יום רביעי, 12 במרץ 2014

היהדות המתאיידת

פעם, אחרי מלחמת העולם השניה,  מנתה יהדות ארה"ב, אלו שהגדירו עצמם ככאלה, כדי 2.5% מהאוכלוסיה בארה"ב (כדי 5 מיליון מתוך כ 190 מיליון). השואה היתה זיכרון חי, ארה"ב והעולם השתאה והרגיש מחויב  למדינה יהודית, היהודים עצמם די מלוכדים והמחויבות הפוליטית שלהם גדולה מאד. זה היה פעם.

היום יהדות ארה"ב, אלו המגדירים עצמם ככאלה, מונה פחות מ 2 מיליון מתוך כ 320 מיליון תושבי ארה"ב - כדי 0.6% מסך האוכלוסיה. בעושר הכללי של ארה"ב היכולות הכלכליות של היהודים לא ממש משנות את התמונה הפוליטית. היהודים עצמם מפוצלים בין איפ"ק, פעם השדולה החזקה בארה"ב לצד שדולת הנשק, לבין ג'י סטריט הקרובה לשמאל הישראלי. הנשיא אובאמה לא ניזקק לתמיכה יהודית כדי להיבחר. גם הנשיאים הבאים יהיו יותר טרודים בגיוס התמיכה האוונגליסטית (בינתיים תומכי ישראל מובהקים - בדגש על בינתיים) והתמיכה הלטינית, שני ציבורים של כ 40 מיליון כל אחד שמחזיקים בידיהם, ביחוד הלטינים, את המפתח לבית הלבן. אם פעם יהדות ארה"ב הייתה נכס אסטרטגי לישראל היום ישראל היא נכס אסטרטגי שלהם.  איפ"ק, השדולה היהודית, הפכה לגוף עסקני שעסקניו מתפרנסים ממנו. אפשר כבר לקבוע שאיפ"ק כבר לא רלבנטית למדיניות הפנים ובחירת הנשיאים בארה"ב, ליחסי ישראל ארה"ב, לקיומה של ישראל, לסוגיה הבלתי פתורה של "הסכסוך" ולא ברור האם איפ"ק רלבנטית לחיים היהודיים בארה"ב  עצמה שפשוט מתאיידים מהעולם, למעט כמה כיסים כמו החרדים בברוקלין.

השיתוף עם ארה"ב, עוצמתו  ומאפיניו מבוססים על שיתוף פעולה טכנולוגי יוצא דופן.  ארה"ב וישראל מובילות את המגמה הטכנולוגית של מלחמה בשלט רחוק וישראל מקדימה בכך כל צבא אחר בעולם מלבד צבא ארה"ב עצמו. ישראל היא דמוקרטיה יציבה באזור מתפורר ומישענת לארה"ב במצבי מצוקה. בנסף יש לישראל גם אהדה ציבורית עממית רחבה, לא רק אוונגליסטית, שמבוססת על קירבה בערכים.  

היום הלין איתן הבר בידיעות על ירידת חשיבותה של איפ"ק בארה"ב, מה שהוא מגדיר כ'שריפה', כלומר אירוע לא מתוכנן או תאונה מצערת. כדרכו הוא לא מבין את התהליך. איפ"ק לא רלבנטית זה שנים, יש רגע שהאמת חודרת  גם למיסדרונות השמרניים והמיזדקנים של איפ"ק, זה לא שריפה שאפשר לכבות  אלא  גשר שאיש כבר לא צריך ולא משתמש בו. יותר מכל, כפי שכתבתי אתמול, ישראל היא כבר לא במרכז העולם, "הסכסוך" כבר לא רלבנטי לשום דבר חוץ מלנו ולפלשתינים עצמם ויהדות ארה"ב מתאיידת, לאט אבל בטוח, זה שנים - רק טיבעי שאיפ"ק מתאיידת איתה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה