יום שבת, 30 במרץ 2013

זמן הפופוליזם


לפני כשבוע פורסם ששר האוצר יאיר לפיד ויתר על מכונית השרד והנהג והוא ינהג בעצמו ברכבו הפרטי. יפה ונחמד אבל מהר מאד הוא יגלה שזמן הנסיעה הוא גם הזמן לעבור על נירות, לנהל שיחות ולהתייעץ ואפילו לישון כי לא יהיה לו זמן אפילו לזה. מאד פופוליסטי אבל גם מאד לא יעיל וכשמדובר בשר אוצר זה גם מאד יקר. יאיר תעשה לנו טובה אל תהיה פופוליסט ותישן שינה בריאה  כשהנהג נוהג - תזדקק לזה.

מכאן לשר הביטחון והמסוק לחתונה. כשאנו מצפים והמציאות מכתיבה ששר הביטחון יהיה עסוק עד דקות לפני חתונת בתו בגרופית  ובערב, מיד אחרי החתונה, יהיה בקריה לדיונים, ניראה לי מוצדק שהוא ישתמש במסוק צבאי. שר ביטחון בישראל צריך להיות זמין כל הזמן ולכן צריך איתו מערכות קשר חסויות, הוא צריך איתו, לפחות !, עוזר אחד כל הזמן, אפילו בזמן החתונה, על תקן של מייעץ, קצין קשר ומזכירה והוא צריך להיות לא רק זמין אלא גם נגיש להקפצת פתע לכל אירוע חמור שעלול ליקרות גם בזמן החתונה של בתו.  בקיצור אין אפשרות להפריד בישראל בין חייו הפרטיים והתפקיד של שר הביטחון. זה בסדר שהוא טס לחתונת בתו במסוק צבאי וזה היה לא בסדר אם הוא היה עושה את זה הפוך. המרדף אחרי בוגי יעלון מסריח פופוליזם זול וזכות הציבור לדעת כוללת גם את משמעות התפקיד, האחריות, הזמינות והנגישות הנידרשת משר הביטחון במדינת ישראל. עוד דבר - טיסת המסוק מתל אביב לגרופית וחזרה לא עלתה 100 אלף ש"ח, ספק אם עלתה את החצי.  





** במשך ששה ימים רצופים, כולל יומן שישי האחרון, הקדיש ערוץ 2 במהדורת החדשות המרכזית של השעה 8 בערב, פרק מיוחד לנופשונים באנטליה, תורכיה. כתבה על משפחה שכבר אצה לאנטליה, על התורכים שמחכים לישראלים, על בתי המלון המפוארים וכדומה. מן מסע פירסום חינמי אגרסיבי שספק אם יש לו איזה ערך חדשותי.  ביום שישי בערב ביומן השבוע, לאחר שבוע של פרסום אגרסיבי, כבר תהה דני קושמרו, המתקרנף במהירות, כיצד זה שיחת טלפון אחת של כמה דקות בין ארדואן לביבי כבר מחזירה את הישראלים בהמוניהם לאנטליה. כאן כבר מדובר בשיוף ושיפוץ של האמת. אין נתונים על "נהירת" הישראלים לאנטליה. סוכנויות הנסיעות מנסות לעודד את התופעה אבל טרם התארגנו לקראתה, יש עליה בהתענינות אבל לא ברור עם יש שינוי בהזמנות בפועל ועדיין מוקדם לדבר על נהירה ישראלית או סימני נהירה לאנטליה.  אני תוהה מה האינטרס של ערוץ 2 והאם הוא גוזר קופון כל שהוא מהתעמולה במסווה חדשות. ברור שאם אין אינטרס אז ההתנהלות של ערוץ 2 הזויה למדי, אם יש אינטרס אז מדובר בהונאה רבתי.


*** כרגיל כשיש וויכוח על תקציב הביטחון נישלפים האיומים והראיונות המפחידים ומוזרקים לתקשורת במנות גדושות. זה תרגיל ישן מימים ימימה שבו יש תמיד יותר איומים, יותר מפחידים אבל לעולם לא מעדכנים אותנו באיומים שנמוגו ואינם. נכון יש איומים חדשים אבל מפת האיומים משתנה ולא דווקא יותר מבהילה. ביום שישי במוסף השבוע של ידיעות אחרונות, במסגרת מסע ההפחדה לקראת הקיצוץ הצפוי בתקציב הביטחון,  התפרסמה כתבה ענקית עם שלושת הקמ"נים של הפיקודים צפון, מרכז ודרום. כולם כמובן רואים שחורות. קמ"ן צפון רואה את פיגועי  התופת של אל קאעידה בעיראק מתקרבים לגבול ישראל וחושש שזה יכול לקרות גם אצלנו. זה קצת מופרך למי שיודע איך המערכת על הגבול הישראלי עובדת  וכן! אל קאעידה בסוריה יכול להציב איום על ישראל אבל האיום של אל קאעידה בטל בשישים מהאיום של צבא סורי משוריין התוקף במיבנה אוגדתי את רמת הגולן בגיבוי אש ארטילרית של אלפי קני ארטילריה וירי טילים מסיבי לעורף ישראל במטחים של עשרות טילים בכל מנה, כשחלקם מצוייד, לפחות כאפשרות, בראש קרב כימי. האיום של אל קאעידה מתגמד במאות אחוזים לעומת האיום  שהציב הצבא הסורי שהיום מתפורר לנגד עינינו.

הקמ"ן במרכז מוטרד מהתפוררות ממשלת ירדן. זה אכן מדאיג מאד אבל האיום מירדן המתפוררת מתגמד מול האיום שהיה פעם של חיל המשלוח העיראקי עם שלוש אוגדות במנה ראשונה, שלוש אוגדות במנה שניה וחיל אוויר של מאות מטוסי קרב מפוזר בעשרות בסיסים רחוקים וכל זה מגובה בירי טילים כמו בתסריט הסורי. אז טוב שהקמ"ן דואג אבל דחילק - קצת פרופורציה.

קמ"ן הדרום מודאג מהסלאפים בסיני שבינתיים הם כעצם בגרון למצרים. אין מה לחזור על החולשה של הצבא המצרי, על תלותו בחלפים מארה"ב ועל כך שמאגרי הנשק הלובי שתמכו בצבא המצרי במלחמת יום הכיפורים כבר מזמן אינם. אז טוב שהקמ"ן עירני ומודאג אבל אין דומה האיום הסלאפי המצומצם לאיום של צבא מצרי, מלוכד פוליטית, מצוייד ומאומן לאיום הסלאפי מסיני -שהוא בקושי צל של האיום הצבאי המצרי שמאד נחלש.  הכתבה לא עסקה בזכות הציבור לדעת אלא בזכות התקשורת לנצל את חוסר ההבנה הציבורית - דמגוגיה ריקה מתוכן.

****הערה אחרונה - ביום שבת החליטה צפון קוריאה שהיא במצב מלחמה עם הדרום. מעניין אם מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי עדיין חושב להביא שלום לעולם ולהקדיש את זמנו לנו ולפלשתינים או שהוא כבר נחת על קרקע המציאות - ימים יגידו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה