יום שני, 26 במרץ 2012

נושאים שונים

עיטורים


היום נודע שהשב"ס יעניק 34 עיטורי מופת לצוערים שניספו בכרמל כמו לקציני המשטרה שניספו באסון. שאלה ראשונה כמובן מה הצוערים עשו מיוזמתם ותןך סיכון עצמי באסון. הם ניקלעו לשם שלא בטובתם אם כי בתוקף תפקידם, לא קיבלו שום החלטה שנגעה לאסון ולא יזמו שום דבר שיכל להמעיט מהאסון. אם כל הצער אין שום דבר שמצדיק עיטורים למי שאסון תפס אותו במצב פסיבי. השאלה השניה נוגעת לניצולים - הם אמנם לא עשו שום מעשה גבורה שיש בו לשנות את המצב או להציל אחרים אבל לפחות הצילו את עצמם. היות והם נשארו בחיים אז לא מגיע להם שום עיטור. אם היו נישארים באוטובוס ולא מצליחים לחלץ את עצמם אז כן!!! - בקיצור החלטה תמוהה שאין לה דבר עם מופת, יוזמה, לקיחת אחריות והצלת אחרים.


השופט גרוניס


כתבתי כאן כמה פעמים שתלות של שופט או של כל אדם במערכת הממנה אותו אינו פונקציה של שיטת המינוי אלא של היכולת לפטר - הדוגמא שהבאתי היא ועדת וינוגרד שאולמרט מינה לרוחו אבל פרסה כנפיים כרוחה. בסוף משפטנים אינם פוליטיקאים, יש להם הטיות , נטיות ודעות מיקצועיות אבל זה לא אומרת שהם ממלאי רצון הפוליטיקאים - גרוניס כדוגמא. אני נגד אקטיביזם שיפוטי וחושב שבג"ץ מיגרון המקורי הוא שרירותי ונישען על יסוד רעוע אבל אני גם חושב שסדר העדיפות הוא עליונות החוק והמשפט. גם אם בג"ץ שגה, כמו שכל מערכת אנושית שוגה מפעם לפעם, אין מנוס ממילוי מלא של החלטתו . אני גם מניח שמתיישבי מיגרון האמינו שהם יכופפו את החוק במדינה. יש מרחב פשרה מספיק גם להם להשאר ביש"ע כמתיישבים וגם למדינה למלא את מצוות בג"ץ עד תום אם כל הצער (אני לפחות מצטער).


צוללת שישית


בתוך שנתיים יהיו למדינת ישראל 5 צוללות שלפי מקורות זרים יכולות למחוק את איראן מהאדמה, כל אחת בניפרד. צוללת שישית תגיע בעוד 5 שנים יחד עם מטוסי האף-35 היקרים להחריד, 360$ מיליון למטוס בודד. מיום ליום מתגלה שהערך המוסף שלהם מצטמצם. החמקנות מתבטלת נוכח טכנולוגיות של עיקוב אחרי הפליטה האלקטרונית של המטוס במקום אחרי חתימת המכ"ם שלו (ראה פרשת המפלצת מקאנדאהאר). את התמורה המודיעינית והמיבצעית אנחנו יכולים לקבל מלווינים, מל"טים ומזל"טים זולים במונים וכבר הוכחנו, בהפצצת הכור הסורי בבטנה בספטמבר 2007, כמובן רק לפי מקורות זרים, שיש לנו יכולת חמקנות מצויינת גם בלי "חמקנים". להזכירכם הסורים לא רק שלא זיהו את המטוסים החודרים הם בכלל לא הבחינו שמשהו התרחש עד שהוא התרחש - לא שלג על המסכים, לא ירוט תעבורה אלקטרונית - נדה!!. בקיצור יש לישראל בנושא האיראני קטלנות יתר והרתעת מחץ עצומה - הכל עולה כסף רב ואין פיקוח או תשובה האם באמת צריך את הכל. אני הייתי מוותר על האף-35 בביטחון מלא שלישראל יש תשובות מספיקות ויותר, הרבה יותר, לכל איום ממשי על קיומה (זה לא אומרת שלכל אירגון קיקיוני בעזה).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה