יום ראשון, 17 ביולי 2011

הפילוסופיה של מיכאל מור

מיכאל מור מנהריה, מי שהיה היעד לשוטרים הנוקמים בנהריה וחשוד על ידי המשטרה כראש קבוצת פשע בעיר, הוקלט פעם על ידי המשטרה בשיחותיו עם אחד משותפיו . המשטרה היא ארגון חזק, אמר מיכאל מוור לשותפו, אבל לכל אחד יש משפחה וילדים, אי אפשר לשמור על כולם .... אתה הבנת אותי ? הוא שאל. תחליפו את המילה משטרה במילה חמאס ואת נהריה בעזה והרי לנו נוסחה מנצחת לשחרור גלעד שליט.

במה דברים אמורים - בעוד ועדה שמינה הרמטכ"ל לבחון מחדש את המודיעין בעיניינו של גלעד שליט. נניח שימצאו תקלות פה ושם ושאפשר היה לעשות אחרת, הרי בדיעבד כולם חכמים, עדיין הסוגיה העקרונית איפה יהיה גלעד שליט בעוד 48 שעות תמיד תשאר. מה שיודע מיכאל מור, שכנראה אינו בוגר פו"ם או המכללה לביטחון לאומי, הוא הא"ב של הגישה העקיפה. לא צריך לדעת איפה גלעד שליט כדי לייצר מנופים מספיקים על החמאס לשחרר אותו. לא רק לשוטרים הנוקמים בנהריה יש משפחות, גם לכל בחירי החמאס. באשר להזדמנות לפעול - שוב ניקרתה הזדמנות פז לפעול בעזה כתגובה לעוד מטח טילים תקופתי. שוב הפציצו מטרות צפויות וריקות והרסו עוד 2 מנהרות, מתוך 1000. מה שהיה צריך לקרות שלפחות קרוב משפחה אחד של בכיר חמאס היה כבר יושב בישראל ומזמר זמירות חמאס. זה גם מרתיע מפני ירי טילים נוסף וגם מקרב את שובו של גלעד שליט הביתה בשלום. בשביל זה לא צריך עוד ועדה צריך שכל ישר ותסלחו לי על הביטוי הגס - צריך "ביצים".

הקוורטט גוסס


אחד המוסדות "הקולוניאליים" הכי מוזרים היה הקוורטט. פורום בין לאומי של רוסיה, אירופה, האו"ם וארה"ב שעסק במעקב וליווי הסכוך ביננו לפלשתינים. אין בקוורטט נציגות לחתני "השמחה" עצמם, אנחנו והפלשתינים. לכל השותפים יש גיבנות משלהם, גם לאו"ם שהיה האחראי העיקרי לטבח הטוטסי ברואנדה באמצע שנות התישעים. לכולם יש מכלול של אינטרסים בינ"ל וכשהם נפגשים לדון בסכסוך ביננו לפלשתינים הראש שלהם בשפע של סוגיות בין לאומיות מורכבות שאינן קשורות בשום אופן לסכסוך. באין הסכמה על איראן, הקוטב הצפוני, מערך ההתראה נגד טילים בליסטיים במזרח אירופה, המלחמה בלוב, האביב הערבי, המשטר בסוריה ואפילו מעמדו של הקווקז ומעמדה של אוקראינה וביילורוסיה כך קשה יותר להגיע להסכמה בקוורטט. ביסודו של דבר הקוורטט זה לא דיון על שלום מזרח תיכוני אלא על תן וקח – משוך ידך מהקווקז ותקבל הסכמה בעיניין אבו מאזן וכדומה.

האביב הערבי המדמם עירבב את הקלפים, הרוסים נתנו ידם למהלך מוגבל בלוב שבו הם ראו עצמם מתווכים לסיום המשבר וקיבלו התפרעות של נאט"ו נגד קדאפי בכוונה לנכס לעצמם את הפלתו והקמתו של משטר חליפי שיהיה פרו מערבי כמובן (משאלת לב שלא תתגשם באמת). כעת הרוסים מחסלים חשבון עם נאט"ו והמערב ביחס לסוריה ובקוורטט. יתר על כן מדיניות החוץ של ממשל אובאמה נמצאת בפשיטת רגל טוטאלית ומזגזגת בין מטרות ושאיפות מתחלפות. רוסיה, כך דומה, מנסה לנצל את החולשה האמריקאית כדי לחזק את מעמדה בעולם. אחרי ירח דבש קצר עם אובאמה הם הבינו את הלך הרוח וההזדמנות ואין בכוונתם לתת הישג מדיני לארה"ב או לאירופה כך סתם, חינם אין כסף. הבסיס לפעולת הקוורטט, העוצמה והנחישות האמריקאית, נעלם כלא היה. ההצגה שראינו בשבוע שעבר בניו יורק בו לא הצליח הקוורטט לגבש מדיניות מוצהרת כלפי הסכסוך ביננו לפלשתינים רק משקף את העובדה שהמאזן הבין לאומי השתנה לרעת ארה"ב. יש הרבה סימנים שהקוורטט הגיע לסוף דרכו וזה רק עוד תסמין בירידת משקלו של הסכסוך ביננו לפלשתינים בסך הסוגיות שמטריפות כרגע את העולם.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה