יום ראשון, 6 במאי 2012

יש אשמים !

מגיפת הסכינאות בארץ הקוטלת רבים וטובים אינה פונקציה של מצב פוליטי ולא "הכיבוש" אשם כמו שיש וודאי כמה אנשי חינוך שיטענו. הסכינאות היא הכלאה של שכרות, שיעמום ואחריות של ההורים. יש להילחם עד חורמה בשכרות, לתבוע אחריות מהורים שילדהם הקטינים, תחת גיל 18, ניתפסו שיכורים ולעודד פעילות של תנועות הנוער אבל אם אין אחריות של הורים אז המאמצים לא יצליחו ונמשיך לחיות באלימות רוויית אדי אלכוהול.

מפקחים עליך ישראל

החליטו להקים גוף שיפקח על הפרקליטות. מחר כניראה יקימו גוף נוסף שיפקח על המפקחים. הפרקליטות היא תחת אחריותו של היועץ המישפטי לממשלה שאמור לפקח עליה. מבקר המדינה יכול וחייב לפקח על הפרקליטות ובסוף יש את בתי המשפט ששמים לשרירות הפרקליטות מחסום. עוד גוף שיסרבל את תהליך קבלת ההחלטות , יאריך אותם בעוד זמן לא מבוטל ובשורה התחתונה יהיה עוד עינוי דין מתמשך. מדינה לא מתנהלת יותר טוב כשבמקום אחריות אישית להחלטות כולם מפקחים על כולם. כשבשלב מסוים יוכל גם הקהל הרחב להתלונן בפני מבקרי הפרקליטות אני מנחש שחלק עצום מהתלונות יהיו תלונות הטרדה לשיתוק הפרקליטות. אם היום צריך 13 שנה כדי להחליט אם להעמיד פוליטיקאי לדין ברור שכשלפרקליטות יהיה גוף מבקר זה יקח לפחות 15 שנה. לא כל בעיה שנובעת מכך שאנחנו לא מושלמים צריכה להיפטר על ידי תוספת פיקוח של אנשים אחרים שגם הם לא מושלמים וגם להם יש אגו - כי לא פעם נסיון לפתור בעיה קטנה יוצר מיד בעיה הרבה יותר גדולה.

המבקר הסתבך.

מבקר המדינה רצה להיות מהיר, מוחץ ובכותרות בפרשת הרפז. אלא שמסתבר שאחד השחקנים, אל"מ ארז וינר, לא מוכן להשלים עם תפקידו בהצגה. הוא דרש את כול החומר נגדו לעיונו כדי שיוכל להגיב, זה יקח עוד המון, המון זמן מה גם שמיד כל המבוקרים האחרים רוצים אותו הדבר בדיוק - את החומר לעיונם. אם החומר היה יצוק בבטון וההוכחות חותכות אפשר לנחש שלא הייתה כל בעיה. אבל מסתבר שהמבקר שנאה דורש מכולם לא העביר וגם לא מסוגל להעביר בקרוב את החומר לעיון הנוגעים האפשריים והוא מאויים להיות מותקף בבג"ץ. ההפיתרון לתקוע את כל העיניין ולהעביר אותו לחקירת משטרה. הפיתרון שלי , ברוח הימים, למנות מבקר למבקר (בעתיד כשיתחשק לנו נוכל למנות מבקר למבקר על מבקר המדינה).

כולם היו חכמים

בן כספית, שכניראה לא מסוגל לכתוב דבר מה בלי להשתלח בביבי, ציין במוסף השבת של מעריב שכל ראשי מערכת הביטחון "לדורותיהם", כפי שכתב, הם נגד המדיניות הביטחונית של ביבי. רק לאחרונה השתאנו כיצד כל המבינים לא חזו את האביב הערבי וכיצד ישראל, אסטרטגית, מופתעת פעם אחר פעם. מבט לאחור על ההערכות המצב השנתיות של אמ"ן לא מחמיאות עם אמ"ן, זה לא שאמ"ן לא טוב אבל תחזית אסטרטגית היא יותר הימור מכל דבר אחר. האמריקאים "החכמים" ניכנסו גם לעיראק וגם לאפגניסטן כדי לגלות, שם בשטח, שהם לא יודעים בעצם מי נגד מי והם נאלצו ללמוד הכל מחדש.

למרות ניצחון ששת הימים המלחמה הייתה הפתעה אסטרטגית. הערכת אמ"ן המוסמכת האחרונה ממרץ 1967 לא חזתה מלחמה באופק כי מצרים שקועה בתימן. הטנקים והמטוסים הופנו למוסכים להשבחה. אבל היה זה שר ביטחון וראש מממשלה אזרחי, לוי אשכול, שהכין את הצבא לניצחון שאמ"ן לא חזה. לא שאהרון יריב יותר טיפש ממאיר ויובל (אהרון יריב היה אינטלקטואל אמיתי בכל קנה מידה להבדיל מיובל דיסקין ומאיר דגן). ראש אמ"ן האלוף אלי זעירא וראש המוסד צבי זמיר לא היו יותר או פחות חכמים, אחראיים וחושבים ממאיר דגן או יובל דיסקין ובכל אופן גולדה האזרחית, לבד מול הגנרלים שחלקם קרסו במלחמה, שיעצו לה אחרת עמדה כחומה בצורה בשעה של קריסת כול הקונספציות וליקוי המאורות על התפיסות הביטחוניות של ישראל. בגין נהנה מתמיכת הרמטכ"ל רפול אבל כל שאר קהיליית המודיעין וחלק גדול מהפוליטיקאים היו נגד התקיפה בעיראק ב 1981. שום דבר בהיסטוריה של עם ישראל ושל עמים אחרים לא מוכיח שלגנרלים יש תובנה אסטרטגית מיוחדת שאין לאזרחים ולפוליטיקאים ושום דבר לא מרשה לגנרל מודאג, עכשיו על תקן של אזרח, לפגוע ולחבל במאמץ מדיני של ארצו מתוך הנחה שהוא יותר יודע ולכן יותר מבין. מי שיכולים לחשוב ככה הם עיתונאים שגם הם חוטאים באותה תכונה - אנחנו יודעים סימן שאנחנו מבינים ולא משנה שההיסטוריה טוענת ממש אחרת.

שוב האנשים אשמים

בילי מוסקונה לרמן יצאה במוסף השבוע של ידיעות בכתבה על עדה גולומב, ביתו של מייסד ההגנה , המתרוצצת בשטחים כדי לקדם שלום פלשתיני עם ישראל. בכתבה טוענת עדה שלציונות קרה מה שקרה לקומוניזם - הרעיון ניפלא אבל האנשים עיוותו אותו. אני חשבתי שרעיון נועד למימוש על ידי אנשים למען אנשים ואין ערך לאף רעיון אם הוא היולי, נאצל ופורח באוויר אבל מסריח כשהוא במגע עם בני אדם. המבחן של הציונות זה לא שהוא מושלם בעולמות עליונים אלא שהוא יושם והוגשם על ידי בני אדם בעולם מעוות ולא מושלם ובמצב רחוק ממושלם. התוצאה כמובן גם היא לא מושלמת למרות שאני חושב שהיא סבירה למדי - העיקר שיש את מי להאשים - את בני האדם ככאלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה