יום חמישי, 15 בדצמבר 2011

לעצב את האזור


היום, יום חמישי 15/12/2011 הסתיימה מבחינת ארה"ב המלחמה בעיראק בטכס הסרת הדגל האמריקאי ממפקדת כוחות ארה"ב בעיראק. המלחמה עלתה לארה"ב במעל ל 4500 הרוגים, עוד 2000 נכים קשים שיהיו זקוקים לטיפול צמוד כל שארית חייהם, 30000 פצועים אחרים ומספר ענק של נפגעי הלם קרב. אחוז הגרושים, ההתדרדרות לסמים ולפשיעה והאבטלה בקרב המשוחררים מצבא ארה"ב הוא לפחות פי שתיים מהממוצע שם. הנזק הכלכלי הישיר הוא 900 מיליארד דולר (כ 6% מהחוב הלאומי של ארה"ב) יחסית לא הרבה אבל כלכלנים מהמחנה שהתנגד למלחמה, לכן יש לקחת את הנתונים שלהם בזהירות,  טוענים שיחד עם ההוצאות העקיפות מדובר על הוצאה של 3.5 טריליון דולר. מאז פלישת ארה"ב לעיראק נהרגו בעיראק כתוצאה ישירה ועקיפה מהמלחמה מעל ל 200 אלף עיראקים ולפחות מיליון גלו מארצם לצמיתות.  בסוף אחרי כל הקורבנות הסתבר שהמלחמה הייתה טעות מודיעינית או פיברוק מודיעיני, כל אחד והשקפתו.

העריץ סדאם חוסיין, בן ברית קרוב של ארה"ב עד הפלישה לכוויית ב 08/1990, היה גם המחסום העיקרי מפני התפשטות העוצמה האיראנית במזרח התיכון. בסוף מה שהאמריקאים השיגו זה משטר עיראקי חלש, מדינה עם סכנה תמידית להתפרק לרכיביה העדתיים, שהאיראנים בוחשים בה בכל מקום, מושחתת וחשופה לפעילות של מליציות עדתיות ושעדיין נהרגים בה כ 250 איש כל חודש בפעולות טרור. עיראק עדיין עצמאית ואולי תשאר מדינה אחת אבל היא בטח לא מחסום בפני איראן ומקור דאגה קבוע לסעודיה וליציבות האזורית. למה כל זה חשוב - כי מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, בפאנל אצל דנה ווייס במוצאי שבת האחרון בערוץ 2, הסביר למראיינת מדוע ישראל צריכה להתנצל בפני תורכיה – כי ארה"ב לא באמת יכולה לעצור את הצונאמי בעולם הערבי אבל היא יכולה לנסות "לעצב" (TO SHAPE) אותו. עיראק זו לא הדוגמא היחידה של ניסיון אמריקאי "לעצב" את המיזרח התיכון, תמיד בהתאם לאינטרסים שלהם והאופנה המדינית בוושינגטון, וכמעט תמיד זה ניגמר ברע, תשאלו את הקופטים במצרים. ברור שלארה"ב יש את הכוח, ברור באותה מידה שהם לא הבינו, לא מבינים ולא ניראה שיבינו באמת את המזרח התיכון. מותר להגיד להם את זה (רצוי בנימוס).


שוב ערוץ 10


מעניין שחלק מהתומכים במחאה החברתית, אלו שהפגינו נגד קישרי הון ושלטון, תומכים בכל לב, בשם חופש הביטוי, שהמדינה תיחלץ להצלת ערוץ 10 שלו היה חברה מיסחרית אחרת שזורקת מאות עובדים לרחוב היינו כנראה מתעלמים ממנה, לפחות לא טוענים שזה פוגע בחופש העיסוק. בכתבה  באולפן שישי האחרון של יאיר לפיד עלה בין השאר נושא חופש העיתונות – כמובן החופש לקדם סדר יום פליטי בידי בעלי ההון והשליטה על מרבית אמצעי התקשורת , כולל ערוץ 10. מעניין שרק מעט עיתונאים הלינו על החופש שאיננו לתחקר, לחשוף ולכתוב על בעלי ההון, הקשרים שלפעמים הם אפלים ועל חשבוננו בין בעלי ההון לבין עצמם, שהרי במדינה קטנה כשלנו כולם מכירים את כולם (ראו הכתבה של דה-מרקר מהיום). עצם העובדה שהנושא הזה היה טאבו בכנס התקשורת המפוחדת באילת לפני שבועיים מעיד כמה ואיפה באמת סותמים את הפה וכמה באמת לא מעיזים להתלונן.

היום קראתי בעיתון חוצפה חדשה  - משהו התלונן שהממשלה, שקומצת את ידה מול ערוץ 10 החייב 45 מיליון ש"ח, ערוץ השייך לבעלי הון שהונם המצטבר הוא מעל ל 5מיליארד שקל, מוכנה למחול ולמחוק את חובות הערוץ הראשון בסך 300 מיליון ש"ח. ברור שהערוץ הראשון נהג במופקרות כלכלית והא חייב רפורמה מעמיקה אבל הערוץ הוא שלי (ושל שאר אזרחי ישראל), הוא נכס ששייך למדינה. מהפעם האחרונה שבדקתי אין למדינה שום בעלות על ערוץ 10. דבר נוסף ערוץ 1 יכול לשדר תחקירים מעמיקים על מעשיהם של המכונים "טייקונים" וגם להתעלל בפוליטיקאים – ערוץ 10 צריך ללכת על קצות האצבעות אם הוא מנסה באמת לחשוף עד הסוף את מעללי בעלי ההון שם בצמרת. אם יש חופש דיווח בתקשורת הוא מצוי הרבה יותר בערוץ הראשון מאשר בערוץ 10.   


המזל"ט


כתבתי כאן, במאמר נגד רכישת מטוסי אף-35 לחיל האויר, שתכונות החמקנות שלו הן זמניות כי כך טיבעה של הטכנולוגיה הצבאית. לא שיערתי עד כמה זמני. באיראן ניתפס כמעט שלם מזל"ט אמריקאי סופר סודי – RQ-170 המכונה גם "המפלצת מקאנדאהר". אחרי שפע של שמועות, הכחשות ושינוי גירסאות (של האמריקאים – לא האיראנים) הודיע נשיא ארה"ב ביום שני האחרון, במסיבת   עיתונאים עם ראש ממשלת עיראק בוושינגטון, שארה"ב דורשת מאיראן להחזיר לה את המזל"ט – בכך הוא אישר בעקיפין שהמזל"ט אכן בידי האיראנים כולל הטכנולוגיות שלו. איך זה קשור ל אף-35? שניהם בנויים על אותה טכנולוגיה "חמקנית". עתה שגם הרוסים וגם הסינים, בנוסף לאיראנים, ילמדו את רזי המזל"ט אפשר כבר להעריך שתוך שנתיים יצוץ באזורנו מכ"ם אנטי חמקני שיהפוך את האף-35 למטוס קרב משוכלל, יעיל אבל כבר לא חמקני. את החמקנות נאלץ להשיג בשיטות מיושנות של "עיוור"המכמ"ים של האויב. כדאי לחשוב עוד פעם על העיסקה שמאבדת את ערכה היחודי עוד הרבה לפני שהאף-35 הראשון ינחת בישראל ב 2016.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה