יום חמישי, 11 ביולי 2013

הגיע השעה


פעמים רבות כתבתי כאן שלמדינת ישראל אין תורת ביטחון, אין תורת הפעלה של הכוח וכי התאמת הצבא למעטפת האיומים המשתנה איטית ויקרה. צבאות אדירים שאיימו על ישראל נמוגו או מתפרקים מביפנים. הצבא הלובי - ארסנל הנשק של הערבים, כבר מזמן לא קיים וומה שנותר במחסני הנשק הכבד מיושן חלוד ולא מאיים יותר. כך גם הצבא העיראקי העצום. הצבא הסורי  הגדול מתפורר ושקוע במלחמת אחים ושיקומו לכדי צבא מודרני מסוכן היא משימה לשני עשורים בהנחה שסוריה עצמה ברת שיקום.  הצבאות שעוד נותרו , הצבא המצרי, הירדני והסעודי נימצאים מבחינה טכנולוגית הרבה אחרי צה"ל בכל הקשור למודיעין טכנולוגי, רישות ממוחשב, נשק מונחה מדוייק והפעלת מל"טים ומזל"טים  ברשת ממוחשבת שמספקת מודיעין בזמן אמת  למטוסים, אמצעי חימוש וכוחות בשטח. בנוסף הם תלויים טכנולוגית בארה"ב כשארה"ב מחזיקה בידיה אמצעים רבים, החל מחלפים טכניים, קודים למערכות מיחשוב, זיהוי עמית/טורף ותחזוקה מתוחכמת שמגבילים מאד את הפעלת חיל האוויר הסעודי או המצרי נגד מדינת ישראל ללא גיבוי מדיני מארה"ב.  

בנוסף נמצא חיל האוויר הישראלי בתהליך מואץ של העברת נתח הולך וגדל  של פעילותו האווירית בתחומי המודיעין, התקשורת והתקיפות הנקודתיות (למשל חיסולים בעזה) לצי המזל"טים והמלט"ים שלה שהפעלתם זולה לאין שיעור, עד פחות מ 15%,  מהפעלת מסוקי קרב או מטוסים.  אין בנימצא איום אווירי משמעותי על ישראל בטווח הניראה לעין, של תקיפות אוויריות  עם צי של מטוסי ירוט ותקיפה. האיום האווירי המשמעותי ביותר היום על ישראל הוא מטילים מונחים או בליסטיים ומרקטות ארוכות טווח שלהם יש מענה אחר ואין צורך לתחזק נגד האיום הזה טייסות של מטוסי קרב.  ישראל יכולה בקלות לסגור שתי טייסות של מטוסי אף-16 A/B שהגיעו לישראל לפני מעל ל 30 שנה ועדיין להישאר עם צי ענק של מטוסי קרב מתקדמים  למיקרה עימות עם איראן. יצויין שלאיראן אין למעשה חיל אוויר מודרני  להתעמת עם חיל האוויר שלנו - עיקר האיום האיראני הוא מטרור,  טילי שיוט וטילים בליסטיים ארוכי טווח וטבעת של רקטות מדוייקות נגד ישראל.  

חילות הים הלובי והסורי היוו לפני שנות דור, עד 2011, איום משמעותי על נתיבי הסחר של ישראל  בים התיכון הרחק מטווח החיפוי של חיל האוויר שלנו. חיל הים הלובי הוא חלק מההיסטוריה והסורי נמצא בהתיישנות והתפוררות כשהמאמץ הצבאי הסורי מוכוון פנימה לדיכוי מלחמת האזרחים. חיל הים המצרי הוא אמנם איום אך איום מתיישן ותלוי טכנולוגיה אמריקאית. עיקר האיום הימי הוא על "המים הכלכליים" של ישראל, בעיקר אסדות הגז, והוא בא מאירגוני טרור וטילי ים חוף כגון ה"יאחונט" הרוסי. ההתמודדות עם האיום אכן מצריכה משאבים אך שונים והרבה יותר זולים מהאיום שהציים הלובי והסורי יצרו על הסחר הימי של ישראל.  ישראל יכול בקלות לקצץ 2 ספינות סער 4 שכבר מתיישנות כי כבר אין ממש צורך בהן.

היום האיום היבשתי על ישראל הוא כבר לא של אוגדות משוריינות אלא בעיקר כנופיות טרור שונות ומשונות כולל החיזבאללה. להתמודדות איתם צריך כוחות ניידים קטנים שמגיעים מהים, מהאוויר ומהיבשה במהירות לכל מקום, מסתייעים במודיעין טכנולוגי ובאש אווירית וטילית מדוייקת מרחוק. וודאי שאין צורך בשיפעה של אוגדות משוריינות שיפרצו לשטח האויב להשמיד את השיריון שלו שרובו כבר לא קיים, התיישן מאד ושחוק.

השנויים שצה"ל מתכוון לעשות נעשים באיחור רב. הם מתאפשרים רק בגלל השילוב של הרמטכ"ל ושר הביטחון כפי שהוא היום. הכי חשוב -  הם יתנו לנו צבא הרבה יותר זול, הרבה יותר מותאם למשימותיו והרבה יותר אימתני ומפחיד. הוא היה צריך להתבצע גם לו היה לנו שפע של כסף ואם השינוי מבשיל לקראת ביצוע בגלל השינויים והקיצוצים הצפויים בתקציב הביטחון כי אז מעז יצא מתוק.

2 תגובות:

  1. ובכל זאת, נראה לי שהדרך היחידה להרתיע מדינות וארגונים כמו החיזבאללה והחמאס היא בהצבת האפשרות של פלישה ישראלית וכיבוש השטח שעליו הם שולטים. והחיזבאללה לפחות זה ארגון בעל יכולת צבאית משמעותית, אפילו בלי לקחת בחשבון תמיכה של כוחות צבא איראניים. האם צה"ל יכול לנצח במלחמה כמו מלחמת לבנון השניה בצורה יותר טובה מאשר בפעם הקודמת?

    השבמחק
    תשובות
    1. הבניה החדשה של צה"ל אינה מגננתית אלא סופר התקפית והיא מיועדת להשתלטות מהירה על תאי שטח בעומק האויב או בגבולו לזמן קצר. היא נותנת לצה"ל ניידות רבה בעיקר מוטסת או עם אגרופי שיריון קטנים הנשענים על סיוע אש מדוייקת מהעורף. בלי קשר החיזבאללה נימצא בסכנה קיומית אמיתית גם לו יקח שנים רבות, לפחות חמש שנים מהיום להשתקם בכוח אדם מיומן, בנכונות להתגייס ובלגימציה בתוך החברה הלבנונית. תזכור שצה"ל בנה אצ עצמו למלחמה בו זמנית עם סוריה, ירדן, מצרים ובתיגבור כוח מישלוח עיראקי ואספקת נשק וחלפים שוטפת מלוב. לטעון שהחיזבאללה שווה ערך לאיום הזה זה קצת מופרך. מלחמת לבנון השניה היא כשל של הנהגה וכשיש כשל הנהגתי לא משנה מה גודל הצבא ומה גודל תקציב הביטחון.

      מחק