יום שני, 14 במאי 2012

הבור

אין במדינת ישראל מטרה אסטרטגית שיש לה השפעה מיידית על התיפקוד של המדינה כמו הקריה בתל אביב. הכור בדימונה שתמיד מיקד אליו את התעניינות האויב, גם אם יפגע, לא יכול באמת להשפיע על תיפקודה השוטף של מדינת ישראל ושל מערכות הביטחון שלה. הקריה בתל אביב כבר הייתה יעד לטילים של סדאם חוסיין ויש לה שתי בעיות אסטרטגיות. הראשונה היא שהקריה היא מטרה לגיטימית לאויב בעת מלחמה לפי כל קנה מידה: השניה שהיא ממוקמת בלב אוכלוסייה אזרחית במירקם הומה של חיים אזרחיים


ספק אם יש עוד מדינה שמרכז העצבים הביטחוני שלה ממוקם מרחק יריקה ממרכזי קניות הומי אדם מבית חולים מרכזי, ממבני מישרדים ומשורה אין סופית של בתי קפה ומוקדי בילוי. נכון, בדרך כלל מרכז העצבים הביטחוני בכל מדינה בעולם סמוך לעיר הבירה, סמוך אבל לא ממש בתוכה. אין ספק שהאיום על תל אביב גדל משמעותית ומוחשית בגלל מיקומה של הקריה בלב ליבה וגם אין ספק שהקריה ערוכה לספוג איום קשה ומכות כואבות, שיחוללו הרס עצום בתשתית האזרחית שסביבה, ועדיין לשרוד ולתפקד. התשתית האזרחית, לעומת זאת, ערוכה הרבה פחות. ברור גם שהמלחמה העתידית לא תתרחש בקו החזית כמו בששת הימים , יום הכיפורים ומלחמת לבנון הראשונה אלא בחילופי מהלומות על התשתיות שבעורף.


אין ספק תל אביב כעיר המסמלת את ישראל המתחדשת היא מטרה אטרקטיבית לאויב בזכות עצמה גם ללא הקריה אבל יחד עם הקריה היא גם מטרה לגיטימית ולמעשה הכרחית למאמץ של האויב. כדי להמחיש את הסוגיה, היה והאויב יתלבט היכן למקד את המאמץ שלו נגדנו ולהעצים ככל יכולתו את הסיכוי לחדור את מערכות ההגנה וגם לפגוע - במטרה צבאית מחשיבות עליונה שיכולה לשבש את תיפקוד מערכת הביטחון הישראלית או בעיר אזרחית שהיא סמל של האויב ויכולה לגרום לנזק אזרחי עצום לתשתיות המדינה - אנחנו חסכנו לו את ההתלבטות וצירפנו את שתי המטרות למטרה אחת גדולה, כדאית ולגיטימית.


לכן ישראל חייבת, מה שהייתה צריכה לעשות כבר מיזמן, להוציא את הקריה מתל אביב . המהלך יכול לעלות מיליארדים רבים אבל חלק מהעלות אם לא כולה יכולה להיות מגוייסת, לטווח הארוך יותר, מהסבת שטח הקריה למתחם מגורים ועסקים אזרחי. רווח נוסף יכול להיות מהגאות הכלכלית שתיפקוד את האזור שיבחר לשכן בו את המטה הכללי והביטחוני של ישראל אי שם בין תל אביב, ירושלים, קרית מלאכי ו/או קרית גת. לא רחוק מדי ולא קרוב מדי ומספיק כדי לפצל את יכולת ההתקפה של האויב ולהציב לפניו דילמה מה קודם.


במקום זאת ממשיכה המדינה להשקיע הון תועפות באנומליה הביטחונית "הקריה" בלב תל אביב. אתמול נודע שבור חדש שניבנה בקריה בעלות של עשרות מיליוני שקלים אינו מתאים לעמוד באיומים העתידיים ובנייתו הופסקה. חברי הכנסת נירעשו וכבר הודיעו שהם ידרשו "דיון דחוף" בפרשה. ומה עם מגדלי עזריאלי בטווח יריקה, בהנחה שהאויב לא יפספס כלל ויצליח להחדיר טיל כל שהוא בדיוק למרכז הקריה, הם כן יימשיכו לעמוד על תילם?  טעויות בתיכנון תמיד יהיו וטוב שהצבא עמד על טעותו בזמן ועצר את הפרויקט. מה שצריך להטריד את חברי הכנסת, נציגנו בדרג האזרחי שאמורים לפקח מטעמנו על הצבא - למה הקריה עוד שם וכיצד התשתית האזרחית מתמודדת עם הסיכון המיותר שהקריה מייצרת כלפיהם. לא למה וכיצד טעו בבניית עוד בור בקריה אלא למה בכלל בנו את הבור דווקא בקריה. יש הרבה פרויקטים ביטחוניים חשובים במדינת ישראל וקשה לתעדף אותם. מה שברור שכל פריוקט טכנולוגי הוא זמני כי הטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן - הזזת הקריה למקום מתאים היא פיתרון קבוע שיכול להתמודד עם הזמן החולף. עובדה! צה"ל של היום אינו דומה במאום לצה"ל של לפני 20 שנה שלא לדבר על צה"ל של לפני 40 שנה, הכל התיישן והוחלף בחדש ורק הקריה נישארה כאיום תמידי על המרקם האזרחי שסביבה. שנאמר מוטב מאוחר מלעולם לא ובמקום עוד בור בקריה צריך להעביר את הקריה עצמה וזה ניתן לביצוע תוך עשור אחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה