון בהפגנות ענק כמו המהפכה הכתומה ב 2005, שהפוליטיקאים שמגיעים לשלטון, כמו יושצנקו שעלה ב 2005, לא משנים דבר אלא משתלבים בשחיתות, מה שנכון גם לצמרת המהפכה האוקראינית של היום, שרוסיה בוחשת וינוקביץ, הנשיא המודח, נציג מובהק של הקרמלין, הגיע לשילטון עם כסף רוסי רב בבחירות הוגנות יחסית שביטאו אכזבה מהמערב דווקא ורצון לחסות בצל רוסיה. עוד היה ברור שרוסיה לא תשתוק ולא תעבור לסדר היום על הפלת שלטון פרו רוסי באזור שנחשב כחיוני לרוסיה.


כל זה היה מחייב את המערב, מיד עם תחילת המשבר, בעיקר את ארה"ב, להכין "תיק" מדיני שממפה את האינטרסים של המערב באוקראינה ו את אפשרויות הפעולה המערביות בהינתן העובדה שאירופה תלויה באנרגיה רוסית. המשבר באוקראינה משפיע באופן ישיר על המשבר בסוריה ושיחות הגרעין עם איראן התלויים בשיתוף פעולה מדיני וכלכלי עם רוסיה. בנוסף אוקראינה היא כרגע הדבר הכי לא יציב שיש באירופה (יותר מעורערת מהקווקז) שמחליפה צדדים ומצבי רוח כהחלף גרביים, קיצונית, לאומנית ושונאת יהודים ורוסים ושבכלל יש סכנה אמיתית ומהותית  לשלמותה, לא בגלל רוסיה אלא בגלל אוקראינה  ובעיקר המיעוט הרוסי הגדול שבה.  ניחשתם נכון, 160 מומחים, כך התפאר מזכיר המדינה ג'ון קרי, עסקו בתכנית ביטחון לישראלים ולפלשתינים ומכל הידוע, על פי עדות מפקד חיל האוויר האמריקאי באירופה גנרל פיליפ ברידלוב  וסוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי בארה"ב, לא עסק אף מומחה בהכנת מסמך תשתית בסיסי על המצב באוקראינה לאשורו והאינטרסים המערביים, אם ישנם כאלה, באוקראינה,, משקלם מול משקל האינטרסים העולמיים הנוספים התלויים ברוסיה - למשל סוריה ואיראן, ודרכי הפעולה האפשריות כדי שאירופה והמערב יהיו מוכנים למשבר ולא יגיבו אליו בחוסר מוכנות.
כרגע המערב תקוע בקרים אבל הרי כבר לפני חודשיים ניתן היה להגיע לשיחות ולהבנות עם רוסיה על יצוב המצב במדינה תוך כיבוד האינטרס הרוסי. השיחות לא רק שהיו יכולות לפחות להכיל את המשבר באוקראינה, הן יכלו גם לייצר הבנות עמוקות יותר לגבי סוריה ואיראן. במקום זה עסק המערב, שכעת הוא בהלך רוח "מחרים" (אנחנו לא לבד) להחרים את הנוכחות הפוליטית שלו באולימפיאדת החורף בסוצ'י שהייתה חשובה מאד לפוטין. החרם לא רק שלא חיזק את מצב זכויות האדם ברוסיה אלא החריף אותן ודרדר את ההידברות הדו-גושית לשיח חרמות ואיומים הדדיים.   בהעדר תכנית פעולה מסודרת הפך המשבר באוקראינה לחריף יותר ויותר. הפתרונות המערביים הם על גבול ההיסטריה והמשבר כבר משפיע על כל שאר סוגיות העולם לרעה.  על הפרק מלחמה כלכלית בין רוסיה המקרטעת, אירופה הדועכת וארה"ב המבולבלת שכולם בלי יוצא מהכלל יפסידו ממנה מהחרמות המתלוות למלחמה.

משק כנפי הפרפר בין רמאללה לירושלים גורם, באופן ישיר, למפולת מדינית לא מבוקרת באוקראינה ולסכנה אמתית לעולם כולו, לכלכלת אירופה ולמזרח התיכון כי ברור שגם הגרעין האיראני וגם הנשק הכימי הסורי ישארו שם לאיים על כולם. אם תישאלו את ג'ון קרי למה כל זה, כיצד יש לו 160 מומחים רק להסדרי הביטחון בינינו לפלשתינים ולא אחד להכין אותו לבאות באוקראינה וזמנו מושקע כאן ולא שם הוא כבר ענה אתמול בנאומו באיפ"ק "אני עושה את זה לא בשבילי אלא בשבילכם" - אני חשבתי לתומי שהוא שר החוץ של ארה"ב, המעצמה העולמית.  אם יש מושג כזה "טירוף מערכות" ארה"ב היא דוגמה בוטה במיוחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה