יום ראשון, 14 באוגוסט 2011

הגבינה של ש"ס

אחרי שלפני שבוע אישר הצמד מש"ס אלי ישי ואלי אטיאס לפנות את מעט התושבים החילוניים שעוד נותרו בחריש ולהקים שם עיר חרדית עם 8,000 יחידות דיור לחרדים בלבד, תרומתם למשבר הדיור בחברה הישראלית, הודיע שר הפנים אלי ישי על בניית עוד 1,600 יחידות דיור במזרח ירושלים בשכונה החרדית רמת שלמה. יבנו גם עוד 700 יחידות בפסגת זאב ו 2000 בגבעת המטוס. למרות שלא נאמר במפורש ברור ש 1600 היחידות מתוך 4,300 מיועדות לחרדים בלבד. המחאה החברתית עדיין לא הזיזה את אלי ישי יתר על כן, הוא כבר הודיע שהוא "בשל לזעזועים קואליציוניים". תמימים חשבו שאכפת לו ממחאת הדיור. הוא בעצם רומז לראש הממשלה, למרות המחאה על תתזיז לי את הגבינה – הבניה המוזלת לחרדים. במצעד האיוולת של מחאת האהלים אפשר לתלות את תמונתו של אלי ישי לצד זו של המהפכנית החברתית ציפי ליבני ושל מגן העובדים החלשים עופר עיני.

לא רוצים רכבת


אין כמו רכבת ככלי לפיזור אוכלוסין, לחיבור המרכז לפריפריה, לצימצום הפער במחירי הדיור בין המרכז, שתמיד יהיה במצב של עודף ביקוש, לפריפריה ולחיבור מהיר בין המגורים לעבודה ולמרכזי הבילוי. רכבת היא חלק מהפתרון. בוודאי חלק מפתרון אחראי. כאשר הופיע שר התחבורה ישראל כץ באהל המחאה בשדרות רוטשילד ביום חמישי האחרון 11/08/2011 והציג בפני המוחים והמפגינים את תכנית התחבורה ופריסת הרכבות המתוכננת צעקו לעברו חלק מהיותר רדיקלים בקהל : "אנחנו רוצים בתים, לא רוצים רכבת". אחרים שיסעו וגרשו אותו בצעקות וקראו אחריו במגפונים "אדוני השר לא קיבלנו תשובה". אפשר להוסיף את אותם רדיקלים למצעד האוולת של המחאה החברתית.


תקציב הבריאות


באחת מערבוני סוף השבוע הופיע עוד ידעה שעיניינה "כמה אנחנו מפגרים ביחס לשאר העולם" או "כמה רע לחיות בארץ". לפי הכתבה תקציב הבריאות בישראל לא גדל בעשור האחרון בעוד שהוא כן גדל בהרבה במדינות אירופה וארה"ב. בגוף המאמר מצויין שהתקציב אכן גדל אבל נשאר באותו שיעור יחסי כמו לפני עשור - 7.5% מהתל"ג של ישראל. היות ובעשור האחרון האוכלוסייה גדלה בכ 20% ורמת החיים לפחות ב 80% מסתבר שתקציב הבריאות יותר מהכפיל את עצמו. אבל ההונאה היא לא במספרים אלא בהבנת התופעה. ישראל וארה"ב הם המדינות היחידות במערב שאין בהם הזדקנות של האוכלוסייה. יש בישראל מבנה אוכלוסיה בריא של הרבה צעירים ופחות זקנים ושיעור ילודה ההגבוהה במדינות המפותחות. בחלק מהמדינות כמו ספרד, איטליה ויוון מדובר בהזדקנות מהירה יחסית. ההזדקנות פרושה פחות אנשים בכוח העבודה ויותר מחלות זיקנה ובעיות סיעוד. חלק מהבעיות של אירופה היום נובעות מהתהליך ההזדקנות, אי התאמת גיל הפנסיה לשינויים בתוחלת החיים, ביצירתיות של האוכלוסיה וטיפול רפואי הולך ויקר לאוכלוסיה הולכת וגדלה, יחסית, של זקנים. לכולם נדמה שהדשא של השכן ירוק יותר כשמסתכלים מקרוב הוא לא באמת יותר ירוק הוא בדרך כלל הרבה פחות ירוק.

2 תגובות:

  1. מצוקת הדיור הקשה ביותר הינה בקרב האוכלוסיה החרדית מרובת הילדים. וכמו בכל נושא נכון לכוון את עיקר המאמץ לפתור את הקושי הגדול ביותר, ואת זאת עושים שר השיכון ושר הפנים.
    האוכלוסיה החרדית היא בעלת צרכים ייחודיים, ושכונות וישובים רבים בארצנו למעשה סגורים בפני אוכלוסיה זו, לכן נכון לבנות עבורם שכונות נפרדות.

    כפי שתאבי המחאה משמאל בועטים ברכבת שעשויה להפנות דיירים לפריפרייה ולהקל על מצוקת הדיור במרכז, כך עושה הכתב שאינו מוכן להבין שהבניה לחרדים והעברתם לשכונות משלהם תקל אף היא על צפיפות הדיור עבור שמאלני המחאה והגראס.

    השבמחק
  2. האוכלוסיה החרדית היא אכן, בהכללה, עניה. אבל זה לא עוני מכורח הנסיבות אלא מבחירה חופשית להעדיף לימוד תורה על חשבון עם ישראל במקום לעסוק בפרנסת הבית. אכן עם ישראל צריך לתמוך בלימודי תורה עד גבול מסוים והגדרתי את הגבול באחד ממאמרי הקודמים כאן בבלוג, והגבול הזה נפרץ למעשה הוא לא קיים. כשמשהו לומד על חשבון זולתו בלי הסכמתו ובלי שהנושא מוסדר אין ברירה אלא להגדיר זאת גזל מהציבור הרחב.

    דני רשף

    השבמחק