יום שני, 16 באפריל 2012

התיעוד רבותי!! התיעוד!

אתמול, לקראת הסיום המוצלח מבחינת ישראל של פרשת המטס , קינחנו את היום בסא"ל שלום אייזנר סמח"ט הביקעה מכה בפניו ברובהו פעיל שמאל רדיקלי מדנמרק, חבר באירגון סולידריות בינ"ל למען פלשתין, אחד מאירגוני החזית במאבק הדה-לגיטמציה על עצם הקיום של ישראל. הקצין טען להגנתו שהסרט הנציח 6 שניות מתוך עימות של כשעתיים בין צה"ל למפגינים שמכל הידוע השתטחו על הכביש, חסמו את התנועה והפריעו לסדר הציבורי כדי לקדם את עינינם.

התופעה שבעריכה בסיסית אפשר להציג את חיילי צה"ל כמפלצות ואת המפגינים הבינ"ל כשוחרי שלום לא אלימים אינה חדשה. במאבק על הדה לגיטימציה התיעוד ובעיקר המצלמה הם נשק עיקרי . נידמה לי שאחד הלקחים של צה"ל היה ללוות את פעילותו המיבצעית בתוך אוכלוסיה פלשתינית אזרחית בתיעוד מוסרט. הכוונה להיות מסוגלים לחשוף עריכות מגמתיות של אירועים על ידי הקואליציה הבין לאומית לחיסול ישראל, לחשוף התנהגות לא נאותה של חיילי צה"ל בעוד מועד, להיות מסוגלים לבצע תחקירי עומק על ידי צה"ל לאחר מעשה ולהפיק לקחים (דומה לתיעוד מוסרט של אימוני חיל האוויר ). צה"ל יודע זה שנים שאיפוק בעימותים עם פרובוקטורים בינ"ל הוא כלי נשק הכרחי ויעיל מאין כמותו.

לכן ברור שההתנהגות של קצין צה"ל שלום אייזנר לקתה בחוסר איפוק משווע. אם אכן בצד שש השניות המרשיעות היתה גם התנכלות מקדימה אלימה של המפגינים בחיילי צה"ל, כולל שימוש במקלות, זה היה צריך להיות מתועד גם למען ההסברה הישראלית וגם כדי להביא את המפגינים לדין ולהפריך את טענתם שהם מפגינים לא אלימים. הקיצוניות המנובלת של המפגינים, העיוורון שלהם למתרחש בנושא זכויות אדם בכל מקום בעולם, אין בו כדי להצדיק הערכות צהל"ית שהיא לחלוטין לא מתאימה לאופי האירוע ולמעשה שיחקה לידי הפרובוקטורים ככפפה לכף היד.

אני מניח שהמיבחן קשה. אני משער שחלק מהמפגינים יודעים למתוח את גבול חוסר האלימות עד הקצה האלים שלה. למשל חסימת ציר היא מעשה אלים גם אם התבצעה באמצעים לא אלימים כמו שכיבה פסיבית על הכביש. אבל התשובה לכל הפרובוקציות היא איפוק, מודעות למצב (שנעדרה לחלוטין מתקרית הביקעה) דה לגימציה למפגינים עצמם (תהליך שהתחיל בצורה טובה באיגרת ראש הממשלה לבאי המטס). תיעוד ועוד תיעוד ועוד תיעוד.

קשה לכמת את הזנק שניגרם לישראל, מן הסתם הוא קצר ימים והאירועים בסוריה, לוב, תימן ודרום סודן ישתלטו מחדש על המסכים, אבל אנחנו בעידן ה"רב"ט האסטרטגי", הרב"ט שלא שולט על עצמו מול המצלמות ויוצר תקרית בינ"ל. אם יש דבר כזה רב"ט אסטרטגי קל וחומר סא"ל אסטרטגי - ממנו מצפים להרבה יותר מודעות מהרב"ט. היא לא הייתה שם והסא"ל התגלה כלא מתאים לתפקידו לא משנה מה היה בשעתיים שלפני האירוע ובטח זה לא משנה אם זה בנוסף לכל לא תועד כראוי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה