יום חמישי, 2 ביוני 2011

העיקר החינוך

רבים מתוכנו, למעשה כמעט כולם, מבינים שעתיד מדינת ישראל תלוי בחינוך, גם עתיד הביטחון וההיי-טק. כולם מדברים על חשיבות החינוך וכולם מדברים על צורך בשינוי. כמו כל דיבור על צורך בשינוי בדרך כלל "שינוי" זו אמירה של אנשים לא מרוצים שלא יודעים מה כן להציע. כמו תמיד בהיסטוריה כשמגיע ה"שינוי" קופצים בעיקר הלא מרוצים.

אינני איש חינוך ואין לי דעה לגופו של עיניין לגבי הרפורמה במערכת החינוך מלבד זאת שאני מאמין שהחינוך מתחיל בבית. ממה שאני מבין לא מדובר בשינוי תכנים אלא בשינוי אירגוני שאמור לייעל את "זמן הלימוד בכיתה" של התלמידים ובסך הכל ולתת קצת יותר ימי לימוד אפקטיביים במסגרת אותו הסך. למשל ימי הלימוד בחגים סובלים מהפסקות בלתי פוסקות ומאווירת "חגים" ו"גשרים". יעיל יותר להעביר חלק מהחופש הגדול לחגים ולקצר קצת את החופש הגדול. אם זה לא ממש יעיל קשה גם להצביע על נזק ברור. סך הכל החלטה סבירה שיש בה נכונות להתמודד עם המצב ולא "להחליק" אותה לשר הבא.

מסך התגובות לתוכנית שניתקלתי בהן רק תגובה אחת, של ד"ר אביבה קליגר באתר וואלה, עסקה בתוכנית לגופו של עיניין. שאר הביקורות מתאימות הרבה יותר לבית משוגעים וליצר התקשורת לחולל סערות בכוס מיים.

השינוי אמור להיכנס לתוקף בעוד שלשה חודשים פחות שישה ימים כלומר בעוד רבע שנה. בתקשורת ראיינו משפחה אלמונית שיש לה דירת נופש משוריינת לסוף אוגוסט והיא ממש לא יכולה, רבע שנה מראש, לסדר תאריך אחר. מבחינתה החינוך יכול לחכות עוד שנה למרות שאין שום ערובה שבשנה הבאה התיאום של דירת הנופש יהיה אכן אפשרי. לפי המשפחה שזכתה להד תיקשורתי דירת נופש זה חתונה קתולית ולכן הרפורמה צריכה לחכות עד שהילדים כבר לא ילכו לבית ספר. אני מוכן להמר שספק אם יש יותר מעשר משפחות בישראל שכבולות לדירת הנופש שלהם דווקא בסוף אוגוסט ושיש להן גם ילדים במערכת החינוך. טיעון ממש רציני אחר הוא "כבר הזמנו כרטיסים לסוף אוגוסט לחו"ל עם הילדים". כאילו ששלשה חודשים מראש אינם זמן מספיק לתאם תאריכים חדשים בלי קנסות ודמי ביטול, רק עם כמה שיחות טלפון או הקשות מקלדת באינטרנט. לחיזוק הטיעון אפילו ראיינו סוכן נסיעות שסיפר ש 25,000 ישראלים נוהגים לצאת לחו"ל בשבוע האחרון של אוגוסט. מיסכנים עכשיו הם יצטרכו לצאת לחו"ל בחגים. אגב המספר של 25,000 הוא הרבה פחות ממהממוצע הארצי של היוצאים לחו"ל. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יצאו ב 2010 4.27 מיליון ישראלים לחו"ל - ממוצע שבועי של מעל ל82,000 בשבוע. מסתבר שדווקא בשבוע האחרון של אוגוסט יש ירידה חדה בסך היוצאים לחו"ל. ביום בודד של ערב סוכות לפני שנה יצאו יותר מ 25,000 ישראלים. אמת בנתונים ושקר בהקשרים שלו.

אתמול דיווחה בהתרגשות כתבת החינוך של ערוץ 1 שאיגוד הגנים הפרטיים עוד לא הספיק ,לקיים "ישיבת הערכות" (יומיים אחרי הכרזת השר ושלש חודשים לפני מימושה) ולכן לא יוכלו לפתוח את הגנים ב 26 באוגוסט כמו שאר מערכת החינוך. כמו בהרבה מקרים דומים אני מעריך שמדובר בכסף ופוליטיקה כי הידיעה כל כך אידיוטית שקשה להניח שתוכנה כברה.

בקיצור מסתבר שכל הטענות נגד השינוי מסתכמות בדירות נופש של בודדים, ביציאה לחו"ל במועד שממילא ממעטים בו לצאת, בזמן של שלשה חודשים מראש שממש לא מספיק כאילו זה ממש בשבוע הבא. משהוא אמר פעם "העיקר החנוך" – מסתבר שהעיקר הנופש, החו"ל והתקשורת המפמפמת שאפשר לנגח את הממשלה לצורך ולא לצורך, ללגופו של עיניין או שלא. יש לנו דוגמא נפלאה כיצד אפשר לעוות את המציאות בלי ממש לשקר לאף אחד ומי שחושב שזה מוגבל רק לרפורמה בחינוך טועה ומטעה.

תגובה 1:

  1. אל נא תשכח שעדיין מי שחושב שבילוי בדירת הנופש שלו יותר חשוב יתכבד ויקח את ילדו וינפוש... לא חייבים שכל המערכת תטריח עצמה לעניין זה.

    השבמחק