יום חמישי, 18 באוגוסט 2011

נושאי דיומא

גלעד שליט

לפני כמה ימים חסם אוטובוס של פעילים למען שחרור גלעד שליט אוטובוס של משפחות אסירים ביטחוניים פלשתינים בדרכם לבקר את יקיריהם. המעשה בא לבטא את התסכול שמזה חמש שנים לא מצאה הממשלה שום דרך להחמיר את תנאי מאסרם, לפחות של אסירי החמאס, בכלא ישראל. לפני כמה חודשים התפרסמו כתבות על שלילת טלפונים, הוצאת טלוויזיות מתאי המעצר והעברת אסירים בכירים לבידוד או לבתי כלא אחרים, מרוחקים. מסתבר שהכל היה סתם עוד ספין. תגובת הממשלה למעשה החסימה – בודקים את הנושא. אם אחרי חמש שנים זו עדיין התגובה אז כמו שאומרים בטירונות – אין לא יכול יש לא רוצה. אחרי חמש שנים הממשלה עדיין לא מצליחה להפעיל אפילו מנוף אחד על החמאס למען גלעד שליט. הספקת החשמל, המיים, מוצרי היסוד ומוצרי המותרות, הכסף הכל זורם כסידרו. יש חסינות מוחלטת להנהגת החמאס מפני פגיעה, אין שבויים ערכיים כקלף מיקוח למרות הזדמנויות שהיו. כל מה שיש לממשלה זה המו"מ ושאלת ההתגמשות. אגב כתבתי כאן בעבר שהרווח האסטרטגי של החמאס מהחזקתו של גלעד שליט כה גדול שאין שום סיכוי שהמו"מ יגיע לסיום מוצלח לא משנה כמה ישראל תוותר. הם צריכים להיות שיכורים או מסוממים לשמוט את גלעד שליט מידיהם, במצב הנוכחי, כי כל מחיר שישראל תשלם הוא רווח זמני וחד פעמי וגלעד שליט בשבי הוא רווח מתמשך שמפיק לחמאס דוווידנדים כל הזמן.

התנצלות


בניגוד למקובל לחשוב המשבר עם תורכיה לא פרץ בעיקבות פרשת המשט. ב 29/01/2009 במהלך פנל בדבוס בשולי הוועידה הכלכלית האשים ראש ממשלת תורכיה את ישראל ברצח ילדים בעזה. לאחר מכן עזב בהפגנתיות את האולם כאשר נשיא המדינה שמעון פרס ניסה לענות לעיניין. חודש לאחר מכן, ב 02/2009, הפיצה הטלוויזיה הממלכתית התורכית, לרגל הרמדאן של אותה שנה, סרט אנטישמי בשם "עמק הזאבים" שלפיו, מלבד הרג ילדים פלשתינים לשם שעשוע משתמשת ישראל במאפיה התורכית כדי להפיץ סמים בתורכיה במטרה לפגוע בחברה התורכית. ב 06/11/2009 בביקור בדובאי האשים ראש הממשלה התורכי טאיפ ארדואן בפומבי את ישראל בהפצצת ילדים פלשתינים בפצצות זרחן בכוונת מכוון. אגב באותה תקופה הרבו התורכים עצמם להפציץ כפרים כורדיים בצפון עיראק בדיוק כמו אתמול, יום רביעי 17/08/2911, כאשר הפציצו "יעדי טרור" בעיראק בתגובה להרג 7 חילים תורכים במארב כורדי בתחומי תורכיה.

הקשרים בין מארגני המשט לממשלת תורכיה הדוקים וידועים וממשלת תורכיה נתנה גיבוי מלא למשט ולמעשה להפרת החוק הבין לאומי מפני שועדת פלמר קבעה, כך פורסם, שהסגר על עזה היה חוקי לגמרי. עוד לפני המשט הזהירה ממשלת תורכיה את ישראל לבל תנסה לעצור את המשט. אגב, כולנו התמקדנו בהתנצלות כלפי תורכיה והתעלמנו מהדרישה האולטימטיבית השניה של התורכים – הסרה מוחלטת של כל סוג של פיקוח על רצועת עזה. דרישה המופנית בלעדית לישראל ולא למצרים, שגם לה גבול עם רצועת עזה.

ארה"ב לחצה על ישראל להתנצל מפני שנוח לארה"ב לשלם במטבע ישראלית כדי להדק את שיתוף הפעולה עם תורכיה הסוררת. ממדי כשלון מדיניות החוץ של ארה"ב במזרח התיכון הם כה קולוסליים שקשה, למעשה בלתי אפשרי, להתייחס אליה כמי שמבינה באמת את האזור. שנית ישראל לא צריכה להיות מעורבת ישירות או בעקיפין במאבק בסוריה. היא אמנם צריכה להצביע על האכזריות המזרח תיכונית, על הצביעות של אירגוני "זכויות אדם" וכו' אבל חלילה לה מלהיות מעורבת בעיצוב פני המשטר הסורי. יש לישראל הרבה מה להרוויח מנפילת משטר אסאד בתנאי שלא נהיה חלק מהתמונה. מי שחושב שהבעיה התורכית היא התנצלות לא רואה, כניראה, את התמונה כולה ואם יש לתורכיה אינטרס בסוריה היא ממילא לא צריכה את ישראל כדי לתאם את עצמה מול ארה"ב.

ניצני אנרכיה

בראיון היום במדור העסקים של מעריב עם הפרופסור האלה אספניולי, חברה בוועדת מומחי המחאה, היא התייחסה לוועדת טרכטנברג בפסימיות כי "הרי נתניהו הוא שמינה את הוועדה". לא ברור לי כיצד אפשר לדון בשינוי עדיפויות מהותי בתקציב שלא דרך הפיקוח, ההנחיה וההסכמה של ראש הממשל נתניהו. לטוב ולרע ביבי נתניהו נבחר לראשות הממשלה ולאחריות הלאומית העליונה והנהגת המחאה ובוודאי מומחי המחאה מינו או נידבו את עצמם, לא ניבחרו על ידי איש וכרגע אין להם שום אחריות סופית לניהול מדינת ישראל. איך בדיוק חשבה הפרופ' לשנות את תקציב המדינה בלי הממשלה ובלי ביבי בראשה? שנית היא מחדדת את השאלה האם המחאה היא עיניינית או אישית נגד ביבי. נראה לי שהם עצמם עדיין לא סגורים על הנושא.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה