יום שלישי, 18 ביוני 2013

במוח של חמנאי



בעיקבות ניצחונו המפתיע של חסן רוחני בבחירות לנשיאות באיראן, ניצחון שאיש לא חזה אותו כבר בסיבוב הראשון, אפילו לא גדולי המומחים לאיראן, התגלה אצלנו ובעולם זן חדש של 'מתקשרים' - אלו שמוחברים ישירות למוח של חמנאי. לפי ה'מתקשרים' כל הניצחון היה תיכנון מראש של עלי חמנאי כדי להקל על הסנקציות הבינ"ל המוטלות על איראן בגלל תוכנית הגרעין הצבאי שהיא מפתחת. הם לא אמרו את זה לפני הבחירות וחלקם טענו שהסנקציות בכלל לא עובדות על איראן. לדעתם יש לעלי חמנאי המנהיג העליון יכולת לשלוט בדעת הקהל בארצו עד כדי 50.7% כבר בסיבוב הראשון. כללית אין כמעט דוגמא בהיסטוריה שמזימה כל כך מורכבת ותלויה בכל כך הרבה משתנים בלתי נישלטים אכן מצליחה. בדרך כלל למיקרה יש מילה אחרונה במזימות מהסוג הזה..

ההסבר כמובן אפשרי אבל באותה מידה אפשרי שאיש, גם באיראן, לא חזה את הניצחון. ההערכה הייתה שחסן רוחני אכן יעבור לסיבוב השני מול חוסיין קליבף, ראש עיריית איראן הנוכחי, ושם, בסיבוב השני , יפעילו את התותחים הכבדים ואם צריך גם את מנגנון הזיופים. לכן גם ספרו בנחת את קולות הסיבוב הראשון והתוצאות תפסו את כולם בלתי מוכנים. האם זה אכן מה שהיה - לא ברור אבל ההסבר טוב בדיוק כמו ההסבר על המזימה המתוכננת מראש.

עוד אומרים שחסן רוחני הוא בשר מבשר המישטר, נאמנו מזה שנים של עלי חמנאי ולא הוא שיעז פנים נגד המנהיג. באותה מידה יתכן שבעקבות התאבדות בנו ב 1992, בין השאר בגלל הבוז למישטר, לאביו ולקשר עם חמנאי, עבר האב תהליך התפקחות ובעוד הוא מתחזה, בהתאם למינהג הת'קייה השיעי, לנאמן שבנאמנים הוא כבר שאף לשינויים כלשהם בקיצוניות של המישטר וחיכה לשעתו. אין לנו תשובה אמיתית האם המנהיג העליון עלי חמנאי הצליח לתמרן את כולנו תוך שהוא משתמש בחסן רוחני כפיתיון או שחסן רוחני תימרן את עלי חמנאי ואת מנגנוני הסינון שלו תוך שהוא משתמש בעברו ובמצג הנאמנות כדי להגיע לפיסגת הממשל. כל אחד יכול לבחור בהסבר אלא אם יש לו 'קשר' מיסטי עם ראשי ההנהגה באיראן.

יש האומרים שחמנאי הזקן והחולה עדיין שולט בכל ומילתו היא המילה האחרונה. אכן הוא עדיין שולט אבל הכוחות באיראן כבר נערכים ליום שאחרי ומכרסמים בשליטתו. אין דומה אחמדינ'אד שהגיע לשילטון בזכות מנגנון הזיופים של משמרות המהפיכה, חסר לגיטימציה בין לאומית ופנימית בארצו שכל כוחו בא לו ממנגנוני המשטר לחסן רוחני, שבתמכוון או לא, קיבל את כוחו בבחירות גלויות ובאופן מוחץ מהעם. בסיס הכוח של רוחני רחב ועממי במונים יותר מזה של אחמדינג'אד גם מול עלי חמנאי הנימצא בתהליך של דעיכה איטית.

ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של מנהיגים שכשניבחרו נחשבו לברירת מחדל, נבחרים "מטעם" וחסרי חוט שדרה וכוח משלהם לחולל שינוי או בכלל לאחוז בשלטון. לבשאר אסאד היה 'מתקשר' כזה בשם אורי שגיא שהגדיר אותו "חצי אפוי" - היום הוא מוכיח מנהיגות ברזל נחושה ובלתי נירתעת מול אתגר שגרם לקריסתם של שלשה משטרים ערביים ומול כל תחזיות גדולי מומחי הביטחון שלנו - הוא לא רק מחזיק מעמד אלא יש לו סיכוי מצויין לנצח במאבק. נורי אל מאליקי בעיראק ניחשב כברירת מחדל בבחירות 2006 והיום הוא אוחז בצבת ברזל שיעית את עיראק . גם אנואר סאדאת ניבחר לנשיא מצרים ב 1970 כברירת מחדל נירפית הוכיח לבסוף מנהיגות יוצאת דופן בהתווית שינויים בארצו. בכלל אין לנו שום יכולת לחזות על בסיס העבר איזה כנפיים יצמיחו מנהיגים שונים כשהם יגיעו באמת למנהיגות, לא למספר שניים. לאן ימריא חסן רוחני אין לדעת וכל פרשנות כעת היא לא יותר מניחוש.

אחרון חביב, נאומו של חסן רוחני אתמול בפני עיתונאים עוד בטרם הושבע וכ 24 שעות לאחר פרסום ניצחונו היה עמום ולא מבטיח. השינוי היחידי המשמעותי היה שהוא מעוניין ביחסים טובים עם המערב. דרישתו להכיר בזכותה של איראן להעשיר גרעין לעולם לא הייתה באמת סלע מחלוקת. סלע המחלוקת היה מה עושים עם גרעין מועשר ל 20%. המערב דרש להוציא את החומר מאיראן ולהמיר אותו למוטות דלק גרעיני בארגנטינה או ברוסיה כך שלא יוכל לשמש לנשק גרעיני אבל כן לפרויקט האנרגיה והשלום האיראני. האיראנים התעקשו להשאיר את החומר אצלם מה מה שמעיד על כוונות צבאיות. בכלל, מנהיג חדש כמו רוחני, כל מנהיג חדש, חייב תחילה לבסס את שילטונו ורק לאחר מיכן לפעול לרפורמות. אין באמת משמעות לנאומו הראשון לא לצד הטוב שלו ולא לצד הרע שלו. בקיצור כולנו מופתעים, איש, גם לא גדולי המומחים, חזו את התוצאה. מה שברור שהסנקציות כן עובדות, למרות המומחים, העם האיראני מחפש פתיחות וקשר לעולם ועלי חמנאי נחלש וכבר לא שולט על האופק היותר רחוק של איראן. מבלי לדעת את העתיד יש בכך מספיק סיבות לאופטימיות זהירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה