יום ראשון, 15 בדצמבר 2013

חדוות המשמיצים

אסונות טבע מלווים את האדם משחר זיכרונו. לא תמיד אפשר, גם בהיערכות מצויינת, למנוע עד הסוף את תוצאות האסון.  בקיץ 2003 פקד גל חום את אירופה - מדובר בטמפרטורות של בין 36 מעלות בצפון היבשת ל 40 מעלות בדרומה. אירופה הרי נחשבת ל"מסודרת", לא פרובינציאלית ולא  מאלתרת אלא מתכוננת ומתארגנת. ב2003 גרו באירופה כ 450 מיליון בני אדם מפורטוגל ועד הרי האורל. לפי  כתבה בערוץ 2 מ 15/12/2009 - שבאה לסכם את העשור הראשון של המאה ה 21 , נהרגו בגל החום באירופה 37,700 בני אדם - במונחים יחסיים לישראל - 580 בני אדם, 4,000 מתוכם בבריטניה  (יחסית לישראל 450) ובמדינה הנאורה צרפת 15,000 (יחסית לישראל 1500). צירים לא נחסמו, לא הייתה בעיית נגישות לזקנים וחסרי ישע אחרים, לא הייתה סערה כמו 'סנדי', טייפון כמו 'היאן' או הוריקן  'קתרינה' בניו אורלינס, אפילו לא היו רוחות חריגות  ולא היה צונאמי אדיר ממדים אבל היה אסון הומניטרי כבד בלב מה שאנחנו חושבים כמרכז התרבות העולמית - בטח לא מדינות עולם שלישי.

מדינות כמו הפיליפנים רגילים לטייפונים, פלורידה ומפרץ מכסיקו, כולל ניו אורלינס - להוריקנים, בממוצע 8 בשנה, שאנחנו בדרך כלל לא שומעים עליהם ושמוסגלים לפרק את נמל אשדוד לגורמים,  באוקראינה יוצאים להפגין במינוס 40 מעלות ו5 מ"מ גשם בקהיר יכולים לגרום לאסון קטסטרופאלי. אסון טבע אינו ערך מוחלט אלא יחסי לאזור בו הוא קורה כי לכל אוכלוסיה יש התארגנות משלה לטבע בתוכה היא חיה והסעודים לא מתאמנים בבניית איגלו בדיוק כמו שהאסקימוסים לא אורגים סוודרים מצמר גמלים. ההסתגלות לטבע המקומי מתבטאת בבניה, במערכות ניקוז, סוגי אוכל, מבנה הקהילה ולבסוף משפיע גם על הפיסיולוגיה האישית של כולנו. אני משער שגל חום של 40 מעלות לאורך שבוע לא היה גורם למוות המוני בסעודיה או בדרפור - כן באירופה המסודרת והמאורגנת. במה דברים אמורים - בזילזול של אמנון אברמוביץ, במוצאי שישי האחרון ביומן השבוע של ערוץ 2 , על התמודדות הממשלה עם סופת השלגים  שפקדה אותנו  "זה לא סנדי או ניו אורלינס" פסק אברמוביץ נחרצות - נכון עובדתית ולא לעיניין מהותית.

להזכיר לכולם - ביום חמישי בבוקר הביעו כל החזאים "אכזבה" מכך שאין שלג בירושלים. חלק אמרו שעדיין לא מאוחר ויתכן עדיין שלג "קל" בהמשך היום - דני רופ מערוץ 10 ביטל את כולם - לא שלג, לא סערה ולא בטיח. בסוף הגיע סופת השלגים העוצמתית ביותר שנימדדה אי פעם ושיא כל הזמנים לחודש דצמבר. אנשים ניתקעו בשלג, חלקם מתוך זחיחות וזילזול כחלק מההבנה שלנו את מזג האוויר המקומי. כדי 1.5% מבתי האב נותקו ליותר מ 48 שעות מחשמל. מיד קפצו, בעיקר בערוץ 2, לסקר באופן מרושע ומסית את "מחדלי הסופה"  לפיה כל האחראים שם למעלה הם מטומטמים וחסרי אחריות. באף מדינה בעולם, הגדולה והמאורגנת ביותר שבהם ארה"ב, אי אפשר להגיע בצירים חסומים במכוניות תקועות, וזה קורה המון בחלקים קרים של העולם, מיד, לכולם ולחלץ את כולם בתוך שעות ספורות. אי אפשר לתקן מאות תקלות חשמל מעצים שקרסו ושנאים שניפגעו בברק, בצירים חסומים, בתוך יממה אחת כשהסופה נימשכת, התקלות ממשיכות להצטבר ויש לתעדף פינוי צירים לשרותי חירום, לבתי חולים ולמסודות סיעודיים כשבמקביל, בלב הסופה, משוטט לו ג'ון קרי ומאלץ את משטרת ישראל לחסום לפרקים צירים מרכזיים חיוניים להצלה וחילוץ.

בסופו של יום למרות חריגות הסופה ועוצמתה נהרגו "רק" 4 בני אדם במצבים שאינם קשורים לכוחות החלוץ בכל צורה שהיא - אחד עלה לתקן גג דולף בשיא הסערה והרוח, ילד ניחנקה מתנור בביתו ושני בדוואים ניסחפו בנחל צאלים למותם. ערוץ 2 ייחס את התקועים בדרכים  ואת החשמל המנותק למחדלי הממשלה  (דני קושמרו - אולי צריך ועדת חקירה?) ואת העובדה שאיש לא נהרג  או סבל מהיפותרמיה מחוסר חילוץ ל"נס" משמיים. בצורה הזו  כשהדברים הטובים הם "ניסים" והתקלות הכמעט בלתי נימנעות מחדלים אין לאיש סיכוי להתמודד עיניינית עם הביקורת.

העובדה שאנשים לא קפאו למוות (באירופה וצפון אמריקה ידועים מיקרים רבים של קפיאה למוות במכוניות תקועות בשלג בנסיבות דומות), לא ידוע על מיקרים של פינוי זקנים, חלשים וחסרי ישע או ילדים ותינוקות לבתי חולים בגלל אובדן חום הגוף "היפותרמיה",  לא ידוע על אנשים שניזקקו לסיוע רפואי מידי ומצבם התדרדר כי הסיוע לא הגיע.  לא ידוע, להבדיל אלף הבדלות, גם על מכוניות שניזוקו או  נימעכו בתאונות שונות או כאשר כוחות ההצלה פרצו לעצמם נתיבים לחילוץ וסיוע - הכל נוכח תנאים קיצוניים  וחריגים של מזג אוויר. זה לא ניסים אלא התארגנות ותושיה של גופי החילוץ וההצלה. אכן ניגרמה אי נוחות רבה לכמה עשרות אלפים בני אדם. לא נוח, לא רצוי  אבל לדעתי ממש בלתי נימנע נוכח הנסיבות. בניגוד לערוץ 2, ידיעות ושאר אמצעי התיקשורת  אין לי אלא לשבח את כוחות ההצלה והחילוץ, את כושר האילתור שהתבטא בארגון, יש מאין, של מיקלטים זמניים לאלו שניתקעו בכבישים, הפעלת רכבת  חילוץ מהמרכז לירושלים וכדומה.  אז בניגוד לכולם כל הכבוד לכל המחלצים והעושים במלאכה מחברת החשמל, שרותי הכיבוי, הבריאות, החילוץ ועד צה"ל ומשטרת ישראל שאני בטוח היו עושים אותה עבודה גם בלי שביבי היה 'מנחה' אותם  - כישראלי אני גאה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה