יום רביעי, 6 בפברואר 2013

בשולי הצדק

תארו לכם שממשלת ישראל הייתה קצה בגחמות עובדי הנמלים או הנתב"ג. כדי שאחת ולתמיד לשים סוף לסחטנות שלהם היא הייתה שולחת מגוייסי חובה מהצבא או מגייסת צעירים לשרות לאומי שאחרי הכשרה קצרה היו נישלחים לנמלים לעבוד במקום הסווארים הוותיקים. אני מניח שעופר עייני היה סוגר את המדינה, כל חסידי הדמוקרטיה וזכויות הפרט היו מפגינים בכל מקום אפשרי והתקשורת העולמית הששה לבקר את ישראל הייתה מנתחת לעומק את התדרדרותה של ישראל מדמוקרטיה לעריצות המתנכלת לכל זכויות העובדים באשר הם. אין להאשים אותם, אני משער שכל איש בישראל מבין את המשמעות השלילית. יש בכך רווח לזמן קצר ואסון כלכלי לטווח ארוך.

במה דברים אמורים - ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו גאה מאד בצעד הפופוליסטי של חינוך חינם מגיל 3. הגנים שבמיסגרת חינוך חינם נותנים פתרון חלקי בלבד ובלי יוצא מהכלל מאלצים את ההורים לשלוח את הילדים לחלק מהיום לגנים פרטיים. יתר על כן תקציב המדינה והשלטון המקומי אינו מספיק כדי לתת שירותים ברמה הנידרשת - הפיתרון: מקצצים בתקנים ובשכרן, העלוב ממילא, של הסייעות. אפשר להגיד שחינוך חינם מגיל 3 זו פארסה שעוזרת מעט מאד למי שניזקק ובכל מיקרה היא יקרה מאד, אולי קצת פחות ובשולי הדרך זורקים את הסייעות והופכים את הבעיה לכפולה. חלק מהסייעות נידחקות למצוקה כלכלית ולאבטלה ורמת הבטיחות ורמת הגנים חסרי התקן דוחקת את ההורים לממן מכספם את ההפרש - כמובן רק את ההורים שיכולים להרשות לעצמם.

כתגובה לצעדי המחאה של כ 400 סייעות בעיריית ירושלים בעיקבות קיצוץ, לדעתי שערעורייתי, של כ 20% משכרן, העלתה העיריה רעיון "ניפלא" - נגייס בנות שירות לאומי במקום. השרות הלאומי ככלל בא לעזור במקומות שהמדינה וכלל הציבור זקוקים לו, שירות לאומי לא יכול להיות מכשיר ליצירת אבטלה, להורדת רמת השכר במשק ולפגיעה מכוונת בשכרם של אלו שנימצאים בשולי הצדק החברתי. הרעיון בעיני הוא קיפטליזם חזירי וציני של ניצול שירות לאומי לפיתרון יחסי עובדים/מעבידים. את יאיר לפיד, אביר מעמד הביניים המתרסק, זה לא מעניין כי הסייעות אינן ממעמד הביניים, בדרך כלל גם לא הגננות ואולי הגנים יהיו זולים יותר למעמד הביניים. עופר עייני, שמוכן לתת גיבוי לכל שביתה גחמתית, למשל של סוורי נמל אשדוד שבועיים לאחר שקיבלו תוספת של אלפי שקלים למשכורת, כי העבירו ממיקומה, כך התקשורת, את בת זוגו של אחד מבכירי הוועד, זה לא מעניין כי אין לסייעות כוח פוליטי וממתי הוא מגן החלשים ולא מגן החזקים. שלי יחימוביץ לא מגיבה וכל הפרשה הניתעבת ניבלעה בדיווחי מסיבת הניצחון של יאיר לפיד, ציפי ליבני מחפשת את אבו מאזן , זהבה גלאון את זכויות המיעוט הערבי (שאני לא מזלזל בו) והתקשורת מספרת לנו שאובאמה עוד יתנקם בביבי. לכל הפחות היה חייב להתפתח וויכוח ציבורי על השימוש בשרות לאומי כדי לשלול שכר סביר מהסייעות בגנים. אני כבר לא מדבר על איכות הסיוע והבגרות האישית הנידרשת מעבודה בגן. מי שדיבר על צדק חברתי בכל צורה שהיא נבחון בעיני בפרשת הסייעות לגנים. נבלה נעשתה בישראל, נבלה עקרונית ולאיש לא ממש איכפת. גם לסייעות מגיע מינימום של צדק חברתי.

המודל הסקנדינבי

קראתי באיזה מקום שהמודל הסקנדינבי של מיסים גבוהים מאד שממנים שרותי חברה מפותחים מאד הוא המודל המנצח. תמיד תהיתי איך המודל הסקנדינבי מצליח רק בסקנידנביה, לתומי חשבתי שהוא יכול להתאים גם לגבון ואפגניסטן או לצרפת ובריטניה. המסקנה שלי שהמודל הישראלי מצליח בישראל, הסקנדינבי בסקנדינביה, האמריקאי בארה"ב והמודל של האחים המוסלמים נמצא, ראה זה פלא, רק בארצות מוסלמיות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה