יום רביעי, 12 בפברואר 2014

הפתיל ביד של נאט"ו

כשארה"ב פלשה לעיראק במרץ 2003 היא האמינה באמת ובתמים, כמו בהרבה מיקרים בעבר, שבעם העיראקי אצורים כוחות דמוקרטיים אמיתיים. רק נפיל את הרודן האכזר ונקיים בחירות והדמוקרטיה תשתלט על עיראק ואחריה על כל המיזרח התיכון האמינו בארה"ב. התופעה שארה"ב לא מבינה את המציאות אינה חדשה והיא מקור לאסונות קשים באזור. בעצם הבורות והתמימות לא שונים אצל ברק אובאמה וג'ון קרי  מהנשיא בוש ושר החוץ דאז קולין פאוול או מחליפתו קונדוליסה רייס - זו שאכפה על הרשות  וממשלת שרון בחירות "דמוקרטיות" , על שניהם אסון לעמיהם ולסיכויי השלום - מחיר הנתק מהמציאות, אם תרצו מחיר האשליות.

בזמן המלחמה בעיראק בשנים 2003-8 זרמו לעיראק אלפי מתנדבים מוסלמים מכל הפזורה המוסלמית בעולם כולל מאירופה. כ 1000 מאותם מתנדבים שבאו להרוג ולהרג  ביצעו פיגועי התאבדות וגרמו, על פי הערכה בלבד, למותם של כ 15000 עיראקים, רובם שיעים. באירופה נחשפו אין ספור רשתות גיוס כאלה שהיה להן מכנה משותף ברור. כולם הגיעו לעיראק דרך סוריה.  סוריה נחשבה כפרטנר לשלום אזורי שיושג כחלק מהשלום הישראלי פלשתיני - תיזה שג'ון קרי האמין בה עד מרץ 2011 עת פרוץ "האביב" גם בסוריה. הלחצים על סוריה  להפסיק להזין את הג'יהאד בעיראק היו מתונים מאד וסוריה הסבירה שאף מדינה בעולם לא יכולה באמת לחסום גבול ארוך כמו הגבול בינה לבין עיראק - כמה מאות קילומטרים. זה אולי נכון אבל צעירים שמגיעים בגפם או בקבוצות קטנות לסוריה, שלא מצטרפים למסלולי התיור המקובלים אלא הולכים למסגדים הסונים זרועי המלשינים  ותחת מעקב צמוד של שרותי הביטחון המקומיים, היו יכולים, בחלקם הגדול, להעצר עוד בדמשק ולהישלח חזרה לארצות מוצאם . רק בודדים נעצרו בסוריה, רק יחידים נישלחו חזרה וכל היתר, עשרות אלפים, הגיעו בקלות רבה לעיראק. ממעצר של כמה חוליות טרור ירדניות מהרשת של אבו מוצעב אל זרקאווי ב 2004-5 וחקירת החשודים התברר שכולם הבריחו את הגבול לסוריה ומשם לעיראק בקלות מספר פעמים, אף אחד מהם לא הבריח את הגבול המשותף הירדני עיראקי או ברח לסעודיה ומשם לעיראק.

אין ספק בצד איראן שחימשה את השיעים הזרימו הסורים לעיראק אלפי לוחמי ג'יהאד שאמנם שנאו שיעים אבל היו הכלי המרכזי בעירעור האחיזה האמריקאית בעיראק. הבעיה הייתה ידועה לכל העוסק בנושא אבל לפוליטיקאים היה נוח להתעלם מהבעיה הסורית., הם העדיפו, ניחשתם נכון, למלא את התקשורת בתהליך השלום עם ישראל. מי שהולך לישון עם כלבים מתעורר עם פרעושים וסוריה, שהתעלסה באהבים עם הג'יהאדיסטים בדרכם לעיראק, מלאה היום בצאצאיהם הרוחניים בסוריה. סוריה אולי עזרה לגרש את האמריקאים מעיראק - היום היא משלמת על כך בריבית דריבית - בעצם המוני העם בעיראק וסוריה.

את מקומה של סוריה  במלחמת עיראק ממלאת חברה בכירה בנאט"ו במילחמת סוריה - תורכיה.  הג'יהאדיסטים המציפים היום את סוריה באים משלשה מקורות - אזרחים סורים  מהעדה הסונית שעברו הקצנה, לוחמי ג'יהאד בין לאומי מעיראק - חלקם סונים עיראקים וחלקם הגיעו לעיראק, צחוק הגורל, לפני שנים מועטות דווקא מסוריה בחסות המשטר הסורי  והשאר מהג'יהאד הבינ"ל, לפחות 1200 מהם מאירופה עצמה, דרך תורכיה. קיים בתורכיה מנגנון גדול שמאתר את הצעירם המגיעים בגפם לתורכיה ובמקום לטייל פונים למיסגדים, בעיקר באיסטנבול, הנימצאים תחת פיקוח מודיעיני תורכי הדוק. משם הם מועברים למחנות בגבול עם סוריה, למעשה אותו מנגנון ממש שהבריח לפני עשור ג'יהאדיסטים דרך סוריה לעיראק עושה זאת היום דרך תורכיה לסוריה. ראש אמ"ן האלוף אביב כוכבי זיהה, בהרצאתו במכון ללימודים אסטרטגיים של אוניברסיטת תל אביב ב 30/01/2014, ארבעה מחנות מוגדרים כאלה (אגב כמספר המחנות של אל קאעידה באפגניסטן של ימי הטאליבן בשלהי שנות התישעים). יש עוד מקומות רבים, לא מאורגנים כמחנות אלא כבתי מחסה - כדוגמת ה"המשרד לשרותים" בראשות אוסאמה בן לאדן ועבדאללה עזאם  ב 1987 בפשאוור, פקיסטן - הבסיס הראשוני לאל-קאעידה העולמי. אגב כמו שסוריה היא קרבן הג'יהאד איתו הלכה לישון במיטה ב 2004-8 כך פקיסטן עוד היום היא חממת הטרור המוסלמי הבין לאומי לאחר שהכניסה למיטתה את הג'יהאד בשנות השמונים של המאה הקודמת. עד היום היא סובלת מפיגועי ההתאבדות והטרור האיסלאמי שהיא עצמה טיפחה אז, בעידוד האמריקאים, להלחם בסובייטים באפגניסטן.

ג'יימס קלפר, ראש קהיליית המודיעין של ארה"ב אמר אתמול בעדותו בסנאט של ארה"ב שהמלחמה בסוריה מייצרת "אסון בממדים אפוקליפטיים". למי ששכח את ההיסטוריה, כמו האסונות באפגניסטן ועיראק. המשותף לשני האסונות הוא מדינת בסיס שמרצונה שימשה צינור חמצן והזינה את הטרור בתיקווה שיפסח עליה ושלבסוף פנה דווקא נגדה.  

בניגוד לפקיסטן הרחוקה וסוריה הערבית תורכיה היא חברה בכירה בנאט"ו, בעודה נהנית מהתמיכה הפוליטית והצבאית (לא הייתי בונה על התמיכה הצבאית של נאט"ו) היא שוברת את הסנקציות על איראן ומעבירה לה מודיעין שעוזר לאיראן לא רק נגד ישראל וארה"ב אלא גם נגד סוכנויות ביון אירופאיות, בעיקר ה MI6 הבריטי. במקביל תורכיה של ארדואן מרסקת את שאריות הדמוקרטיה בארצה כמו הפרדת רשויות וחופש המידע ובמקביל לכל אלה היא המזינה העיקרית! של הג'יהאד הבינ"ל בסוריה. לפני כחודש ניפגשו  ראשי המודיעין האירופי עם ראשי המודיעין הסורי לדון בזליגת הג'יהאד חזרה לאירופה. אלא שהבעיה היא בתורכיה, בבת הברית הסוררת ולא בסוריה. לו רצתה הייתה תורכיה יכולה, בדיוק כמו סוריה ופקיסטן בשעתן,  בקלות לצמצם את הבעיה לכדי חלקית ממידתה היום. צחוק הגורל שרוב הבעיה נמצאת למעשה בנאט"ו עצמה ולא בסוריה, בתורכיה הרבה יותר מבעיראק.

בעת שתורכיה גולשת למשבר כלכלי קשה, כשהיא מדכאת את שורשי הדמוקרטיה בארצה החשש שבעוד עשור תורכיה עצמה תהפך לחממה של טרור ג'יהאדיסטי היא יותר ממוחשית. זה יהיה אסונה של תורכיה,  של אירופה הדועכת, ואם ניתן לתורכים דריסת רגל בעזה, גם  אסון לפלשתינים ואסון לנו.  בימים אלו השומר נפשו ירחק מתורכיה, בוודאי זו של ארדואן. בינתיים ניראה שבאירופה מוטרדים מ"התהליך " ו"הכיבוש" וג'ון קרי מבטיח לשנות באופן דרמטי את השלום באזור לו יצליח לפייס בין פלשתינים לישראלים (הוא מדבר על מערכת ביטחון אזורי). בסוף מישהו משלם, כפי שראינו, על הנתק מהמציאות ועל האשליות.

מחדשות החרם.

א. נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ, בביקורו בארץ הכריז אתמול  "לאיחוד האירופי אין כל כוונה להטיל חרם על ישראל". לדבריו, אם יוטל חרם כזה או אחר - הוא יהיה פרטני בלבד ומקורו יהיה במדינה שלא חברה באיחוד".


ב. עולה החשד ש"חרם" על סודה סטרים הישראלית הוא בעצם מאבק מסחרי ציני של קוקה קולה שלא קשור בכלל לפלשתינים אך מנסה לנצל ולמנף את אמירותיו של קרי שלא התכוון.

ג. בחודש ינואר הגיעו לארץ 166000 תיירים - עליה של 16% לעומת ינואר שנה שעברה. אן כמו התיירות לבדוק את התחושות העממיות האוטנטיות נגד ישראל ובכלל. לפחות מבחינת התיירים וסוכנויות הנסיעות למיניהן, היכן שלא יהיו בעולם, ישראל היא בוננזה ולא יעד לחרם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה