יום חמישי, 22 בספטמבר 2011

לא ישנה בלילה

מי שהפסידה אתמול את שארית סיכויה להיות אי פעם בעתיד ראש ממשלה היא ציפי ליבני מקדימה. ניצחונה של שלי יחימוביץ במפלגת העבודה הציב אותה קודם כל כמתחרה על אותו מחנה של ציפי ליבני. שנית בנאום ההכתרה שלה מיקמה את עצמה שלי יחימוביץ כמי שמייצגת את המחאה החברתית בפוליטיקה ואת המרכז במדיניות. ממילא ציפי ליבני לא נחשבה כמובילה חברתית, לא בלטה בתפיסותיה הכלכליות ושיעבדה את עצמה ומפלגתה לסוגיה הבלעדית של הסכסוך עם הפלשתינים תוך, שבנושא הזה, היא נודדת מהמרכז שמאלה.

למעשה כרגע נאבקת ציפי ליבני על הרלבנטיות שלה בבחירות הבאות כשאין לה מה להציע אלא שמאל מדיני שמאגר הקולות שלו הולך ומצטמצם כל הזמן ושאפילו במפלגתה אינו מקובל על חלק גדול מהחברים. אם תשאלו אותי יש לה ולבכירי מפלגתה כל הסיבות לא לישון בלילה ומאבק הסכינים בתוך המפלגה הוא, בתסריט הנוכחי, כמעט בלתי נימנע. קדימה כבר במידרון אלא אם כן ציפי ליבני תמציא מחדש את קדימה כמפלגת רפורמות פוליטיות הנושאת על דיגלה שינוי שיטת הממשל ותתחיל למקד את עצמה כנושא דגל המשילות היעילה. תחום שבו אין כרגע מתחרים, נושאי דגל ונאבקים.

לו אני ציפי הייתי מפסיק בהתקפות הארסיות אך חסרות הכיוון והטעם נגד ביבי נתניהו ומעלליו בתהליך השלום והייתי מודיע קבל עם ועדה שמפלגתי מוכנה להצטרף לקואליציה הקיימת על פלטפורמה של שינוי שיטת הממשל מבלי לפסול מראש, כפי שקדימה נהגה עד כה, אף מפלגה חברה בקואליציה. ברור כרגע שתהליך השלום נידון להקפאה עמוקה עד סיום הקדנציה. גם אם המהלך הפלשתיני הנוכחי באו"ם נחל כישלון חרוץ התמיכה בפלשתינים רחבה, הכוחות הבין לאומיים המוכנים לאכוף על ישראל מציאות של מדינה פלשתינית רבים, חזקים ומתחזקים והנתיב הזה נראה לפלשתינים כנתיב שיביא להם, בסופו של יום, מדינה מבלי שיצטרכו להתפשר על זכות השיבה ועל הכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. כרגע מהלך של סיום הסכסוך ביננו לפלשתינים באמצעות מו"מ הוא בלתי סביר ולכן גם ההתעסקות בו אינה רלבנטית (להבדיל מהתעסקות בהסדרי ביניים שאינם סוף הסכסוך).

על קדימה להניח על השולחן הצעה הגיונית וסבירה שתקרוץ לישראל ביתנו ולליכוד ותאפשר לש"ס לחיות איתה. מבחינת קדימה זה להיות או לחדול ומבחינת ציפי ליבני מבחן עליון של מנהיגות שמצאה עצמה בדרך ללא מוצא וללא הצעה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה