יום רביעי, 22 במאי 2013

התחלקו על השכל


מצד אחד מנסה הכנסת להעביר חוקים שונים ומשונים תחת הכותרת "חיזוק המשילות" - מצד שני היא משילה מעליה את תפקידי הפיקוח על הממשלה, מתחמקת מאחריות ומעבירה את סמכותה, כמי שמייצגת את הציבור, לפקידים אפורים שאינם כפופים לאיש, לא ניבחרו אלא מונו ושפיקוח על החלטות הממשלה אינה מסממכותם. במה הדברים אמורים - בהחלטה ההזויה של ועדת הפנים של הכנסת מאתמול להעביר לאחריות מבקר המדינה את ההחלטה בנושא המחלוקת בין כימיקלים לישראל והארגונים הירוקים בנושא כריית פוספטים ליד ערד. ההחלטה היא חברתית, כלכלית ופוליטית עם השלכות רבות על פיתוח הנגב ואופיו העתידי מול ערכי הטבע. בתור, אחרי כימיקלים לישראל, ממתינים מאיר דגן שמחפש אורניום ואחרים שרוצים להפיק דלק מפצלי שמן, טכנולוגיה שהשתכללה מאד לאחרונה.

מבקר המדינה אינו סמכות שיפוטית ומחליטה. תפקידו לבדוק האם החלטות הממשלה התקבלו בצורה תקינה ובהתאם לחקיקת הכנסת, לבדוק האם לא נעשה שימוש לרעה בכוח, ניצול לרעה של משאבים או בריחה מאחריות במקום שנידרשת אחריות. למעשה מבקר המדינה הוא הראשון שצריך להתריע בפני ועדת הפנים של הכנסת שהיא בורחת מאחריות, מחריגה אותו מסמכותו המוקנת לו בחוק וכי היא אינה פועלת במיסגרת המנדט שהעניק לה העם. תפקיד מבקר המדינה אינו לקבוע אם החלטה ממשלתית מסויימת היא נכונה וחכמה או אפשר היה לקבל החלטה חכמה יותר אלא אם ההליך היה תקין, לא היה נגוע בניגוד עיניינים והתקבל בסמכות הגוף המחליט. יתר על כן להחלטה יש משמעויות אדירות, ארוכות טווח ותקדימיות על כלכלת ישראל, ישוב הנגב ופיזור האוכלוסין והיא אינה יכוה להתקבל בשום אופן דרך השקפתו של פקיד ממונה שאין אליו שום ביקורת פרלמנטרית יהיה חכם ונבון ככל שיהיה. זה תפקיד מובהק של הפרלמנטרים לעצב את עתידה של מדינת ישראל באופיה ומבנה כלכלתה ובהעדפותיה הערכיות והחברתיות ולא תפקידו של מבקר המדינה.

אוסיף שממילא כל החלטה ביצועית של הכנסת ושל הממשלה בנושאים כאלה תעבור את המסננת של בג"ץ. ממילא ידון הסטטוס החוקי של ההחלטה וסבירותו ההגיונית באספקלריה של שופטי בג"ץ לכן ההחלטה היא שערעוריתית בכל קנה מידה. משילות תמיד באה עם אחריות והם רוצים משילות שההחלטות הקשות שלה מתקבלות על ידי פקיד - מבקר המדינה, על ידי בג"ץ ולא על ידי הממשלה - ניראה לי שהם התחלקו על השכל (ביטוי שאני מהסס וחושש מאד להשתמש בו) ושהם, שם בועדת הפנים, הם סכנה לדמוקרטיה - למעשה הם מקדמים אוליגרכיה של פקידים, משפטנים ועורכי דין שלא כפופים לאיש.


* הסתה דוחה


כבר כתבתי על ח"כ אריה דרעי שאופיו האמיתי הולך ונחשף. מי שהשתחרר מהכלא ודיבר על מיפלגה על עדתית, על דתית וחברתית הפך לנושא הדגל של הבדלנות העדתית וההתנתקות מהמדינה של ש"ס. כבר במערכת הבחירות הוביל אריה דרעי קו אנטי אשכנזי ואנטי רוסי חריף ומינף את קיפוח המיזרחיים כביכול לצרכי כוחו הפוליטי. בראיון לידיעות אחרונות ביום שישי האחרון איים ח"כ אריה דרעי , חנין זועבי החרדי, לפנות למוסדות בין לאומיים נגד מדינת ישראל בנושא גיוס החרדים אבל שלשום שבר את כל השיאים כאשר האשים את העוני בישראל במעשה רצח הנקמה הסידרתי בבאר שבע, במישתמע את גזרות לפיד-ביבי. אף אחד מהגזירות הכלכליות של יאיר לפיד עדיין לא ניכנסה לתוקף, המע"מ יועלה רק בראשון לחודש הבא, התקציב עוד לא עבר וכל הרקע הכלכלי הוא עדיין מורשת ממשלתו הקודמת של ביבי שש"ס הייתה השותף הבכיר שלה. ש"ס, שריפדה היטב את הציבור החרדי, אחראית יחד עם ביבי וממשלתו הקודמת לגירעון הענקי בתקציב המדינה. אם יש לעוני חלק בטירוף בבאר שבע (אני אישית חושב שמדובר באישיות בעייתית שאיבדה את השליטה על חייה) כי אזי יש לש"ס אחריות פרלמנטרית מלאה לעוני הזה, לא לבד אבל יחד עם אחרים. אין להגדיר את ההתבטאות של ח"כ אריה דרעי כהסתה דוחה, מגעילה ומסוכנת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה