יום שני, 12 בדצמבר 2011

פתאום..האמת!!

מאז התאוריה ההזויה של פואד בן אליעזר שהמשבר עם תורכיה הוא תולדת אצבעו של שימעון פרס, שניפנף בה בחוסר נימוס מול פרצופו של ארדואן בעימות בינהם בדאבוס בינואר 2009, מיהרו רבים אצלנו ובעיקר בצמרת הממשל בארה"ב לאמץ לעצמם ווריאציה של ההזיות של פואד.  המשבר עם תורכיה הוא כולו תוצאזה של סירובה של ישראל להתנצל בפני התורכים. רק ישראל תתנצל וכל הסיבות שהניעו את התורכים לחולל את הפרובוקציה של המאווי מרמרארה, כפי שוועדת פלמר קבעה, יעלמו כלא היו ועידן חדש של אהבת ישראל-תורכיה יסיע לאמריקאים, שלעולם לא הבינו באמת את המזה"ת, לעצב מדיניות מצליחה כלפי סוריה שתסתיים בביסוס מחדש של ההגמוניה האמריקאית הניחלשת באזור.

מיד אחר החזרתו ש גלעד שליט שלח ראש הממשלה את המתווך המוצלח בעיסקה, דוד מידן, לפני כחודש וחצי, לתורכיה לדון בסוגיית ההתנצלות. מה שישראל ניסתה לברר האם ההתנצלות היא סוף פסוק אמיתי למערכת ארוכה של אי הבנות ויש לתורכים רצון אמיתי להשיב את הדברים לקדמותם או לא. איני יודע מה היו המסקנות אבל עובדה שלא יצא משליחותו של דוד מידן דבר וחצי דבר. לא רק מזכיר ההגנה האמריקאי החדש ליאון פנאטה, בכנס פורום סבן בארה"ב אלא גם השגריר לשעבר של ארה"ב בישראל מרטין אינדיק, שתמיד ממציא נוסחאות חדשות למה ישראל אשמה, הפעילו, בשם הממשל, על ישראל לחץ והאשימו אותה שהיא עושה מההתנצלות, סך הכל כמה מילים לחלל העולם, סיבה למשבר מעמיק עם תורכיה. הם לא טרחו לבדוק למה תורכיה בכלל יזמה את המשבר, מה הייתה אסטרטגיית העל התורכית. הרי קשה להאמין שמהרגע הראשון, ללא סיבה וסתם בשביל משחקי כבוד יזמה תורכיה סידרה של פרובוקציות  נגד ישראל – כקדימון להתנצלות שהפכה, עוד ב 2009 והרבה לפני המאווי מרמרה, מטרת העל של התורכים. האפשרות שהתורכים רוצים להנהיג את האחים המוסלמים במרחב הערבי ושישראל היא, לכן, קוץ בתחת לתורכים בכלל לא עלתה בדיונים הפתוחים של שועי עולם במיסדרונות וושינגטון.

להפתעתי האישית בא נשיא תורכיה עבדאללה גול ונידב את האמת הפשוטה שהייתה מובנת מראש לכל מי שעיניו בראשו. בארוחת צהרים עם נשיא אוסטריה אתמול, יום ראשון, אמר עבדאללה גול ששיפור היחסים בין אקרה לירושלים יתאפשר רק במסגרת שלום בין ישראל לפלשתינים ושכנותיה הערביות. עוד הוסיף עבדאללה גול שחאלד משעל, מנהיג החמאס , בביקור בתורכיה ביוני 2011, הביע נכונות להגיע לשלום עם ישראל (מאיפו הוא לקח את זה?  או שהוא לא מבדיל בין הודנה – הפסקת אש ושלום). הפלשתינים הושיטו ידם לשלום ועל ישראל לשתף עם הפלשתינים פעולה – כך עבדאללה גול.

כדי שלא יהיו קשיי הבנה הדגיש עבדאללה גול כי ישראל עדיין לא הבינה את הסיבות שמאחורי עמדתה הנוקשה של אנקרה כלפיה, כנראה התכוון לאלו שחושבים שהמשבר כולו ממוקד בהתנצלות. הרי מהרגע הראשון התורכים לא דרשו התנצלות אלא גם ובעיקר הסרת הסגר מעל עזה - למרות שוועדת פלמר קבעה שהסגר היה והוא עדיין חוקי לפי כל קנה מידה בין לאומי (לדעתי האישית הוא חוקי אבל עדיין מזיק לישראל יותר מאשר הוא מועיל). אגב בנאומו התוקפני כלפי ישראל לא הזכיר עבדאללה גול את ההתנצלות עצמה אלא את העובדה שתורכיה מאמצת ללא הסתייגות את עמדת התנועה האחות, החמאס, כסיבה האמיתית למשבר עם ישראל.

יש וודאי כמה ציניקנים שירחיקו לכת ויגידו שמאחר שהחמאס שולל כל זכות או ריבונות יהודית על ארץ ישראל ממילא זו כעת גם עמדת התורכים – מי שחושב ככה עושה זאת על אחריותו.  אני משוכנע שנאומו של עבדאללה גול, שמנסה למקם את הסכסוך מחדש בליבת התהפוכות של המזה"ת, ממש לא מעניין את מרטין אינדיק ותום פרידמן שעוד יום קודם תקפו אצל דנה וייס בערוץ 2, את ישראל שאינה מוכנה לשים סוף למתיחות עם תורכיה באמצעות התנצלות קטנה – רק מילים באוויר. אני לא בטוח אם עבדאללה גול יצר תובנות חדשות בממשל האמריקאי – אם לא אז זה התפקיד של ישראל אבל לך תסמוך על ההסברה הישראלית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה