יום שלישי, 24 ביולי 2012

ממש מבהיל

כל מי שמצוי במספרים לא יכול שלא להיבהל מההתדרדרות המהירה בכלכלה הישראלית. היות וכלכלת ישראל הייתה אכן מרוסנת וצומחת עד לאחרונה והיות ובכלכלה עובר זמן עד שהכיוון מורגש במציאות היום יומית, בין אם מדובר בצמיחה או חלילה במיתון, רובנו עדיין שאננים על סיפו של משבר כלכלי עמוק.


לא על הכל ואולי אפילו לא על הרוב אחראית ממשלת ישראל. המשבר הוא עולמי, משפיע בכל אשר נפנה ואין מנוס ממנו אלא בהערכות נימרצת לצמצם את נזקיו ואת תופעות הלוואי שלו - אבטלה, ירידה ברמת החיים ופגיעה בחסכונות ובפנסיות. הבעיה היא שממשלת ישראל לא רק שלא נערכת למשבר, היא נוקטת במדיניות מובהקת של החמרת המשבר והשפעותיו על המשק הישראלי. החודש שילמו את המחיר עוד כ 5000 בני אדם שאיבדו את מקום עבודתם ולצערי הם רק ההתחלה.


כבר לפני שנה, בשיא המחאה החברתית, המשבר היה איתנו אם כי עדיין לא ממש אצלנו. ועדת טרכטנברג המליצה מה שהמליצה כאילו אין משבר כלכלי המחייב ריסון תקציבי עמוק (השיטה החליפית של מדיניות מרחיבה הוכחה עד כה ככישלון). ממשלת ישראל שקעה בהשקעות עתק בחברה כאילו אנחנו לפני עידן של שפע כלכלי, כאשר רוב ההשקעות מתגמלות את "מעמד הביניים המתרסק", בעוד רוב הנתונים הראו שהוא חי ברמת חיים גבוהה ופזרנית יותר מבכל תקופה אחרת במדינה. במקור התוכנית הייתה שההוצאות החברתיות ימומנו מתקציב הביטחון ומקיצוץ רוחבי של 2.5% מתקציבי שאר המישרדים. הקיצוץ מעולם לא בוצע ומישרד הביטחון עוד קיבל תוספות. יש מקור נוסף לקיצוץ אפשרי - התמיכה באוכלוסיה החרדית הרחבה והלא עובדת וגם שם גברה "הברית ההיסטורית" עם החרדים על צרכי המשק.


נוכח הירידה ביצוא, תוצאה של המשבר העולמי, והירידה בפעילות הכלכלית יש ירידה משמעותית מאד בגביית המיסים ותהיה עליה, שכבר החלה, בתשלום דמי אבטלה. הניסיון להשתלט על הגירעון יצא לחלוטין מכלל שליטה וכרגע התוכניות להעלות את הגירעון של תקציב השנה הבאה ל 3% לא מתקרב אפילו לצרכים שנוצרו ולבור העצום שניפער בתקציב. לא יהיה מנוס מקיצוצים כואבים, גזרות ואפילו מיסים ולא תהיה ברירה אלא להתחיל בשילוב החרדים והערבים במשק כדי לייצר צמיחה מחודשת. אנחנו דוהרים במידרון וספרד היא לא תסריט הזוי, היא כבר כאן רק שאנחנו לא מרגישים עדיין. גם באירופה כולה כשהרגישו כבר היה מאוחר מדי.


הפרשן !!!


לפני שקדימה הצטרפה לממשלה לפני קצת מעל לחודשיים, כשעוד דיברו על בחירות, הופיע פרשננו אמנון אברמוביץ ביומן שישי של ערוץ 2 והסביר ברצינות שאין למעשה לביבי שום סיבה ללכת לבחירות. אפשר בקלות לחוקק, בשינויים קלים, חוק טל 2, התקציב יכול להתנהל עד מרץ 2013 בלי בעיות הסביר. אז למה יוצאים לבחירות? - כדי לגבש קואליציה לתקיפה באיראן שעלולה להיות לה השלכה חמורה על החברה הישראלית וכדי לתת מענה לאובאמה עוד בטרם יבחר ויתפנה לכלות את תיסכוליו בישראל. כשקדימה הצטרפה לממשלה במחיר חינם של שר אחד ואיזו ועדה לבדיקת נושא גיוס החרדים, שוב הסביר לנו אמנון אברמוביץ שהקואליציה הזו אין לה הסבר אלא אחדות לאומית וגיבוי ציבורי לקראת תקיפה באיראן. אתמול בערב שוב חזר אמנון אברמוביץ להסביר, בעקבות כשלון "מזימת נתניהו" שביבי צריך את צחי הנגבי בממשלה כדי לייצר רוב בממשלה לתקיפה באיראן. צחי ידוע כגדול התומכים בתקיפה באיראן הסביר אמנון והסמיך את דבריו על שרים בממשלה שאמרו שהחודשים ספטמבר ואוקטובר הקרובים "יהיו מעניינים". כמובן שיכול להיות שהנם התכוונו למאבקי התקציב, למשבר בסוריה, לבחירות אפשריות אבל אצל אמנון אברמוביץ לא העובדות מייצרות "תאוריה" אלא התאוריה "מסדרת" את העובדות .


העריקים



אצל ביבי תחמנות פוליטית והשקעת אנרגיה ב"תרגילים" פוליטיים שתועלתם ומטרתם לא ברורה לאיש זולתו הוא כניראה הרגל מגונה לרעת כולנו. לחץ ציבורי, ספין פוליטי ותקשורת עויינת מוציאים את ביבי מהאיזון, מסחררים אותו סביב עצמו בזיגזג אין סופי, שוב לרעת כולנו. יחד עם זאת ביבי נישאר נאמן לליכוד גם כשהגיע לשפל של 12 מנדטים. הוא לא ערק למפלגות אחרות אלא עסק בשיקום מפלגתו שלו. בשבועיים האחרונים רוב חברי הכנסת של קדימה עסקו במו"מ על עריקה ממפלגתם. רובם אגב עריקים ממפלגות אם אחרות כולל הליכוד. כשציפי, עריקת ליכוד, הפסידה היא לא נישארה לשקם אלא פרשה כדי לפלג. מופז הוכיח לוליינות בעריקה מהליכוד לקדימה, בתיוג "ביבי שקרן" ל"נעבוד ביחד" ושוב "למושחתים". חלוץ בקושי הספיק להיכנס לפוליטיקה וכבר ערק מציפי למופז, משם ערק כעבור חודשיים בכלל מקדימה ועוד התלונן על כולם בתיקשורת. כמו שהנאמנים והמקורבים של ציפי ערקו למופז כך נאמני נאמניו ניסו לערוק לליכוד ולפחות ניהלו מו"מ על עריקה. כרגע מנהלת קבוצה אחרת מו"מ על עריקה לחיים רמון שהוא עצמו ערק מהעבודה ובהמשך ערק שוב מקדימה. התרגיל של ביבי מסריח מכל כיוון אבל מחנה העריקים הניצחיים של קדימה שובר כל יום את שיאי הסירחון של עצמו. קודם לקחו להם את המנהיג, אחר כך לקח להם אהוד אולמרט את סדר היום (זוכרים - התנתקות) והפך אותם למרץ ב' וכעת לא נישאר כלום חוץ מבלון ריק וערימה של עריקים, חלקם עם עבר של מועדים, חלקם בהווה וכולם בפוטנציה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה