יום רביעי, 5 באוקטובר 2011

הפיקסר של העולם

בעגה האמריקאית "פיקסר" הוא מין מסדר עיניינים, מחסל, מניפולטור, מנקה אחרי שמשהו אחר חיסל, מקשר בין גורמים שלא מעונינים שקשריהם יוודעו וכו'. מין "מאעכר" רק הרבה יותר אכזר וממוקד. המיוחד בפיקסר שלאף אחד לא אכפת לזרוק אותו לכלבים כאשר זה כדאי.

ישראל שימשה, במבצע "עופרת יצוקה" שלא בטובתה, מין פיקסר של אבו מאזן. אמנם ישראל יצאה למבצע מתוך אינטרסים שלה אבל אבו מאזן האיץ, מאחורי הקלעים, בישראל לחסל את החמאס. הוא כמובן גם היה הראשון לנאץ את ישראל ולהאיץ את מאבק הדה לגיטמציה בישראל לאחר המבצע( מי שתוהה על התבונה האסטרטגית של ברק).  

כרגע ישראל נתפסת בהרבה מקומות בעולם כ"פיקסר" של הבעיה הגרעינית האיראנית. מתוך רצון להאיץ בעולם לטפל בבעיה ביתר נחישות ישראל שידרה לכל עבר שהיה ויכלו כל הקיצין היא זו שתאלץ לצאת למכת מנע מקדימה. לא רק אמרה ורמזה גם הצטיידה ביכולות צבאיות מתאימות שעולות מיליארדים. בהתחלה האיום הישראלי אכן האיץ וזירז במידת מה את הקהיליה הבין לאומית להתאחד נגד איראן.    

למרות שיכולת גרעינית צבאית איראנית היא אסון ליציבות של המזרח התיכון, בהרבה מונים יותר מהסכסוך ביננו לפלשתינים, היא תגדיל במונים את הסיכוי של זליגת נשק גרעיני לאירגוני טרור בינ"ל ותאיץ מרוץ חימוש גרעיני אזורי, למרות שאיראן גרעינית היא איום קיומי לערב הסעודית על פי תפישתה, למרות ששליטה גרעינית איראנית על המפרץ היא אסון לכלכלת העולם בכלל ולארה"ב בפרט, הוטרדו דיפלומטיים בכירים ישראלים בעולם, גם על ידי הגורמים הכי רציניים, פעם אחר פעם בשאלה מתי ישראל תתקוף באיראן או בצורה יותר רכה, מה היא מתכוונת לעשות עם הבעיה האיראנית, כאילו שזו בעיה ישראלית בלעדית ושהעולם, גם מקווה שישראל תפתור לו את הבעיה וגם, ביותר ממרומז, מתכוון לקצור את כל הפרות הפוליטיים מהשלכת ישראל לכלבים לאחר מעשה. היום ברור שהעולם לקח ברצינות את הרמיזות הישראליות עד כדי שישראל הפכה לדרך הפעולה הנבחרת של אירופה, ארה"ב וסעודיה בהתמודדות עם איראן.  אפשר לאמר שישראל ביכולותיה הצבאיות מכהה מאד את משמעות האיום האיראני על שאר העולם. ישראל הפכה ל"פיקסר" העולמי של איראן ולא בכדי ישראל הפכה ליעד עליה לרגל של בכירי מערכת הביטחון האמריקאית.

יש לישראל יכולות שרק למעצמות-על יש של תגובה על התקפה גרעינית איראנית היה ותיקרה. יש לישראל מערכת הגנה רב שיכבתית מפני התקפה איראנית שמקטינה מאד, למעשה מבטלת, את ההיבט הקיומי שבמתקפה איראנית גרעינית מקדימה. האיראנים יודעים שמתקפה כזו תחולל שואה נוראית באיראן עצמה. לכן ישראל צריכה לסגת מעמדת הפיקסר העולמי ולהבהיר לעולם – איראן זה בראש ובראשונה בעיה שלכם ואל לכם לבנות עלינו או להסתתר מאחורי גבינו. הסיכוי שהעולם המערבי והערבי, מתוך דאגה לעצמו, יהפך לפיקסר שלנו במקום שאנחנו נוציא בשבילו את הערמונים מהאש הוא גדול מאד. הראשונה שתכנס לחרדה קיומית היא ערב הסעודית שתגייס, כפי שהיא כבר עושה כעת, גם את יכולתה הכלכלית וגם את יכולתה הדיפלומטית להתמודד עם איראן. הבאים לא לישון בלילה הם בכירי המשק המשברי בארה"ב ואחריהם אירופה הדועכת. בסוף יכולת גרעינית איראנית היא גם סיוט לרוסיה. 

אבל כדי להשאיר לעולם להתמודד עם הבעיה האיראנית ולהמחיש שזו לא בעיה ישראלית, ישראל גם צריכה להפסיק לפתח את יכולותיה לתקיפה מקדימה באיראן בהיקף מלא. את הכסף אפשר להחזיר למדינה כקיצוץ תקציבי במשרד הביטחון או לשיפור נוסף ברובדי ההגנה על ישראל.  סביר שכשיראל תפסיק להעמיד את עצמה בעמדת הפיקסר החשש העולמי יהפך לחרדה.  הנה רק לפני פחות משבוע, ביום רביעי 28/09/2011, אמר שגריר צרפת באו"מ כי צפויה מכה צבאית על איראן באם תמשיך לפתח א התוכנית הגרעינית שלה. כאשר נשאל מה יקרה באם איראן תחצה את הקו האדום של בניית נשק גרעיני, אמר השגריר: 'אישית, אני משוכנע שכמה מדינות לא תקבלנה אפשרות זו'. הוא וודאי רמז לישראל – אנחנו צריכים, לטובתנו, לדאוג שזו תהיה צרפת או בנות בריתה (הקואליציה האנטי לובית), רק לא אנחנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה