יום שבת, 29 בדצמבר 2012

יועצי אחיתופל

ב 28/10/2012, כאשר נודע דבר האיחוד בין ישראל ביתנו לליכוד תחת הרשימה המשותפת לבחירות "הליכוד ביתנו" כתבתי כאן בבלוג "אני מהמר שהצירוף ביבי ליברמן יניב פחות כוח פוליטי מהפירוד ביבי ליברמן. הם הרי יכולים להתאחד ולעבוד בשיתוף גם אחרי הבחירות. כשארתור פינקלשטיין אמר לרינה מצליח מערוץ 2 בראיון טלפוני במוצאי שבת שקהל הבוחרים של שתי המפלגות דומה והם באים מאותו מאגר אז או שהוא סתם מברבר, או שהוא מאמין שאכן כך אבל לא ממש יודע או שהוא חשב שמדובר בארץ אחרת ולא בישראל. כך או כך עצתו תתגלה כעצת אחיתופל - לפחות אני מהמר על כך ובגלוי. "

ב שמיני לנובמבר כתבתי כאן "ארתור פינקלשטיין האגדי שוב טעה בחיזוי תוצאות הבחירות בארה"ב. עוד יומיים לפני הבחירות העריך שמיט רומני יזכה בבחירות ברוב של כ 2% בפועל זה קרה ממש ההיפך". יחד עם הכישלון הקולוסאלי בהערכת הלך הרוח של הבוחרים בארה"ב, המיגרש הביתי של ארתור פינקלטיין , קרסה גם התשתית לחיבור המאולץ "הליכוד ביתנו" שהתבססה על כושר התימרון החזוי של ישראל לו ניבחר מיט רומני לנשיאות. זו הייתה הדקה התישעים לשלוח את ארתור פינקלשטיין הביתה ולהפסיק לייחס לאימרותיו ותובנותיו איזו עמקות מיוחדת - סך הכל מדובר בהערכות מוטעות, מבוססות עמוקות על אי הבנה של החברה הישראלית והדינמיות הפוליטית שלה. כשביבי יספור בין 33 ל 34 מנדטים שיבוא בטענות רק אל עצמו. למזלו ציפי ליבני, כביכול יריבה מרה, פוררה בשבילו את האופוזיציה כך שביבי ישאר ראש ממשלה למרות פינקלשטיין ולא בגללו ובגלל ציפי ליבני ולא למרות ציפי ליבני.

יש לביבי עוד מזל קטן - לשלי יחימוביץ, ראש המפלגה השניה בגודלה - העבודה - יש גם יועץ אמריקאי למהדרין, סטנלי גרינברג. שם בארה"ב הכל קם ונופל על כלכלה. כאמריקאי טוב היה קל לו להאמין שגם בארץ, עקב עליית משקלה של המדיניות הכלכלית חברתית בשיח הציבורי הישראלי, אפשר לנהל מערכת בחירות שחומקת לגמרי מהסוגיה המדינית ביטחונית. עם או בלי ביבי ההנחה שבישראל, בליבו של המזה"ת המתערער, אפשר להתעלם כמעט לגמרי מהסוגיה המדינית/ביטחונית הזויה לפחות כמו ההנחות והתחזיות של פינקלשטיין. למרות שיש להסיר את הכובע בפני שלי יחימוביץ על דבקותה בסדר היום החברתי/כלכלי ישראל לעולם לא תוכל להתעלם, כמעט לחלוטין, מהפן הביטחוני משל היינו לוכסמבורג או הולנד. הגיע הזמן שפוליטיקאים ישראלים יפעילו "היגיון ישראלי" ולא "היגיון אמריקאי" ויעדיפו תובנה אוטנטית ישראלית על תובנה מיובאת מעולם דימויים זר לחלוטין. זה גם עולה הרבה כסף וגם מזיק מאד למשלם.

-------------------------------------------
עד לפני חודשיים ניבאו כל המי ומי מפולת קשה ביחסי ישראל ארה"ב היה וברק אובאמה יבחר למשמרת שניה כנשיא ארה"ב. לפי "הנביאים המפחידים" אין לאובאמה בסדר היום שלו אלא נקמה מתוקה בביבי. זה לא קרה אלא ההיפך אבל לפחות אפשר להפחיד אותנו עם האיום החדש - מזכיר המדינה החדש של ארה"ב ג'ון קרי. אליבא דחסידי תאוריית הנקמה ג'ון קרי יבוא למזרח התיכון כדי להניע, סוף כל סוף, את גלגלי תהליך השלום ולעשות קצת סדר בינינו לפלשתינים. נוכח האנרכיה הבלתי נישלטת בעולם הערבי מוסלמי, העימות הלא פתור והמדמם בסוריה, ההתחמשות הגרעינית של איראן, הכוח העולה של סין כמעצמה אזורית השואפת להגמוניה במיזרח ומדיניות ההתרסה של בריה"מ כלפי כל מה שארה"ב עושה בעולם ג'ון קרי אמור להשקיע את זמנו ומירצו בעימות ביננו לפלשתינים שגם אם יפתר במהרה לא יפתור אף סוגיה עולמית, מאלו שציינתי ונוספות, שמשפיעה על האינטרסים הכלכליים, המדיניים והצבאיים של ארה"ב כי כך מקווה יוסי ביילין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה