יום שלישי, 19 ביולי 2011

משבר הדיור

לצערי אין סיכוי שמשבר הדיור במרכז הארץ יפתר בקרוב. גם מפני שמחיר הדיור במרכז תל אביב אינו שונה ואף זול יותר ממחירי הדיור בליבה של כל מטרופולין בעולם המערבי וגם מפני שאין שום דבר תשתיתי שיכול לסיע בפתרון המשבר בשנים הקרובות.

אין תשתית תחבורה ציבורית מתאימה במטרופולין של תל אביב עצמה ומחדל העדר רכבת תחתית הוא בן 4 עשורים לפחות. אין רכבת פרברית מהירה שיכולה לעודד פריסה לפריפריה של המטרופולין, תל אביב, שלא לדבר על הפריפריה של המדינה כולה. הרכבת שבויה בידי ועד העובדים שלה והחזרתה למסלול תיפקוד יעיל ומהיר עם פריסת תחנות מתאימה היא עיניין של לפחות שנתיים מהיום, כולל נגישות מלאה ללוד ורמלה שהפכו לפריפריה חברתית מרוחקת בלב המגפוליס של גוש המרכז.

הרפורמה בקרקעות נתונה בסד בירוקרטי בל יאומן, שבויה בידי חבר העובדים של מנהל מקרקעי ישראל בגיבוי, איך לא, של ההסתדרות. ניסיון לסיים את החקיקה בנושא הרפורמה, שנתיים לאחר שהועלתה לראשונה ואושרה בממשלה, הופל על ידי קדימה בליל ההצבעה על חוק החרם הגחמתי ומיד לאחריו בתרגיל פרלמנטרי מוצלח שהזרים דם ללחיי האפוזיציה אבל תקע לעוד זמן בלתי ידוע את השינויים הנידרשים להאצת הבניה בישראל. מבחינת קדימה הכשלת חוק הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל היה תרגיל פרלמנטרי מבריק ולגיטימי אבל יש לאמר בכנות, חסר אחריות ועל חשבון מצוקת הדיור. הרי קדימה לא מתנגדת עקרונית לחוק מטעמי אידיאולוגיה.

ניסיונות לזרז מתן אישורים לבניה בתוקף תקנות עד הוק מעוכב זה זמן בוועדות הכנסת על רקע התנגדויות שונות בעיקר של ירוקים וחסידי איכות הסביבה. הסופרטנקר לבניה של ראש הממשלה עדיין לא על המסלול אפילו לפני חימום המנועים. הניסיון לסייע לרוכשים דירות בפריפריה המדינתית ב 100,000 שקלים עדיין תקוע בין משרד השיכון והאוצר וממילא, בהעדר תחבורה מהירה מספיקה, הוא יכול לסייע להאצת הבניה רק סביב שלוחות הרכבת וכביש 6 בתנאי שהרכבת באמת תתפקד כרכבת ולא כנכס של ועד העובדים. אין מחסור ברעיונות ותוכניות אבל יש ריפיון נורא בישומם.

כל הטבה כלכלית לשוכרים עצמם כדי שיוכלו להתמודד עם מחירי השכירות בלב תל אביב לא יכולה אלא להגביר את הביקוש ומיד להעלות, בהתאמה, את מחיר השכירות. אין לממשלה, לא משנה מי יעמוד בראשה, פתרון נראה לעיין בשנתיים הקרובות.

המפגינים עצמם, למרות שיש צדק מה בטענתם, הם בעיני חבורה של מבולבלים שלא לאמר חוצפנים. הם דורשים ברצינות מהממשלה תסייע להם לשכור דירה במרכז תל אביב במחירים של לוד ורמלה או אולי בת ים. הרי אם כך, כפי שכתבתי, הלחץ על מרכז תל אביב יהיה כה גדול שמחיר השכירות שוב יזנקו לשיאים מדהימים חדשים. כן כולם מעדיפים מרכז תל אביב אבל, לא משנה מי יתערב ואיך, אין שם מקום לכולם והמחירים יהיו תמיד בהתאם. יש המון מקום בלוד ורמלה, יש שם מצוקה חברתית שהמוני סטודנטים יכולים לסייע בפתרונה, יש תשתית תחבורתית של מסילת רכבת כפולה ואפשר בהשקעה זעומה להפעיל קו רכבות עם רכבות כל כמה דקות – כן רק אם ועד העובדים לא יקח את מצוקת הדיור של תל אביב כערובה. אם הממשלה רוצה לסייע היא יכולה להשיג מטרה כפולה לסיע לשיקום לוד ורמלה, להזרים עליהם דם צעיר ולסיע למצוקת הדיור של המטרופולין של תל אביב.

ומה צריך לעשות ראש הממשלה. לקחת דוגמא מאריק שרון, להקדיש את עצמו למאבק בבירוקרטיה, להתנות כל גידול תקציבי במשרד הביטחון בשחרור מידי של אדמות המוחזקות בידי המשרד וכבר פונו, כמו מחנה קסטינה וחלקים מצריפין ותל השומר לשימוש המדינה במידי. הרי רק לפני שבוע אושרו עוד 620 מיליון שקל למשרד הביטחון לתקציב השנה הזו בלי שום התניה בצורת שיחרור אדמות לבניה במרכז ובמידי.

מה צריך לעשות ? אני מניח שראש הממשלה יצא ידי חובתו הבסיסית וימשיך להתמקד בעשיה המדינית התקועה. הוא הרי מפנה זמן לפי הגל התורני בדעת הקהל, מי כבר זוכר את דיוני הקוטג' הבהולים מלפני שבוע, אבל כראש ממשלה זו חובתו הראשונית לפקח, להפעיל ולתזמן את הממשלה כולה ואת הכנסת, כמעשי שרון שכה אהבנו לקטול מספר פעמים בעבר. בסוף הוא צריך להתעמת עם הירוקים, למנוע כספים ממשרד הביטחון, להעביר את הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל, להתעמת ראש בראש עם ועד רכבת ישראל ולא להירתע מהכתבות הקטטסטרופליות שילוו ממילא את כל מעשיו לטוב ולרע. עדיף שיבקרו את ראש הממשלה על מעשיו מאשר על פשרנותו או מחדליו. ראש הממשלה – אתה אולי לא אשם בבעיה אבל היא במשמרת שלך והפתרון בידך , לא מיד אבל תוך שנתיים, תהיה ראש ממשלה ולא סוקר דעת קהל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה