יום רביעי, 20 בפברואר 2013

כאילו הסכם

אתמול ניחתם הסכם "קואליציוני" כביכול בין ציפי ליבני לביבי נתניהו. ההסכם הוא הצגת תכלית של אופורטיוניזם פוליטי כמקובל במקומותינו ובכלל בפוליטיקה, והוא מתחרה ניכבד לתואר "שיא" הנכלוליות.


היות וציפי לא לבד ולמעשיה היו תקדימים רבים בפוליטיקה אעסוק בהיסתברות שההסכם לבסוף גם יתממש. כרגע הכל תלוי בחוסן הברית לפיד/בנט. בלעדיהם אין לביבי קואליציה אלא אם שלי יחימוביץ תיתרצה והיא קורצה מחומר אחד מציפי. גם בעזרת החרדים מש"ס ויהדות התורה אין לברית החדשה של ציפי וביבי , בתוספת מופז אלא 56 מנדטים. התיקווה של ביבי היא שבמצב הזה נפתלי בנט ישבר ויקפוץ על העגלה ברגע האחרון. אלא שהפער בין ציפי ליבני לנפתלי בנט גדול ובמידה רבה צירופה המיקדמי לקואליציה דווקא מחזקת את הציר בנט-לפיד. אדגיש איני מצוי בניבכי אישיותו של נפתלי בנט, במה עובר במוחו ובאיזה לחצים הוא נתון אבל ההיגיון אומר שהמפתחות הם אצל יאיר לפיד ונפתלי בנט.


שנית ביבי קבע מפתח "מנופח" של שר לכל 3 חכ"ים מה שמהווה סטירת לחי ליאיר לפיד ומחזק לכן גם את הנחישות שלו.. זו לא הפעם הראשונה וזה מאופיו של בנימין נתניהו להסתבך באינטריגות ובקומבינות של עצמו. בהנחה שמר"ץ והערבים לא יצטרפו לממשלת ביבי וביבי עצמו לא יאמץ לעצמו את מישנתה הכלכלית של שלי יחימוביץ, לא את כולה ולא את חלקה החשוב, כי אז אין לו ממשלה. בסוף, אם הברית בנט-לפיד תחזיק מעמד כי אז הם יהיו מסוגלים להכתיב לביבי את ביטול או עידכון ההסכם עם ציפי.


דבר שני אין במיפלגת "התנועה" שום דבק מחבר. מדובר בחבורת אופורטיוניסטים, מחליפי מיפלגות ואג'נדות כהחלף גרביים שלמילתם מאתמול אין כל ערך היום. לכן צפויה שם, ב"התנועה", מלחמת כל בכל בין פעיליה המעטים על הכיבודים. אני לא רואה מצב כרגע שגם מיצנע, יחסית הישר שבחבורה, וגם פרץ נישארים ביחד . בכל מיקרה אחד מהשתיים יתקע סכינים ליתר בגב ויתכן שגם מאיר שיטרית לא יהיה שלם עם מעמדו השולי אחרי כל כך הרבה תהפוכות ועריקות גם הוא עוד עלול או עשוי, תלוי במתבונן, לערוק או להיתחשבן. העונש הכי גדול כמובן הוא שציפי ליבני תצטרך לחיות, להשלים ולייצר מאזן איימה בינה לעמיר פרץ . שקט, שלום ושיתוף פעולה הדדי לא יהיו שם אלא מסכת בלתי גמורה של בגידות ותככים. לכן לא ברור בכלל שציפי ליבני מסגולת להביא איתה את הנדוניה של 6 חברי כנסת. לסיכום כרגע אני לא רואה בהסכם אלא תרגיל ביחסי ציבור שנועד לדחוק את הברית הפוליטית לפיד-בנט לפינה וככל שהברית תחזיק מעמד ההסכם עם ציפי יתפורר ולהפך.


היתרון היחיד שיש בהסכם ששני השותפים מבינים שהם הולכים להפסיד את מעמדם הפוליטי בבחירות נוספות ובטח אם הם יהיו קרובות. ציפי את מקומה בכנסת וביבי את ראשות הממשלה. הבעיה שכרגע אין לו ממשלה אלא רק נייר שערכו תלוי לא בחותמים הנוכחים אלא בלא נוכחים - הצמד בנט-לפיד.
 
אגב יש עוד מישהו שזוכר את הגימיק העיתונאי "גוש מרכז שמאל",  את "הנקמה של אובאמה" ושאר ציזבטים שהעיתונות מלעיטה אותנו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה