יום רביעי, 26 במרץ 2014

הספין החדש של קרי


כתבתי כאן בלוג במאמר  STATE OF MIND - הלך רוח ב 01/03/2014  "שקשה לראות את ג'ון קרי נסוג מהסעיף (הכרה במדינה יהודית) ומסביר את עצמו באחת מועדות הקונגרס" - אכן קשה אבל הוא בכל זאת מנסה. ככל שאבו מאזן סרבן יותר לגבי ההכרה ב"מדינה יהודית" כך ברורים שני דברים - א. שההכרה הזו היא אכן לב הסכסוך ובלעדיה אין "סוף הסכסוך".  ב. שג'ון קרי מחפש דרך יצירתית לרדת מהסעיף או לנסחו מאד במעומעם בצורה שהפלשתינים יוכלו, לדעתו, להשלים בשתיקה.


אחת הדרכים שג'ון קרי  נקט היה איום "החרם". לפתע, בצד האיום הגלוי של ג'ון קרי ב"חרם על סטרואידים" החלה התקשורת להתמלא בידיעות על בנקים באירופה שניתקו קשרים עם ישראל, על תזכירים שהוצאו לחברות הסוחרות עם ישראל הקורא להם "לבדוק" האם הם לא מפרים את החוק הבינ"ל כשהם סוחרים עם חברות שפועלות גם בשטחים וכדומה. הבנקים חלקם בכלל לא עובדים עם ישראל, לאחרים קשרים ענפים עם איראן והתזכירים כמעט חסרי משמעות. יתר על כן, כפי שכתבתי כאן מנהיגי אירופה כולה חזרו ושללו כל חרם על ישראל, הם אפילו התחייבו להלחם בחרם - רק אתמול התחייב שר המדע הבריטי, האחרון בשורה ארוכה של מנהיגים אירופאים, במכון ויצמן ש"אין ולא יהיה חרם על ישראל" - במצוקה הכלכלית של אירופה והמתח עם רוסיה חרם על ישראל הוא כחרב פיפיות לשוק האירופי - איום החרם לא ממש צובר תאוצה וממשות, אולי למגינת ליבו של ג'ון קרי.


באין חרם על ישראל אחת הדרכים של ג'ון קרי לנסות להתקדם הוא לשלב לחץ על ישראל ולהתחפש ל"פרו-פלשתיני", מי שזכויות האדם בפלשתין הן בראש מעייניו. כאילו בלי הקשר קונקרטי הודיעה דוברת מחלקת המדינה בארה"ב, פקידה של ג'ון קרי, שהסדר ביטול האשרות יתעכב בגלל יחס מפלה של ישראל לכניסתם של אזרחי ארה"ב ממוצא פלשתיני לישראל. העמדה הזו של יחס מפלה לאזרחי ארה"ב הערבים היא עמדה עיקבית של ממשלת ארה"ב לא מהיום אבל הפעם הדגישה דוברת מחלקת המדינה ג'ין סאקי יחס מפלה ל"פלשתינים" ולא בכלל לערבים.  ארה"ב מעלה את הטענה נקרא לזה "בידיים מלוכלכות". אחרי פיגוע התאומים בארה"ב ב 11/09/2001 ועד שלהי ממשל בוש השני ב 2008 סירבה ארה"ב למאות רבות של בקשות אשרה של אזרחים ישראלים כשרים למהדרין כי שמותיהם היו ערביים מדי (ג'יבלי, סולימאני, יחיא וכדומה) או ש,רחמנא ליצלן, הם נולדו במדינות ערב למרות שעלו כתינוקות לישראל שפיקוח האוכלוסין שלה ושרותי הביטחון שלה מתפקדים ביעילות.  


עוד זה הולך וזה בא ואתמול, כמעט במקביל, פורסם שאיזה פקיד במחלקת מבקר הקונגרס בארה"ב דרש "לסנן" אנשי ביטחון ישראלים המבקרים בארה"ב בתפקיד או שלא בתפקיד, בהתאם לחוק בארה"ב,  שמא השתתפו בפגיעה בזכויות האדם של הפלשתינים במהלך פעילותם הביטחונית.  הידיעות והאיזכורים לא נועדו, לדעתי, אלא לחמם את האווירה וליצור מצג של ג'ון קרי כאביר זכויות הפלשתינים לקראת ניסיונו הנואש היום, בפגישה עם אבו מאזן בעמאן, להמשיך את המו"מ ולקראת ביקורו של נשיא ארה"ב בסעודיה מחרתיים ה 28/03/2014. אני גם משער שזו דרך נוספת לרמוז לשר הביטחון שלנו שיש לארה"ב אמצעים "להעניש" את ישראל בלי לישבור את הכלים עם הקונגרס הפרו ישראלי.

אלא שארה"ב נימצאת במילכוד מול העולם הערבי ששום מהלך פרו פלשתיני או אנטי ישראלי לא יכול לשנות. העולם הערבי רואה בארה"ב, זו שתומכת משום מה  דווקא באחים המוסלמים, מי שלדעת רוב מדינות ערב הסוניות הפקירה את ביטחונם הפנימי לחתרנות איסלאמיסטית, את ביטחונם החיצוני לשיעים באיראן  ושהפקירה את כל ידידיה באזור (הם משתמשים בביטוי "בגדה" בידידיה באזור). אין אף מדינה בליגה הערבית שיש לה סיבה לסייע לארה"ב בתהליך השלום מול הפלשתינים כשארה"ב לא מסייעת להם מול איראן, בסוריה ובמאבק האזורי נגד האחים המוסלמים. יתר על כן כרגע ההחלטה לגבות את אבו מאזן בעמדותיו הקיצוניות ביותר:  לא הכרה במדינת יהודית, לא וויתור על זכות השיבה, לא פשרה כל שהיא במזרח ירושלים כולל הכותל ולא נוכחות ישראלית צבאית כל שהיא בשטחי הרשות, היא ההסכמה היחידה שהליגה הערבית מסוגלת לייצר - בלי הסכמה הזו אין שום דבק לעולם הערבי, אין הצדקה לליגה הערבית - אפילו לא הצדקה של מראית עין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה